سیمان سفید؛ سیمانی پرکاربرد و جذاب

سیمان سفید

همان‌طور که می‌دانید یکی از پرمصرف‌ترین مصالح که به طور گسترده در ساخت‌وساز و ساختمان‌سازی مورداستفاده قرار می‌گیرد، سیمان است. این محصول پرکاربرد انواع مختلفی دارد که یکی از پرکاربردترین انواع آن که به طور گسترده نیز در ساخت نماها یا نماکاری ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، سیمان سفید است. این نوع سیمان موارد استفاده بسیار زیاد و متنوعی داشته و با توجه به خصوصیات شیمیایی و ظاهری که دارد، بسیار جذاب و کاربردی است. از این رو، در این مقاله قصد داریم به بررسی سیمان سفید پرداخته و شما را با مزایا و معایب آن آشنا کنیم.

سیمان سفید و کاربردهای آن

سیمان سفید

همان‌طور که در قسمت قبل بیان شد، سیمان یکی از ارکان اصلی هر ساخت‌ و ساز و ساختمانی است. سیمان انواع و مدل‌های مختلفی دارد که یکی از پرکاربردترین آن‌ها، سیمان سفید است. سیمان سفید را می‌توان از پرکاربردترین و همچنین شناخته‌شده‌ترین انواع سیمان‌ها دانست زیرا این نوع سیمان موارد استفاده زیادی و متنوعی داشته و بسیار پرکاربرد است.

مراحل تولید این نوع سیمان با سیمان معمولی متفاوت بوده و همین تفاوت، موجب تغییر شکل، تغییر رنگ و کاربرد این نوع سیمان در مقایسه با سیمان معمولی شده است. در تولید این نوع سیمان از موادی که باعث تغییر رنگ سیمان می‌شود، استفاده نشده و دارای هیچ‌گونه ماده اضافه عجیبی نیستند، به عبارتی می‌توان گفت تمام اجزاء و مواد اولیه رنگی از فرآیند ساخت و تولید این نوع سیمان حذف شده است.

به همین علت است که این نوع سیمان رنگ سفید به خود گرفته و از همین رو، برای موارد مختلفی مانند نماکاری و ساخت نما ساختمان‌ها، بسیار مناسب بوده و علاوه بر استحکام و مقاومت بالا، جلوه بسیار زیبایی نیز به ساختمان می‌دهد. اگر این سیمان را با آب و سنگدانه مخلوط کنیم، بتن سفید تولید می‌شود که این نوع بتن نیز استفاده گسترده‌ای در پروژه‌های شهرسازی داشته و مقاومت بالا و زیبایی خاصی دارد.

همچنین می‌توان از آن در کاربردهای تزئینی نیز بهره برده و استفاده کرد. در حالت کلی می‌توان گفت، سیمان سفید از استحکام بسیار بالایی برخوردار بوده و زیبایی منحصر به فردی دارد اما به دلیل قیمت بالای آن بیشتر در زمینه تزئینی و نماکاری مورد استفاده قرار گرفته و در پروژه‌های ساخت و ساز و ساختمان‌سازی، استفاده از سیمان معمولی ترجیح داده می‌شود.

به طور کلی، این نوع سیمان موارد استفاده مختلفی دارد که از مهم‌ترین کاربردهای آن می‌توان به مواردی نظیر استفاده در نما داخلی ساختمان، استفاده در نماهای خارجی، استفاده جهت تثبیت کاشی‌ها و درزگیری بین آن‌ها، استفاده در کنار سنگ‌های مرمر به دلیل تناژ رنگی سازگار، روکش دیوارها و استفاده در کف و سقف ساختمان، احداث سازه‌های تزئینی در بزرگراه‌ها، ساخت بتن و … اشاره کرد.

البته لازم به ذکر است که این نوع سیمان کاربرد چندانی در ساخت بتن نداردو علت آن هم قیمت بالا سیمان سفید در مقایسه با سیمان معمولی است. از آنجا که در ساخت بتن زیبایی ظاهری چندان مورد توجه نیست، بیشتر از سیمان معمولی که قیمت پایین‌تری در مقایسه با سیمان‌های سفید دارد، استفاده می‌شود.

اگر این نوع سیمان را با پودر سنگ ترکیب کنیم، می‌توان از ترکیب بدست آمده در ساخت نماهای خارجی ساختمان‌ها استفاده نموده و بهره ببریم. این کار علاوه‌بر ایجاد استحکام بسیار زیاد، زیبایی دو چندانی نیز به ساختمان مورد نظر بخشیده و تحت تاثیر عوامل محیطی مانند گرما، سرما، باران و … نیز قرار نمی‌گیرد. به همین علت این نوع سیمان یکی از بهترین گزینه‌ها برای ساخت نماهای داخلی و خارجی هر ساختمانی به شمار رفته و بسیار پرکاربرد است. در ادامه به بررسی مراحل تولید این نوع سیمان کاربردی پرداخته و مزایا و معایب آن را بیان می‌کنیم.

مراحل تولید سیمان سفید و مزایا و معایب آن

سیمان سفید

تا اینجا با چیستی و کاربردهای مختلف سیمان سفید آشنا شده و اطلاعات کلی از این نوع سیمان پیدا کرده‌اید. حال قصد داریم مراحل تولید این سیمان را مورد بررسی قرار داده و مزایا و معایب استفاده از آن را بیان کنیم. اولین مرحله از مراحل تولید سیمان سفید، تهیه کیلینکر با کیفیت است.

در واقع کیلینکر از اصلی‌ترین مواد تولید سیمان به شمار رفته و در فرایند تولید سیمان، از کوره سیمان‌پزی خارج می‌شود. در تولید این نوع سیمان، عموما به ماده کیلینکر، کیلینکر سفید گفته می‌شود. دومین گام اصلی در تهیه این نوع سیمان، کاهش آهن و منیزیم موجود در ساختار سیمان به کمتر از 8% مقدار کل است. در واقع پس از این مرحله رنگ سیمان به سفید متمایل شده و رنگ خنثی و کمی تیره خود را از دست می‌دهد.

برای سفیدتر شدن این سیمان معمولا آن را با سنگ‌هایی سفید رنگ مانند وست، کائولین و فلدسپات ترکیب کرده و کاملا مخلوط می‌کنند. این کار علاوه‌بر بهبود رنگ سیمان، به بالا رفتن استحکام سیمان نیز کمک بسیار زیادی کرده و آن را مستحکم‌تر می‌کند. یکی دیگر از عواملی که برای بهبود رنگ سیمان و سفیدی آن حیاتی است، استفاده از سوخت‌های بدون دود سیاه است. در واقع استفاده از سوخت‌هایی که در زمان سوخت کوره از خود دود سیاه منتشر نکنند، اهمیت بسیار زیادی در تولید این نوع سیمان داشته و حائز اهمیت هستند.

همان‌طور که گفته شد، رنگ تیره سیمان‌های معمولی دو دلیل اصلی دارد. یکی وجود آهن و منیزیم در ساختار مواد تشکیل دهنده سیمان معمولی و دیگری نیز دود سیاه سوخت‌هایی که از آن‌ها برای سوخت کوره استفاده می‌شود.از این رو، برای تولید سیمان با رنگ سفید تنها کافی است که این دو عامل از فرایند تولید سیمان را حذف کرده و از سوخت مناسب برای کوره استفاده کرد اما دقت کنید که نباید تفاوت این دو نوع سیمان را تنها در رنگ آن‌ها دانست. همان‌طور که در قسمت قبل نیز اشاره شد، اضافه‌کردن برخی سنگ‌ها به ساختار این نوع سیمان، موجب بروز تغییراتی در ساختار شیمیایی سیمان سفید نیز شده و استحکام و خواص آن را تغییر می‌دهد.

از سایر مزایای این سیمان می‌توان به منعکس کردن نور (که باعث زیبایی در ساختمان می‌شود)، عایق حرارتی بسیار بالا (کاهش مصرف انرژی در ساختمان می‌شود)، قابلیت بازیافت و استفاده مجدد، قابلیت تحمل دمای بالا، پوشش ضد آب و ضد رطوبت، جایگزینی مناسب برای آهک و رنگ سفید و … اشاره کرد. همچنین این نوع سیمان در کنار مزایا و کاربردهای فراوان دارای معایبی نیز است که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مواردی مانند قیمت بالاتر نسبت به سایر نمونه‌های سیمان، مقاومت فشاری کم‌تر نسبت به سیمان معمولی، مقاومت کششی پایین‌تر، هزینه بالاتر اجرت کار و کاربرد محدودتر اشاره کرد.

در آخر اگر بخواهیم به طور کلی سیمان معمولی را با نوع سفید آن مقایسه کنیم، می‌توان به مواردی همچون اختلاف قیمت این دو سیمان و گران‌تر بودن نوع سفید آن، سوخت مورد استفاده در تولید این دو نوع سیمان، مواد تشکیل‌دهنده آن‌ها، مقاومت سیمان سیاه و سفید و کاربرد‌های مختلف و متفاوت سیمان‌های سیاه و سیمان‌های سفید اشاره کرد.

نتیجه‌گیری

سیمان یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی است که انواع و مدل‌های مختلف و متفاوتی دارد. سیمان سفید یکی از پرکاربردترین و همچنین شناخته‌شده‌ترین انواع سیمان‌ها است که از کاربردهایی نظیر استفاده در نماهای داخلی و خارجی، استفاده در تثبیت کاشی‌ها و درزگیری بین آن‌ها، استفاده در کنار سنگ مرمر به دلیل تناژ رنگی سازگار، روکش دیوارها و استفاده در کف و سقف ساختمان، احداث سازه‌های تزئینی در بزرگراه‌ها، ساخت بتن و … برخوردار بوده و بسیار پرکاربرد است. در این مقاله سعی کردیم به بررسی سیمان سفید پرداخته و شما را با مزایا و معایب آن آشنا کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان واقع شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *