چسب نانو آب بندی؛ چیستی، ویژگی و کاربرد

چسب نانو آب بندی

آیا می‌دانید چسب نانو آب بندی چه خصوصیاتی داشته و در چه مواردی به کار گرفته می‌شود؟ به نظر شما ضرورت آب‌بندی سطوح چیست؟‌چسب بتن نانو که تحت عنوان چسب پلیمری یا لاتکس نیز شناخته شده از جمله افزودنی‌های بتن به شمار می‌آید که امروزه از آن در صنعت ساخت و ساز برای افزایش قدرت چسبندگی و آب‌بندی بتن بهره می‌برند؛ لذا در این راهنما قصد داریم به بررسی این محصول بپردازیم.

هر آنچه که باید درباره چسب نانو آب بندی بدانید!

چسب نانو آب بندی

همان‌طور که گفته شد، چسب نانو آب بندی از جمله محصولات پرکاربرد در صنعت ساخت و ساز بوده که می‌توانیم از آن برای بالا بردن میزان چسبندگی و همچنین آب‌بندی بتن بهره ببریم. این مدل از چسب‌ها همان‌طور که از نام آن‌ها مشخص بوده در ساختار خود از نانوذرات بهره می‌برند و به همین علت دارای مزیت‌ها و ویژگی‌های منحصربه‌فردی در مقایسه با سایر محصولات آب‌بندی هستند.

 در واقع ویژگی‌های منحصربه‌فرد این چسب‌ها سبب شده که بدون نیاز به افزودن آب مورد استفاده قرار گرفته و برای افزایش استحکام بتن، آهک و گچ مورد استفاده قرار بگیرند. از دیگر خصوصیات قابل توجه این چسب‌ها می‌توانیم به استحکام خمشی و کششی بالای آن اشاره داشته باشیم. افزون بر این، امکان ترکیب کردن چسب نانو آب بندی با ملات برای ایجاد موادی همگن وجود داشته که از ترکیب ایجاد شده می‌توان برای امور تعمیرات سطحی و عمقی بهره برد.

مشخصات چسب نانو آب بندی مخصوص بتن

همان‌طور که گفته شد، چسب‌های آب‌بندی بتنِ نانو ویژگی‌های خاصی داشته و ما در این بخش قصد داریم به شرح این خصوصیات بپردازیم:

  • اولین ویژگی این محصول ایجاد چسبندگی بسیار زیاد در بتن یا ملات بوده که در نتیجة آن عمر ساختمان و استحکام فشاری آن افزایش پیدا خواهد کرد؛
  • این چسب با استفاده از فرمولی تولید شده که استفاده از آن می‌تواند موجب کاهش نفوذپذیری ملات و بتن و در نهایت آب‌بندی شده و از برآمدگی بتن و یا ترک خوردگی آن جلوگیری به عمل آورد؛
  • از دیگر خصوصیات منحصربه‌فرد این محصول که بر پایة نانو تولید شده می‌توانیم به مقاومت عالی آن در برابر سرما، گرما، نور، شعله، ضربه، حریق و رطوبت اشاره داشته باشیم؛
  • طول عمر این چسب با طول عمر سیمان و ملات برابری می‌کند؛
  • بهره‌گیری از این چسب در بتن می‌تواند موجب اضافه شدن خاصیت ضد باکتری به سازه شود؛
  • در زمان بهره‌گیری از چسب نانو آب بندی به منظور چسباندن بتن قدیمی به جدید نوعی پیوند بسیار قوی بین این دو به وجود خواهد آمد؛
  • موجب افزایش مقاومت و استحکام سازه خواهد شد؛
  • بهره‌گیری از این چسب برای ساخت و سازها قیمت مقرون به صرفه‌ای دارد؛
  • شایان ذکر بوده که این محصول قابلیت نفود تا عمق 90 سانتی‌متر را دارا است.

انواع چسب بتن و آب‌بندی

چسب نانو آب بندی

در حالت کلی تولیدکنندگان محصولات ساختمانی برای تولید محصولات مختلف از فرمول‌ها و متریال مخصوص به خود استفاده می‌کنند و همین موضوع سبب ایجاد تفاوت مابین محصولات عرضه شده از لحاظ کیفیت و قیمت آن‌ها می‌شود. اگر بخواهیم چسب‌های بتن و مخصوص آب‌بندی را به دو دستة کلی تقسیم‌بندی کنیم، دو مدل چسب لاتکس یا پلیمری و اپوکسی را خواهیم داشت که هر یک از آن‌ها ویژگی‌ها و به تبع مصارف مخصوص به خود را دارند و در ادامه با هر کدام از آن‌ها به صورت مجزا آشنا خواهیم شد:

چسب بتن نانو اپوکسی

این مدل از چسب‌های بتن و آب‌بندی با فرمول دو جزئی به بازار عرضه شده و پایه اصلی تشکیل‌دهندة آن‌ها رزین اپوکسی است. این مدل از چسب‌های نانو موجب افزایش چسبندگی و استحکام در بتن شده و از آسیب‌دیدگی و ترک‌خوردگی آن جلوگیری به عمل خواهند آورد.

چسب بتن پلیمری یا لاتکس

این دسته از انواع چسب نانو آب بندی بر پایه رزین‌های آکریلات یا رزین امولسیونی تولید شده و بهره‌گیری از آن موجب افزایش چسبندگی بتن شده و همچنین از ورود و نفوذ آب و رطوبت جلوگیری به عمل خواهد آورد. از جمله ویژگی‌های این محصول می‌توان به امکان اختلاط آن با ماسه و سیمان پرتلند اشاره داشت که پس از ترکیب برای استفاده بر روی سطوح مختلفی نظیر سنگ، کاشی و سرامیک مناسب خواهد شد.

از دیگر خصوصیات این محصول می‌توانیم به خاصیت ضد باکتری، فاقد رنگ و عایق بودن حرارتی و صوتی اشاره داشته باشیم. از آن جایی که این محصول خواص ضد باکتری داشته، بهره‌گیری از آن می‌تواند از رشد باکتری‌ها، خزه، جلبک و آلودگی آب استخر یا آب‌نما جلوگیری به عمل آورد.

مزایای استفاده از چسب نانو آب بندی

چسب‌های آب‌بندی بتن که بر پایه فناوری نانو تولید شده‌اند علاوه بر مزیت‌هایی که تا به این بخش از راهنما به آن‌ها اشاره کردیم، یکسری امتیاز دیگر هم‌چون قیمت مقرون به صرفه نیز دارند. علاوه بر این، زمانی که چسب بتن به ملات اضافه شده، ملات منجر به کاهش نفوذ آب و سایر مواد شیمیایی شده و همچنین در مقابل یخ‌بندان و یخ‌زدگی نیز از مصالح محافظت خواهد کرد.

از دیگر مزیت‌های چسب بتن نانو می‌توانیم به افزایش توان سیمان در محیط‌های قلیایی و مناطقی که میزان رطوبت در آن‌ها بسیار بالا بوده اشاره داشته باشیم. چسب نانو آب بندی می‌تواند موجب چسبندگی بسیار زیادی در بتن شده و استحکام فشاری، کششی، شیمیایی و سایشی بتن و همچنین میزان انعطاف‌پذیری آن‌ را افزایش دهد.

مصارف چسب نانو آب بندی

در حالت کلی امکان استفاده از این محصول در مناطقی که به مقاومت بالا در برابر آب، مواد شیمیایی و سایش نیاز دارند وجود خواهد داشت. در ادامه با مصارف این چسب‌ها بیش‌تر آشنا خواهیم شد:

  • امکان استفاده از چسب بتن نانو در اماکنی نظیر استخرها، صنایع غذایی، کارخانجات و کشتارگاه‌ها وجود دارد؛
  • از چسب‌های نانو می‌توان در نصب کاشی یا افزودن به دوغاب و چسب‌های پایه سیمانی با هدف بهبود خواص ملات سیمانی نیز بهره برد؛
  • امکان استفاده از این محصول به همراه چسب‌های پودری که منجر به ایجاد انعطاف در مصالح ساختمانی شده نیز فراهم است؛
  • از این محصول می‌توان در ترمیم سازه‌های بتنی به عنوان لایه پیوندزا نیز بهره برد؛
  • می‌توان گفت که یکی از مهم‌ترین مصارف چسب نانو آب بندی در ترمیم و آب‌بندی سازه‌های عمومی و خاص بتنی، سنگی و آجری است؛
  • می‌توان از این محصول برای نشت‌گیری بتنی به شکل صد در صد و بدون آلوده کردن آب شرب بهره برد؛
  • این محصول در سازه‌های بتنی نظیر کلاریفایرها، سدها، مخازن و استخرها نیز کارایی دارند؛
  • از دیگر مصارف این چسب نانو می‌توانیم به ترمیم و تعمیر آسیب‌دیدگی بتن قدیمی و غیرقابل استفاده اشاره داشته باشیم؛
  • امکان استفاده از این چسب برای آب‌بندی مخازن، استخرهای بتنی، ترمیم و بازسازی سازه‌های بتنی نظیر کف سالن‌های صنعتی، کانال‌های آب، سدها، باند فرودگاه، پایه پل‌ها و ستون‌ها نیز فراهم است؛
  • از این محصول می‌توانیم در اتصال میلگرد به بتن و همچنین افزایش استحکام و توان مکانیکی بتن نیز بهره ببریم.

سخن پایانی

در این راهنما ضمن آشنایی با چیستی چسب نانو آب بندی به بررسی انواع چسب بتن و مزایا و همچنین مصارفی که این دسته از محصولات ساختمانی داشته پرداختیم و دانستیم که محصولات مذکور با بهره‌گیری از نانو ذرات از ویژگی‌های منحصربه‌فردی نظیر چسبندگی بالا و همچنین مقاومت عالی در برابر رطوبت، مواد شیمیایی و حرارت برخوردار هستند و استفاده از آن‌ها در سازه‌های بتنی انتخابی ایده‌آل است. لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون چسب‌های آب‌بندی نانو در قسمت ارسال دیدگاه برای ما بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *