پاک کردن چسب از روی لباس؛ معرفی بهترین تکنیک‌ها

پاک کردن چسب از روی لباس

آیا می‌دانید به چه صورت می‌توان اقدام به پاک کردن چسب از روی لباس کرد؟ همة ما به خوبی می‌دانیم که چسب یکی از ضروری‌ترین وسایلی بوده که در هر خانه‌ای یافت می‌شود. از چسب‌های مختلف می‌توان برای چسباندن مواد مختلف و یا حتی تکه‌های شکسته به هم دیگر استفاده کرد. گاهی اوقات ممکن است که چسب روی لباس یا پارچه بریزد؛ در این راهنما می‌خواهیم روش‌هایی را مورد بررسی قرار دهیم که می‌توانید با استفاده از آن‌ها چسب را از روی لباس خود پاک کنید.

راهنمای پاک کردن چسب از روی لباس

پاک کردن چسب از روی لباس

همان‌طور که گفته شد، چسب یکی از ضروری‌ترین وسایلی بوده که در هر منزل یا محل کاری وجود دارد. با استفاده از چسب می‌توان کاشی‌های بیرون زده دستشویی، لامپ شکسته و ناخن مصنوعی‌های کنده شده را چسباند و به حالت اول درآورد. علاوه بر این، از چسب برای درست کردن کاردستی و شاهکارهای هنری نیز استفاده می‌شود. چسب در کنار مزیت‌هایی که داشته، می‌تواند یکسری ایراد هم داشته باشد که یکی از بزرگ‌ترین ایرادات آن زمانی است که بر روی لباس یا وسایل خانه می‌ریزد!

برخی افراد تصور می‌کنند زمانی که چسب بر روی لباس می‌ریزد، دیگر هیچ کاری از دستشان برنیامده و آن لباس دیگر قابل استفاده نیست! اگر با نحوه پاک کردن چسب از روی لباس آشنا باشید، دیگر جایی برای نگرانی وجود نخواهد داشت. البته این را نیز باید در نظر داشته باشید که در اکثر مواقع می‌توان چسب را از روی لباس با شست‌وشو از بین برد، اما گاهی اوقات ممکن است که چسب بر روی لباس‌هایی بریزد که تنها امکان خشک‌شویی آن‌ها وجود داشته باشد؛ در چنین شرایطی چه باید کرد؟ در چنین شرایطی بایستی لباس خود را فوراً به خشک‌شویی برده تا فرد متخصص اقدام به تمیز کردن آن کند.

در حالت کلی، برای این که با نحوه پاک کردن چسب از روی لباس آشنا شوید در ابتدا بایستی انواع چسب را بشناسید. چسب‌ها انواع مختلفی دارند که از جمله مهم‌ترین و پرکاربردترین آن‌ها می‌توانیم به چسب صنعتی، اکلیلی، چسب مخصوص ناخن مصنوعی، چسب حرارتی یا تفنگی، پی وی سی، قطره‌ای، چسب سفید و چسب لاستیک اشاره داشته باشیم.

نحوه پاک کردن چسب از روی لباس

پاک کردن چسب از روی لباس

مهم‌ترین نکته‌ای که بایستی در نحوه پاک کردن چسب از روی لباس مد نظر داشته باشید این است که اجازه دهید چسب به طور کامل بر روی لباس خشک شود. اگر چسب هنوز حالت مایع داشته باشد، پاک کردن آن موجب فرو رفتن چسب به درون الیاف لباستان خواهد شد. اگر اجازه دهید که چسب خشک شود، در این حالت می‌توانید قسمت‌های اضافة آن را با کمک قسمت کُند چاقو تراشیده و بعد لباس خود را به مدت یک ساعت درون فریزر بگذارید.

با انجام این کار، بخش بزرگی از چسب بعد از این که به طور کامل خشک شد، به راحتی از روی لباس شما جدا می‌شود. اگر پس از جدا کردن چسب از روی لباس، همچنان لکه بر روی آن باقی ماند، می‌توان با کمک حلال‌های مختلف هم‌چون استون اقدام به پاک کردن چسب از روی لباس و از بین بردن لکه کرد.

از آن جایی که لباس‌های مشکی لکه‌ها و کثیفی‌ها را بیش‌تر نمایان می‌کنند، ریخته شدن چسب بر روی آن‌ها و پاک کردن آن دردسر بیش‌تری در پی دارد. در این دسته از لباس‌ها احتمال وجود لکه بسیار بیش‌تر بوده که می‌توانید مطابق آن چه گفته شد عمل کرده و با استفاده از حلالی نظیر استون اقدام به پاک کردن لکه بر جای مانده از چسب کنید.

پاک کردن چسب از روی لباس؛ از بین بردن لکه چسب صنعتی

چسب صنعتی که تحت عنوان چسب ساختمان نیز شناخته می‌شود، در مقایسه با سایر چسب‌ها کمی سخت‌تر از روی لباس و پارچه‌ها از بین می‌رود؛ به همین خاطر بهتر است که حین استفاده از آن از لباس کار استفاده کرده و همچنین کف زمین و فرش را بپوشانید. با این حال، اگر چسب صنعتی بر روی لباس یا پارچه ریخت، باز هم باید در ابتدا صبر کنید تا چسب کاملاً خشک شود.

سپس، از کاردک پلاستیکی یا پشت چاقو استفاده کرده و قطرات اضافی از چسب را از روی سطح جدا کنید. مابقی مراحل را مطابق آن چه که گفته شد (قرار دادن لباس درون فریزر و شکستن بخش عمده‌ای از چسب منجمد شده و در نهایت استفاده از حلال برای از بین بردن لکه) انجام دهید.

از بین بردن چسب ناخن مصنوعی از روی لباس

پاک کردن چسب از روی لباس

چسب ناخن مصنوعی در فرمول خود دارای ماده سیانو اکریلات بوده که نوعی رزین اکریلیک است و می‌توان بلافاصله اقدام به از بین بردن آن کرد. اگر چسب ناخن مصنوعی بر روی فرش یا پارچه ریخت، می‌توانید مطابق راهنمای پاک کردن چسب از روی لباس پیش بروید. توجه داشته باشید که برخی از پارچه‌ها در برابر پاک‌کننده لاک ناخن مقاومت خوبی از خود نشان نمی‌دهند.

پارچه‌هایی که از جنس تری استات، استات و موداکریلیک هستند در استون، مواد پاک‌کننده لاک ناخن و مواد رقیق‌کننده رنگ حل می‌شوند. چنین موادی موجب سوراخ شدن پارچه می‌شوند؛ از این رو اگر لباس مورد نظر از جنس موادی بوده که گفته شد، بهتر است که برای از بین بردن چسب از کمک خشک‌شویی استفاده کنید.

پاک کردن چسب از روی لباس؛ از بین بردن چسب براق

چسب براق ترکیبی از چسب سفید با رنگ و اکلیل بوده که از بین بردن لکة‌های ناشی از آن کمی دشوار است. لکه‌ای که از این چسب ایجاد شده بر پایه پروتئین و رنگ بوده و برای از بین بردن آن به چاقوی کند یا سوهان پلاستیکی سخت نیاز خواهید داشت. سپس، باید مطابق مراحل زیر برای پاک کردن چسب از روی لباس پیش بروید:

  • در گام اول پس از خشک شدن چسب، اضافات آن را بردارید؛
  • با کمک چاقویی که تیز نبوده یا لبه کارت اعتباری پلاستیکی تا حدی که امکان داشته چسب خشک شده را پاک کنید؛
  • سطح را کمی مرطوب کنید. بهتر است که آن بخش از لباس را با استفاده از آب سرد خیس کنید. توجه داشته باشید که چسب سفید نوعی لکه پروتئین بوده و آب گرم موجب می‌شود تا پروتئین بپزد و در نهایت نحوه پاک کردن چسب از روی پارچه سخت‌تر می‌شود؛
  • در این مرحله از یک سفیدکننده بر پایه اکسیژن استفاده کرده و آن را با آب خنک مخلوط کنید؛
  • سپس لباس را به طور کامل در آب غرق کرده و اجازه دهید برای هشت ساعت در همان حالت باقی بماند. این مرحله از پاک کردن چسب از روی پارچه باعث می‌شود تا تمامی اجزای رنگ پاک شوند؛
  • چنان‌چه پس از انجام این مراحل، لکة چسب به طور کامل از بین بروید می‌توانید لباس را بشویید. اگر لکه باقی ماند، بهتر است که یک محلول تازه را مخلوط کرده و مراحل را مجدداً تکرار کنید.

سخن پایانی

 در این راهنما به نحوه پاک کردن چسب از روی لباس پرداختیم و دانستیم که برای از بین چسب و لکة ایجاد شده حاصل از بایستی چه اقداماتی را انجام دهیم. همان‌طور که می‌دانید چسب یکی از وسایل ضروری و کاربردی به حساب می‌آید، اما ریختن آن بر روی لباس و پارچه می‌تواند کمی مشکل‌ساز باشد. با توجه به آن چه که در این راهنما گفته شد، می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن اقدام به از بین بردن چسب از روی پارچه کنید. اگر روش دیگری را برای از بین بردن چسب از روی لباس می‌شناسید، لطفاً نظرات خود را در قسمت ارسال دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *