قیمت سیمان در بورس؛ روشی جدید و جذاب برای قیمت‌گذاری سیمان

قیمت سیمان در بورس

یکی از پرمصرف‌ترین کالا‌ها در بورس که هر روزه ده‌ها تن از آن عرضه و معامله می‌شود، سیمان است. از این رو، می‌توان گفت قیمت سیمان در بورس تعیین شده و بازار بورس تاثیر بسیار زیادی بر بازار و قیمت سیمان دارد. به همین دلیل، در این مقاله قصد داریم به بررسی قیمت سیمان در بورس پرداخته و نحوه قیمت‌گذاری سیمان در بورس را بیان کنیم.

قیمت سیمان در بورس

قیمت سیمان در بورس

همان‌طور که پش‌تر گفته شد، بازار بورس ایران را می‌توان بازار عظیمی به شمار آورد که تعداد زیادی عرضه‌کننده و متقاضی در آن به عرضه، خرید و معامله محصولات خود پرداخته و متقاضیان این امکان را دارند که با بررسی بیشتر و مقایسه محصولات و قیمت آن‌ها، نسبت به خرید محصول مورد نظر خود اقدام کنند. در حالت کلی، بورس کالا از زیر مجموعه‌های بازار بورس اوراق بهادار بوده و تاریخچه تاسیس و پیدایش آن به اوایل شهریور سال 1382 برمی‌گردد.

خرید از بازار بورس کالا همواره از امنیت و ایمنی بالایی برخوردار بوده و متقاضیان و معامله‌گران می‌توانند با اطمینان بیشتری محصول مورد نظر خود را انتخاب و تهیه کنند زیرا محصولات پیش از عرضه توسط کارشناسان بورس بررسی و قیمت‌گذاری شده و شبه چندانی در مورد کیفیت و قیمت آن کالا وجود ندارد. در حالت کلی می‌توان گفت مهم‌ترین مزیت معاملات در بورس کالا، نظارت پیوسته بر روی قیمت محصولات و کالاها بوده و این امر تاثیر به سزا و مهمی در تعیین صحیح قیمت کالا مورد نظر دارد.

همان‌طور که می‌دانید، سیمان نیز یکی از مهم‌ترین مصالح ساختمانی به شمار می‌آید که کمبود یا گرانی آن می‌تواند اثر بسیار منفی بر ساخت و ساز و قیمت مسکن برجای گذاشته و باعث بروز تشنج در بازار ملک و مسکن شود. به همین علت همواره یکی از مهم‌ترین معضلات افراد فعال در این حوزه نوسانات قیمت سیمان، عدم تعیین صحیح قیمت، کیفیت و کمبود این کالای ارزشمند در حوزه ساخت و ساز و مسکن است.

قیمت سیمان در بورس

با ورود سیمان به بورس، بسیاری از معضلات و نگرانی‌های مصرف‌کنندگان و حتی تولیدکنندگان برطرف شده و این امر نقطه عطفی بر پایان قیمت‌گذاری دستوری این کالا پرکاربرد و مصرف در ساخت انواع ساختمان‌ها، شد. در واقع، خرید و فروش سیمان از طریق بورس موجب حذف واسطه و رانت از بازار این کالای ساختمانی شده و به همین سبب، قیمت این کالا تثبیت و مشکل کمبود و نوسان‌های قیمتی عجیب سیمان به طور کلی برطرف شد.

قیمت سیمان در بورس کالا بر اساس نوع سیمان، کیفیت سیمان و میزان عرضه و تقاضا برای آن تعیین و مشخص می‌شود. در حال حاضر، در بورس کالا سه نوع سیمان عرضه می‌شوند که شامل سیمان تیپ 1، سیمان تیپ 2 و سیمان تیپ 5 هستند. سیمان تیپ 1 یک نوع سیمان پرکاربرد است که در اکثر پروژه‌های ساختمانی استفاده شده و کاربرد دارد. سیمان تیپ 2 نیز نوعی سیمان کاربردی است که از مقاومت کمتری نسبت به سیمان تیپ 1 برخوردار بوده و معمولاً در ساخت پروژه‌های سبک‌سازی استفاده می‌شود.

سیمان تیپ 5 هم نوعی سیمان است که از مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه و فشارهای ناشی از آن برخوردار بوده و معمولاً در پروژه‌های عمرانی بزرگ مانند ساخت سدها و پل‌ها، استفاده می‌شود. از این رو، عموما قیمت سیمان تیپ 5 بیشتر از دو نوع سیمان دیگر بوده و قیمت سیمان تیپ 1 بیشتر از قیمت سیمان تیپ 2 است (البته این قیمت‌ها مشخص و معین نبوده و بر اساس معاملات روز بازار بورس دست‌خوش تغییر می‌شوند).

در حالت کلی، برای اطلاع از قیمت سیمان در بورس تنها لازم است از طریق سامانه‌های آنلاین بورس کالا و اوراق بهادار به بازار فیزیکی سیمان وارد شده و سپس بازار اصلی را انتخاب کنید.

اگر این بازار را به عنوان یک بازار صنعتی انتخاب نموده و تاریخ مورد نظر خود را جهت بررسی و معامله نیز وارد کنید، اطلاعاتی نظیر کارخانه تولیدکننده محصول، حداقل میزان حجم قابل خرید و قیمت سیمان در بورس یا همان قیمت پایه سیمان به شما نمایش داده می‌شود. حال در اینجا یک سوال مطرح می‌شود و آن هم این است که آیا معیار قیمت‌گذاری این کالا در بورس و یا نحوه قیمت‌گذاری آن چگونه بوده و چگونه قیمت سیمان در بورس تعیین می‌شود؟

نحوه قیمت‌گذاری سیمان در بورس کالا

قیمت سیمان در بورس

حال که با اهمیت عرضه و خرید و فروش سیمان در بورس و تثبیت قیمت آن در این بازار آشنا شدید، بهتر است به بررسی معیارهای قیمت‌گذاری سیمان در بورس پرداخته و آن‌ها را بیان کنیم. همان‌طور که در قسمت قبل نیز بیان شد، کارشناسان بازار بورس کشور بر نحوه قیمت‌گذاری کالاها در بورس کالا نظارت کرده و سعی می‌کنند پیوسته این قیمت‌ها را پایش کنند.

در قیمت‌گذاری سیمان در بورس کالا نیز ابتدا یک قیمت پایه، بر اساس قیمتی که کارشناسان برای کالا تعیین می‌کنند برای کالا در نظر گرفته شده و سپس زمانی که کالا و یا سهم مورد نظر با قیمت پایه در بورس اعلام گردید، رقابت برای خرید و فروش و معامله این محصول آغاز شده و امکان خرید و فروش آنی آن کالا فراهم می‌شود.

این رقابت ایجاد شده بین خریداران و فروشندگان بر اساس میزان عرضه و تقاضا موجود بین خریداران و مصرف‌کنندگان و شرکت‌های تولیدکننده و فعال در این بازار به وجود آمده و پیوسته ادامه دارد. از آنجایی‌که شرکت‌های تولیدکننده سیمان نیز به صورت مستقیم و بدون واسطه محصولات خود را در بورس کالا قرار داده و معامله می‌کنند، خریداران نیز می‌توانند به صورت مستقیم به خرید و حتی معامله این کالا‌ها مانند سیمان پرداخته و از این بازار گسترده بهره ببرند.

جالب است بدانید در برخی از موارد قیمت سیمان در بازار بورس کم‌تر از بازارهای دیگر و به ویژه بازارهای فیزیکی و آنلاین بوده و این روند برای هر دو طرف (خریدار و فروشنده) مزیت‌های بسیاری را به همراه دارد. از این رو می‌توان گفت، در برخی از موارد قیمت سیمان در بورس کالا از قیمت سیمان در دیگر بازارها پایین‌تر بوده و می‌تواند بسیار سودده و سودساز باشد.

نتیجه‌گیری

همان‌طور که می‌دانید، یکی از مهم‌ترین مصالح ساختمانی در کشور، سیمان است که کمبود و یا گرانی بدون پشتوانه آن می‌تواند اثر بسیار منفی بر ساخت و ساز و قیمت مسکن برجای بگذارد. از این رو، برای تثبیت قیمت و جلوگیری از کمبود و قیمت‌سازی برای این کالا مهم و اساسی، تصمیم به عرضه و معامله سیمان در بورس گرفته شد.

از آنجایی‌که قیمت‌گذاری کالاها در بورس تحت نظارت کارشناسان بازار بورس و بدون واسطه انجام می‌گیرد، پس قیمت سیمان در بورس از قیمت آن در دیگر بازارها مناسب‌تر بوده و گاها نیز پایین‌تر است. از این رو، خرید سیمان از بورس می‌تواند بسیار سودده و سودساز بوده و در کاهش هزینه‌های اولیه و جاری ساخت ساختمان بسیار موثر باشد. در این مقاله سعی کردیم به بررسی قیمت سیمان در بورس پرداخته و نحوه قیمت‌گذاری سیمان در بورس را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان واقع شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *