چسب سنگ و کاشی زیمابان؛ معرفی و کاربردهای آن

چسب سنگ و کاشی زیمابان

آیا می‌دانید برای نصب و اجرای کاشی و سنگ در بخش‌های مختلف ساختمان از چه موادی استفاده می‌شود؟ کاشی و سنگ از جمله مصالح بسیار پرکاربرد در ساختمان‌سازی به شمار می‌روند که برای اتصال به سطوح مختلف، نیازمند ماده‌ای باکیفیت و با قابلیت ایجاد اتصال پایدار هستند. یکی از بهترین محصولاتی که برای این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد، چسب سنگ و کاشی زیمابان است. در این مقاله با ما همراه باشید تا خصوصیات و ویژگی‌های این محصول را مورد بررسی قرار داده و با کاربردهای آن آشنا شویم.

نگاهی به چسب سنگ و کاشی و خصوصیات آن

چسب سنگ و کاشی زیمابان

چسب سنگ و کاشی ماده‌ای است که برای نصب و چسباندن سنگ‌های طبیعی، سنگ‌های مصنوعی و کاشی‌ها به سطوح مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع چسب‌ها معمولاً دارای خصوصیات خاصی هستند که امکان چسباندن مواد سنگی به سطوح را فراهم می‌کنند. از جمله این خصوصیات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استحکام و چسبندگی بالا برای اطمینان از اینکه سنگ یا کاشی به سطح چسبیده و ثابت بماند.
  • مقاومت در برابر عوامل محیطی مانند رطوبت، حرارت، و تغییرات دمایی.
  • انعطاف‌پذیری برای جلوگیری از ترک خوردن چسب در اثر تغییرات حرارتی یا حرکات سطحی.

این چسب‌ها معمولاً برای مصارف داخلی یا خارجی ساختمانی استفاده شده و در نصب کاشی‌ها، سنگ‌های دکوراتیو، سنگ‌های مصنوعی در کف و دیوارها، پایه‌های حمام، آشپزخانه، و حتی در نصب سنگ‌های مرمریت یا گرانیت بر روی سطوح کاربرد دارند.

مزایای چسب سنگ و کاشی در مقایسه با ملات سیمان

امروزی بسیاری از مهندسان به جای استفاده از ملات، توصیه می‌کنند از چسب کاشی استفاده شود. اما چسب سنگ و کاشی زیمابان نسبت به ملات سیمان چه برتری‌هایی دارد؟

۱. مقاومت بالا

تمامی آزمایشاتی که در ارزیابی خواص مکانیکی چسب سنگ و کاشی زیمابان انجام شده نشان می‌دهد که این محصول دارای مقاومت قابل ملاحظه‌ای نسبت به ملات سیمان است. این شامل مقاومت در برابر کشش، فشار، تغییرات حرارت، نفوذ آب و … بوده و باعث می‌شود سطوح کاشی کاری دارای دوام بیشتری باشند. همچنین از لغزش، شکست و افتادگی قطعات از دیوار و نما جلوگیری می‌کند.

۲. چسبندگی بالا

قدرت چسبندگی چسب کاشی به حدی بالاست که می‌توان در شرایط مختلفی مانند نقاط با تردد بالا، منابع آبی مانند استخرها و… از آن استفاده کرد؛ بدون این که در طول زمان شاهد لغزش کاشی و سرامیک شویم یا قطعات به دلیل نفوذ رطوبت ترک خورده و جدا شوند.

۳.  انعطاف‌پذیری

انعطاف‌پذیری کنترل‌شده، باعث جلوگیری از شکست ناگهانی مصالح ساختمانی می‌شود. ملات سیمان در اثر دوره‌های گرمایش و سرمایش و همچنین انقباض و انبساط ناشی از تغییرات دمایی دچار مشکل شده و به سرعت ترک می‌خورد. در مقابل، چسب سنگ و کاشی زیمابان با انعطاف‌پذیری مناسب خود، می‌تواند تا سال‌ها دوام داشته باشد.

۴. افزایش سرعت و سهولت کار

برای تهیه ملات یکنواخت با غلظت مناسب، باید مقادیر مختلفی از ماسه، سیمان و آب را به نسبت دقیقی مخلوط کرد که این موضوع ممکن است زمان‌بر بوده و دشواری‌هایی داشته باشد. چسب کاشی یک محصول آماده است که با افزودن مقدار مشخصی آب به سرعت به یک چسب بسیار قوی برای کاشی‌کاری تبدیل می‌شود. همچنین پس از قرار دادن کاشی و سرامیک روی چسب کاشی، می‌توان آن‌ها را بر روی سطح حرکت داد تا هوای زیر آن‌ها تخلیه شده و به طور کامل تراز شوند.

۵. کیفیت بالای اجرا

نصب کاشی و سرامیک با استفاده از چسب سنگ و کاشی زیمابان با کمترین آلودگی و به‌هم‌ریختگی در محیط صورت می‌گیرد و سطحی یکدست، تمیز، باکیفیت و زیبا ایجاد می‌شود.

۶. مقرون‌به‌صرفه بودن

هرچند هزینه چسب کاشی نسبت به سیمان بالاتر است، اما با توجه به اینکه برای چسباندن پنل‌ها نیاز به ضخامت کمی از چسب داریم، می‌تواند در هزینه کلی پروژه‌ها صرفه‌جویی کند.

آشنایی با چسب سنگ و کاشی زیمابان

چسب سنگ و کاشی زیمابان

چسب سنگ و کاشی زیمابان یکی از انواع چسب‌های دوجزئی کاربردی در صنعت ساختمان است. این ماده از ترکیب چسب، سیمان و افزودنی‌های دیگر تشکیل شده و به عنوان جایگزین مناسبی برای ملات در زمان نصب کاشی و سرامیک بر روی سطوح به شمار می‌رود. این محصول دارای قدرت چسبندگی بسیار بالا بوده و همچنین ضدآب است؛ به همین دلیل برای چسباندن کاشی و سرامیک در فضاهایی مانند سرویس بهداشتی و حمام‌ها کاربرد فراوانی دارد. ویژگی‌های این چسب عبارتند از:

  • چسبندگی بسیار عالی و اجرای آسان؛
  • مقاومت فشاری بالا؛
  • قابلیت استفاده برای مدت ۳ سال بدون نیاز به اضافه کردن آب، به دلیل استفاده از انواع پلیمرها؛
  • مقاومت بسیار خوب در برابر نفوذ آب، به دلیل دارا بودن مواد پلیمری؛
  • مقاومت در برابر لغزش و دارای ماندگاری بالا؛
  • دارای خاصیت ضد باکتریال و مقاومت در برابر مواد اسیدی و بازی؛
  • ارتجاع عالی و توانایی بازگشت به حالت اولیه پس از تنش؛
  • مقاومت در برابر تنش‌های ساختمانی مانند زلزله‌های خفیف، نشست و افت ساختمان؛
  • تحمل بالا در برابر گرما و سرمای زیاد؛
  • قابلیت استفاده بر روی سطوح مختلف از جمله عمودی و افقی، شامل دیوارها و کف‌ها در اتاق‌ها.

توضیحاتی در خصوص اجرای چسب سنگ و کاشی زیمابان

سوپر چسب دوجزئی سنگ و کاشی زیمابان شامل یک سطل ۱۰ کیلوگرمی پودر چسب کاشی و سنگ و یک لیتر افزودنی زیمابان است. برای کاشی‌کاری با چسب سنگ و کاشی زیمابان به شکلی استاندارد، باید ابتدا با استفاده از ماله دندانه‌دار، چسب را به صورت شیارهای موازی در یک جهت روی سطح مورد نظر اعمال کنید. سپس، لایه نازکی از چسب را بر سطح پشت کاشی اعمال کرده و حداکثر در مدت زمان ۲۰ دقیقه کاشی را روی سطح قرار دهید. برای دستیابی به نتایج بهتر، استفاده از یک لایه پرایمر ساختمانی زیمابان روی سطح مورد نظر پیش از نصب کاشی‌ها توصیه می‌شود.

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی چسب سنگ و کاشی زیمابان پرداختیم و ویژگی‌های آن را مورد بررسی قرار دادیم. چسب سنگ و کاشی یک جایگزین مناسب برای ملات شن و ماسه و سیمان به شمار می‌رود که در صنعت ساختمان‌سازی کاربردهای فراوانی دارد. با استفاده از این چسب می‌توانید از مزایایی مانند پایداری و چسبندگی بالا، انعطاف‌پذیری کافی و خواص ضد باکتریال بهره‌مند شوید. آیا شما تاکنون از این چسب برای کاشی‌کاری استفاده کرده‌اید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود در مورد کاشی‌کاری با چسب سنگ و کاشی را با ما و سایر کاربران محترم زیمابان در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *