طرز تهیه ملات سیمان سفید و پودر سنگ

طرز تهیه ملات سیمان سفید

آیا با طرز تهیه ملات سیمان سفید و پودر سنگ آشنا هستید؟ به نظر شما برای ساخت این ملات چه نسبت‌هایی را بایستی رعایت کرد؟ یکی از مهم‌ترین مصالح ساختمانی سیمان بوده که در ترکیبات مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد و نقش بسیار پُررنگی را در سازه‌های گوناگون ایفا می‌کند. در زمان تهیه ملات پودر سنگ و سیمان سفید بایستی نسبت سیمان به پودر سنگ در دوغاب رعایت شود که در این راهنما به طور مفصل راجع به آن صحبت خواهیم کرد.

نگاهی بر طرز تهیه ملات سیمان سفید و پودر سنگ

طرز تهیه ملات سیمان سفید

پیش از این که بخواهیم به بررسی طرز تهیه ملات سیمان سفید و پودر سنگ بپردازیم، در ابتدا باید بدانیم که هر یک از مواد مذکور چه هستند:

معرفی پودر سنگ

پودر سنگ از جمله محصولات جانبی در صنعت سنگ‌بری به حساب می‌آید. در حالت کلی این امکان وجود دارد تا انواع مختلف سنگ‌ها را با استفاده از تکنیک‌های صنعتی (ماشین آلات و دستگاه‌ها) و یا تکنیک‌های طبیعی (سایش لایه‌های گوناگون زمین شناختی) به پودر سنگ تبدیل نمود. یکی از مهم‌ترین مواردی که بایستی در رابطه با پودر سنگ مد نظر داشت این است که نوع ترکیبات استفاده شده در سنگ خرد شده متفاوت بوده و بر اساس ویژگی‌های سنگ معدن، پودر سنگ به دست آمده نیز خواص و کاربردهای منحصربه‌فردی خواهد داشت.

با توجه به نقش این مواد در طرز تهیه ملات سیمان سفید و پودر سنگ می‌توان گفت که از جمله پرکاربردترین مصالح در صنعت ساخت و ساز به حساب می‌آید. پودر سنگ مصارف متعددی داشته که یکی از آن‌ها تولید ملات است. در واقع، اولین کاربرد خاک سنگ مربوط به زمینه ساختمانی و صنایع بوده و می‌توان از آن برای تهیه ملات و سیمان و ترکیب آن با ماسه بهره برد. افزون بر این، پودر سنگ در تهیه بسیاری از مصالح ساختمانی هم‌چون آجر، موزاییک، آسفالت، آجر سفال، آجر نما و شیشه نیز کارایی دارد.

معرفی سیمان سفید

سیمان سفید نوعی سیمان بوده که در ساخت و ساز جنبه زیبایی دارد. علت اصلی سفید بودن رنگ این مدل سیمان، ترکیبات به کار رفته در ساختار آن است. در واقع آن چه که باعث سفید شدن این سیمان می‌شود کاهش اکسید آهن و منیزیم استفاده شده در ترکیبات این مواد است. از سیمان ضمن استفاده در طرز تهیه ملات سیمان سفید و پودر سنگ، در ترکیب با مواد دیگری به منظور تولید بتن سفید برای پروژه‌های شهری و امور تزئینی نیز بهره‌گیری می‌شود.

بتن سفید عمدتاً به صورت پانل‌های پیش ساخته خواهد بود؛ چرا که بهره‌گیری مستقیم از سیمان سفید برای اهداف ساختمانی چندان مقرون به صرفه نیست. سیمان سفید با سنگدانه‌های سفید نیز ترکیب شده و برای پوشش کف و حاشیه دیوارها مورد استفاده قرار می‌گیرد. از دیگر مصارف سیمان سفید می‌توان به استفاده در نمای داخلی و خارجی، اهداف تزئینی و ساخت سنگ‌های ریخته‌گری و همچنین برای درزگیری کاشی و سرامیک به شکل پودر بندکشی اشاره داشت.

طرز تهیه ملات سیمان سفید و پودر سنگ: مصارف و کاربردها

طرز تهیه ملات سیمان سفید

چنان‌چه در نمای ساختمان از سنگ، کاشی یا سرامیک به رنگ روشن استفاده شده باشد، می‌توانیم به منظور انجام بندکشی میان آن‌ها از ترکیب سیمان سفید و پودر سنگ بهره ببریم. ترکیب سیمان و پودر سنگ کارایی مختلفی داشته که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد:

استفاده در آجرچینی

پس از آشنایی با طرز تهیه ملات سیمان سفید و پودر سنگ می‌توانیم از آن برای آجرچینی بهره ببریم. قیمت سیمان سفید معمولاً بالا بوده و عمدتاً از آن در شرایط معمولی به منظور آجرچینی استفاده نمی‌شود. در اکثر مواقع زمانی که آجرها در نما باشند می‌توان از این نوع ملات بهره برد.

بندکشی کاشی و سرامیک

از دیگر موارد مصرف این ملات می‌توان به بندکشی کاشی و سرامیک اشاره داشت. برای انجام این کار بایستی که یک ملات رقیق به صورت دوغاب تهیه کرده تا به راحتی مابین فواصل کاشی و سرامیک پر شود. اگر طرز تهیه ملات سیمان سفید و پودر سنگ مطابق اصول پیش برود، این ملات خاصیت ضد آبی به خود گرفته و به همین خاطر می‌تواند موجب عایق‌بندی کف سرویس بهداشتی و حمام شود.

استفاده در بتن‌ریزی

از دیگر مصارفی که این ملات دارد مربوط به ساخت بتن است. البته باید در نظر داشت که برای تهیه بتن بایستی ماسه را نیز به این ترکیب بیفزایید تا میزان مقاومت و چسبندگی ملات دو چندان شود. نسبت ترکیب سیمان سفید و پودر سنگ به منظور ساخت بتن بایستی توسط مهندسان ساختمان تعیین گردد. توجه داشته باشید که از ترکیب سیمان سفید و پودر سنگ می‌توان برای بتن‌ریزی بهره برد، اما از آن‌جایی که قیمت سیمان سفید در مقایسه با سیمان خاکستری بالا بوده و برای تهیه بتن به مقادیر زیادی سیمان نیاز داریم، کم‌تر کسی اقدام به انجام این کار می‌کند.

طرز تهیه ملات سیمان سفید و پودر سنگ؛ مراحل انجام کار

مهم‌ترین نکته‌ای که بایستی در طرز تهیه ملات سیمان سفید و پودر سنگ رعایت شود، نسبت ترکیب مواد با هم دیگر است. البته توجه داشته باشید که گاهی اوقات ممکن است برای مصارف خاص، به غلظت مشخصی از این ملات نیاز باشد؛ چنان‌چه قصد دارید ملات غلیظ‌تر شود پیشنهاد می‌کنیم که میزان پودر سنگ را افزایش دهید. در مقابل اگر قصد دارید ملات شما رقیق‌تر باشد، بایستی که میزان آب را در آن افزایش دهید. در ادامه با مراحل ساخت این ملات آشنا خواهیم شد:

  • در ابتدا یک ظرف تمیز را انتخاب کنید؛ عدم تمیز بودن ظرف می‌تواند سبب ترکیب شدن مواد اضافی با ملات و کاهش خاصیت آن و در نهایت تغییر رنگ ملات شود؛
  • معمولاً میزان سیمان سفید و پودر سنگ برای نما با هم دیگر مساوی است؛ از این رو بایستی این مواد را به صورت 50 – 50 با یک دیگر مخلوط کنید؛
  • اگر قصد دارید از ترکیب مورد بحث برای دوغاب‌کاری و درزگیری کاشی و سرامیک بهره ببرید، می‌توانید با اضافه کردن مقدار آب بیش‌تر در طرز تهیه ملات سیمان سفید و پودر سنگ، آن را رقیق‌تر کنید؛
  • می‌توانید سیمان سفید و پودر سنگ را با یک دیگر در ظرف ترکیب کرده و آن را به شکل یک تپه در بیاورید؛
  • با استفاده از یک بیلچه یا بیل، وسط ترکیب را گود کنید؛
  • به میزان مورد نیاز در این گودی آب ریخته و بعد مخلوط پودر سیمان و سنگ را با آهستگی با آن ترکیب کرده تا در نهایت ملات مورد نظر به دست بیاید.

سخن پایانی

ترکیب سیمان سفید و پودر سنگ نمونه‌ای از ملات‌های ساختمانی بوده که به دلیل رنگ سفیدی که داشته به وفور برای بندکشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیمان خود به عنوان یکی از پرکاربردترین و مهم‌ترین مصالح ساختمانی محسوب می‌شود، اما به منظور بهره‌گیری از آن عمدتاً سیمان را با مصالح دیگری ترکیب خواهند کرد. ناگفته نماند که سیمان دارای انواع گوناگونی بوده که ترکیب آن با مصالح مختلف منجر به حاصل شدن ملات‌های مختلفی شده که هر یک از آن‌ها خواص مخصوصی دارند. از جمله این ملات‌ها ترکیب سیمان سفید و پودر سنگ بوده که در این راهنما ما به بررسی طرز تهیه ملات سیمان سفید و پودر سنگ پرداختیم.

البته باید در نظر داشته باشید که امکان مخلوط کردن پودر سنگ هم با سیمان معمولی و هم با سیمان پرتلند وجود دارد؛ اما از آن جایی که پودر سنگ به رنگ سفید بوده و سیمان سفید هم با آن هم‌رنگ است، ترکیب این دو موجب ایجاد ملاتی خوش‌رنگ‌تر خواهد شد. لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون این ملات در قسمت ارسال دیدگاه برای ما بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *