نصب آجرنما با ملات؛ آموزش گام به گام

نصب آجرنما با ملات

آیا با چگونگی نصب آجرنما با ملات آشنایی دارید؟ به نظر شما برای نصب آجرنما چه نکاتی را بایستی رعایت نمود؟ در حالت کلی، نصب آجر نما مراحل مختلفی داشته که برای انواع آجرها نیز متفاوت است. در این راهنما ما قصد داریم به بررسی نحوه نصب آجرنما با استفاده از ملات بپردازیم؛ چنانچه علاقمند به کسب اطلاعات بیش‌تر پیرامون این مبحث هستید، از شما دعوت می‌شود تا انتها همراه زیمابان باشید.

آموزش گام به گام نصب آجرنما با ملات

نصب آجرنما با ملات

همان‌طور که گفته شد، نصب آجرنما با ملات روش‌های متعددی داشته که کاربرد هر یک از روش‌های مذکور با در نظر گرفتن محل استفاده از آن‌ها می‌تواند متفاوت باشد؛ اما در حالت کلی می‌توانیم چهار روش رایج برای نصب آجرنما در نظر بگیریم. برای اجرای آجرنما نصب به صورت دوغابی، با ترکیب ملات ماسه و سیمان، با استفاده از چسب و همچنین به روش خشک انجام شده که در بین روش‌های نامبرده، نصب خشک جدیدترین روش نصب به حساب می‌آید. در ادامه با هر یک از این روش‌ها بیش‌تر آشنا خواهیم شد:

اجرای آجرنما به روش دوغابی

از جمله روش‌های نصب آجرنما تکنیک دوغابی است. به طور معمول از چنین روش نصبی برای نماهایی با ضخامت کم استفاده می‌شود. برای شروع کار در این روش در وهلة اول سطح زیر کار صاف شده و بعد آجر نما بر روی سطح قرار داده می‌شود. در نهایت، با استفاده از دوغاب کلیه فضاهای خالی که قابلیت دسترسی نداشته پُر خواهند شد.

نصب آجرنما با ملات

می‌توان گفت که قدیمی‌ترین روش نصب آجرنما با استفاده از ملات بوده که عمدتاً از آن برای دیوارچینی و ساختمان‌سازی بهره می‌برند. البته این روش در مقایسه با سایر روش‌های نصب آجرنما محبوبیت کم‌تری دارد و دلیل آن هم کثیف شدن آجرهای نما پس از اجرا و اتمام کار است. علاوه بر این، اگر این روش به صورت اصولی نگیرد، مقدار پرتی مصالح ساختمانی زیاد خواهد بود.

نصب آجر نما با کمک چسب

از دیگر روش‌های نصب آجر نما با استفاده از چسب است. به طور معمول این روش برای نماهای داخل ساختمان کارایی دارد. یکی از مهم‌ترین مواردی که بایستی در این روش مد نظر داشت این است که چسب باید با توجه به متریال به کار رفته در نما انتخاب و استفاده شود. توجه فرمایید که این روش برای نماهای خارجی ساختمان چندان پیشنهاد نمی‌شود.

نصب آجر نما با تکنیک خشک

در این شیوة نصب که جدیدترین متد برای اجرای آجرنما به حساب می‌آید، ایراداتی که روش‌های قبلی داشته به طرز قابل توجه‌ای رفع شده و می‌توان با کمک پیچ و یراق کار را به اتمام رساند. قابل ذکر بوده که این روش برای انواع مختلف آجر قابل اجرا بوده و استحکام و دوامی که داشته نیز در مقایسه با سایر روش‌ها بیش‌تر است.

مراحل نصب آجرنما با ملات

نصب آجرنما با ملات

در بخش‌های قبلی این راهنما با انواع روش‌های نصب آجرنما آشنا شدیم، از آن جایی که در این راهنما تمرکز اصلی ما بر روی نصب آجرنما با ملات است، در ادامه قصد داریم به بررسی مراحل نصب آجرنما در این روش بپردازیم:

مرحله اول: آماده‌سازی سطح

در این مرحله از نصب آجرنما با ملات بایستی که در ابتدا سطحی که قرار بوده آجرها بر روی آن نصب شوند به طور کامل آماده شود. سطح مورد نظر بایستی که کاملاً صاف و پاک باشد؛ چنان‌چه سطح دیوار نامناسب باشد، ممکن است که به استفاده از لایه‌های پایه‌ای نظیر سیمان یا جیر نیاز داشته باشید.

مرحله دوم: تهیه ملات

در این مرحله از نصب آجرنما با ملات بایستی از ملات استفاده کنید. به طور معمول ملاتی که برای انجام این کار مورد استفاده قرار می‌گیرد بایستی ترکیبی از ماسه، سیمان و آب باشد. می‌توانید این ملات را یا به صورت آماده تهیه کرده و یا این که ترکیب ماسه، سیمان و آب را مطابق نسبت‌های استاندارد با هم دیگر مخلوط کرده و مورد استفاده قرار دهید.

مرحله سوم: مرطوب کردن آجرها

در قدم سوم از نصب آجرنما با ملات بایستی که پیش از نصب آجرها، آن‌ها را به صورت کامل مرطوب نمایید. ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که ضرورت مرطوب کردن آجرها چیست، باید گفت که انجام این کار سبب جذب کم‌تری از رطوبت ملات به واسطه آجرها خواهد شد.

مرحله چهارم: نصب آجرها

در این مرحله نوبت به نصب آجراها با استفاده از ملات به سطح می‌رسد. در ابتدا بایستی که مقدار مشخصی از ملات را بر روی سطح به صورت لایه‌ای نازک مالیده و بعد آجر را بر روی ملات قرار دهید.

مرحله پنجم: تنظیم و هماهنگ‌سازی آجرها

توجه داشته باشید که در زمان نصب آجرها بایستی که آن‌ها به طور صاف و هموار نصب شوند. برای انجام این کار توصیه می‌شود که از سطحی صاف برای هماهنگ‌سازی و تنظیم آجرها استفاده نمایید. علاوه بر این، بهره‌گیری از سطحی عمودی برای اطمینان از هم‌راستایی آجرها در جهت افقی نیز توصیه می‌شود.

مرحله ششم: پُر کردن فواصل

در این مرحله از نصب آجرنما با ملات بایستی که پس از نصب آجرها، فضاهای خالی باقی مانده مابین آجرها را با کمک ملات پُر نمایید. برای انجام این کار می‌توانیم ملات را به صورت یک لایه نازک بر روی فضاهای خالی مابین آجرها بمالید.

مرحله نهایی: تمیز کردن

بعد از این که فضاهای خالی مابین فواصل آجرها به طور کامل پُر شد و اضافات ملات نیز جمع‌آوری گردید، اکنون باید سطح را با استفاده از یک اسفنج مرطوب تمیز نمایید.

طرز تهیه ملات ماسه و سیمان

همان‌طور که گفته شد، بهترین ترکیب به عنوان ملات برای نصب آجرنما، مخلوط ماسه و سیمان است؛ به همین خاطر در این بخش از راهنما قصد داریم به بررسی نحوة تهیه ملات ماسه و سیمان بپردازیم. در حالت کلی، ملات ماسه و سیمان مصارف مختلفی در ساختمان‌سازی داشته و با توجه به کاربرد آن می‌توان این ملات را در نسبت‌های مختلفی تهیه کرد. می‌توان به منظور افزایش کارایی و چسبندگی ملات به این ترکیب مقداری آهک افزود. این ملات از سه جزء اصلی ماسه، سیمان و آب تشکیل شده که محاسبه میزانِ نسبت‌های آن از روش‌های مختلفی انجام خواهد شد. در ادامه با نسبت‌های ملات ماسه و سیمان آشنا خواهیم شد:

نسبت 1 به 3

در این ترکیب میزان بیش‌تری از ماسه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع، در این ترکیب به یک قسمت سیمان و سه قسمت ماسه نیاز خواهیم داشت. این نوع ترکیب عمدتاً برای پروژه‌هایی که به استحکام و مقاومت زیادی داشته مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نسبت 1 به 4

این ترکیب که برای نصب آجرنما با ملات نیز کاربرد داشته، از یک واحد سیمان و چهار واحد ماسه تشکیل می‌شود. قابل ذکر بوده که در این ترکیب آب حدوداً بیست درصد از حجم خشک به ترکیب ملات افزوده خواهد شد. از جمله مصارفی که این ملات داشته می‌توان به بندکشی، روسازی ساختمان، آجرنما، امور بنایی و غیره اشاره داشت.

نسبت 1 به 5

این ترکیب عمدتاً برای آجرکاری داخلی و خارجی کارایی داشته و در ترکیب آن از یک واحد سیمان و پنج واحد ماسه استفاده می‌شود.

سخن پایانی

در این راهنما ضمن آشنایی با انواع روش‌های نصب آجرنما به بررسی نحوة نصب آجرنما با ملات پرداختیم و دانستیم که نسبت ملات 1 به 4 ماسه و سیمان می‌تواند بهترین گزینه برای نصب آجرنما باشد. شما چه اطلاعات دیگری پیرامون نحوة نصب آجرنما دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون نصب آجرنما با استفاده از ملات ماسه و سیمان در قسمت ارسال دیدگاه برای ما بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *