سرامیک کاری کف با ملات؛ بررسی مهم‌ترین نکات اجرایی

سرامیک کاری کف با ملات

یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای پوشاندن کف ساختمان، سرامیک‌کاری کف است. آیا می‌دانید سرامیک کاری کف با ملات به چه صورت انجام می‌شود؟ بسیاری از افراد بر این باور هستند که انجام این کار بسیار ساده است، اما برای این که سرامیک‌کاری به صورت بی‌نقص و تمیز انجام شود بایستی نکاتی را مد نظر داشته باشید که در این راهنما قصد داریم به بررسی این نکات بپردازیم. با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید درباره سرامیک کاری کف با ملات بدانید!

سرامیک کاری کف با ملات

منظور از سرامیک‌کاری کف چیست؟

پیش از این که به بررسی سرامیک کاری کف با ملات بپردازیم، در ابتدا بایستی با چیستی سرامیک‌کاری کف کمی بیش‌تر آشنا شویم. در حالت کلی، منظور از سرامیک‌کاری کف، انجام یکی از مراحل نازک‌کاری ساختمان بوده که برای انجام آن بایستی ظرافت و دقت زیادی به خرج داد. پیش از شروع مراحل سرامیک‌کاری بایستی که یکسری اقدامات صورت بگیرد که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد:

انتخاب بهترین سرامیک کف

در این مرحله قبل از انجام سرامیک کاری کف با ملات بایستی بهترین سرامیک را مطابق با سلیقه خود انتخاب نمایید. کاشی‌ها و سرامیک‌ها در طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی تولید شده و در بازار وجود دارند که همین موضوع گاهاً می‌تواند انتخاب بهترین گزینه را برای ما به کاری دشوار تبدیل نماید.

طرح و رنگ سرامیک را می‌توانید بر حسب سلیقه و فضایی که در اختیار دارید انتخاب نمایید. در کنار آن بایستی به ابعاد کاشی و سرامیک نیز دقت داشته باشید. شما بایستی کاشی و سرامیکی را انتخاب کنید که بیش‌ترین هماهنگی را با ابعاد کف داشته باشد. علاوه بر این، پیش از شروع سرامیک کاری کف با ملات بایستی به براق یا مات بودن سطح سرامیک نیز توجه کنید. در حالت کلی سرامیک‌هایی که سطح براقی داشته نور را خیلی بهتر انعکاس داده و موجب بزرگ‌تر به نظر رسیدن فضا خواهند شد.

توجه به چیدمان کاشی و سرامیک

شما می‌توانید کاشی و سرامیک مد نظر خود را به اشکال مختلف ساده، آجری، قطری خال‌دار، چرخ دنده‌ای، شطرنجی، مدولار، حصیری و غیره بسته به نیاز و سلیقه خود روی کف اجرا نمایید. به عنوان مثال در روش ساده سرامیک‌ها به گونه‌ای چیده می‌شوند که بندهای آن‌ها در رج‌های مختلف با یک دیگر هم راستا باشد. این روش چیدمان پرتی بسیار کمی داشته و به همین خاطر به عنوان رایج‌ترین روش چیدن کاشی و سرامیک شناخته می‌شود.

علاوه بر این، می‌توان سرامیک‌ها را به روش لوزی نیز چید؛ به این شکل که سرامیک‌های مربعی را با زاویه 45 درجه از خط افق خواهند چید. این مدل چیدمان برای فضاهایی که منظم بوده گزینة خوبی به حساب می‌آید و چنان‌چه گوشه‌ها دارای زاویه 90 درجه نباشد، پرتی کاشی زیاد خواهد بود.

سرامیک کاری کف با ملات

 

بسیاری از افراد بر این باور هستند که سرامیک‌کاری با استفاده از ملات کار بسیار دشواری بوده و بایستی حتماً مهارت و تخصص بالایی برای انجام آن داشت که این یک تصور کاملاً درست است! چنان‌چه سرامیک کاری کف با ملات توسط افراد کم تجربه که تخصص کافی در این زمینه نداشته صورت بگیرد، در نهایت سطح ناهموار شده و بندکشی‌های بسیار نامنظمی خواهید داشت. به همین خاطر، در ادامه می‌خواهیم مراحل اجرای سرامیک‌کاری با استفاده از ملات را برای شما عزیزان شرح دهیم:

  • در گام اول بایستی که پیش از هر چیزی صبر و حوصله کافی برای انجام این کار را داشته باشید. اگر کمی حوصله به خرج دهید می‌توانید کاشی و سرامیک‌ها را به صورت یکنواخت و در یک راستا در محل مورد نظر خود اجرا نمایید؛
  • برای اجرای سرامیک کاری کف با ملات بایستی که زیرکار به صورت کاملاً محکم و بدون هیچ‌گونه ناهمواری پیش از شروع کار آماده شده باشد. در واقع، زیر کار بایستی بدون تخلخل و بدون کوچک‌ترین پستی و بلندی باشد؛
  • پس از آماده‌سازی بستر و زیرکار بایستی ابزار کار را آماده سازید؛ در واقع در این مرحله شما به ابزار کار نصب سرامیک نیاز خواهید داشت که این ابزار شامل تجهیزاتی نظیر ابزار برش و دستگاه‌های برش می‌شود. دستگاه‌های برش می‌توانند انواع برقی و یا اره‌های دستی باشند. افزون بر این، شما به انبر مخصوص برای نصب، ماله لاستیک خوش دست و مناسب، ماله فلزی شیاردار برای پخش ملات زیر کار نیاز خواهید داشت. موارد دیگری مثل گچ مخصوص خط کشی و خط کش گونیا به منظور تعیین اندازه‌ها، تخت الوار، شمشه تراز و اسپیسر و همچنین کمچه و چکش لاستیکی و متر نواری نیز فراموش نشود؛
  • در قدم چهارم از سرامیک کاری کف با ملات نوبت به چیدن و نصب سرامیک می‌رسد؛
  • برای انجام مراحل نصب بایستی که مصالح نصب سرامیک و ملات مورد نیاز آن را به طور کامل مهیا کنید؛
  • از جمله ضروری‌ترین موارد، ملات سرامیک و ملات سیمان بوده که می‌توان با کمک آن‌ها سرامیک را اجرا نمود؛
  • بعد از آماده‌سازی ملات بایستی اندازه‌های مناسب و الگوی دقیق قرار دادن سرامیک در کف را تعیین کنید؛
  • برای انجام این کار می‌توانید با استفاده از ابزار آلاتی که معرفی شدند، سرامیک‌ها را به صورت دقیق بر روی ملات چیده و بعد با کمک چکش لاستیکی آن‌ها را بر روی ملات فیکس نمایید؛
  • در نهایت سرامیک کاری با ملات به پایان خواهد رسید.

مهم‌ترین نکات سرامیک کاری کف با ملات

سرامیک کاری کف با ملات

در بخش‌های قبلی به صورت خلاصه در رابطه با ابزار آلات مورد نیاز برای سرامیک کاری کف با استفاده از ملات و همچنین نحوة چیدن آن صحبت کردیم. برای این که سرامیک‌کاری به شیوه‌ای بدون نقص و تمیز اجرا شود، بایستی که نکات و ریزه‌کاری‌هایی را مد نظر داشته باشید که در ادامه به شرح آن‌ها خواهیم پرداخت:

  • مورد اولی که باید در نظر داشته باشید این است که از اسپیسر کاشی به صورت اصولی استفاده کنید. در واقع شما باید پیش از شروع کار با نحوة استفاده از اسپیسر به طور کامل آشنا شده و قبلاً کار کردن با آن را تمرین کرده باشید. اگر قصد دارید سطح کار شما درزبندی‌هایی یکنواخت، هم‌سطح، مرتب و هم‌اندازه داشته باشد، ضروری است که از اسپیسر به صورت استاندارد و اصولی استفاده کنید.
  • علاوه بر اسپیسر، باید از چکش پلاستیکی نیز به صورت بهینه و درست استفاده کنید. شما با کمک چکش پلاستیکی می‌توانید سرامیک را به صورت کامل بر روی ملات فیکس نمایید. توجه داشته باشید که چکش‌های پلاستیکی در انواع دستی و برقی در بازار موجود هستند که شما می‌توانید بر حسب نیاز و بودجه‌ای که در اختیار دارید هر یک از آن‌ها را خریداری کنید.
  • از دیگر نکات مهمی که بایستی در سرامیک کاری کف با ملات نظر داشته باشید، توجه به نحوه برش سرامیک است که بایستی با اندازه‌گیری دقیقی صورت بگیرد. برش نامرتب و بندکشی نامناسب در کاشی‌هایی که برش خورده موجب می‌شود نتیجة کار شما بسیار نامنظم جلوه کند.

سخن پایانی

در این راهنما علاوه بر آشنایی با سرامیک‌کاری کف به بررسی مهم‌ترین نکات سرامیک کاری کف با ملات و مراحل انجام این کار پرداختیم و دانستیم که اگر فرایند سرامیک‌کاری مطابق اصول و با صبر و حوصله صورت نگیرد، می‌تواند نتیجة نامرتبی و غیر زیبایی را حاصل کند. آیا تجربه سرامیک‌کاری کف در ساختمان را دارید؟ به نظر شما در زمان سرامیک‌کاری چه نکاتی را باید مد نظر داشته باشیم؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون سرامیک‌کاری کف با استفاده از ملات در قسمت ارسال دیدگاه با ما و کاربران گرامی وب سایت زیمابان به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *