حلال چسب آکواریوم؛ معرفی بهترین روش‌های پاک کردن چسب آکواریوم

حلال چسب آکواریوم

آیا می‌دانید حلال چسب آکواریوم چیست و چگونه می‌توان این چسب را پاک کرد؟ چسب آکواریوم یکی از چسب‌های کاربردی برای درزگیری مابین سرامیک‌ها، شیشه‌ها، کابینت‌ها و حتی دیوارهای آشپزخانه به حساب می‌آید. در زمان کار با این چسب امکان دارد که مقداری از آن روی دست یا لباس بریزد؛ در این راهنما از زیمابان قصد داریم روش‌هایی را به شما عزیزان معرفی کنیم که می‌توانید با استفاده از آن‌ها اقدام به پاک کردن این چسب کنید.

هر آنچه که باید درباره حلال چسب آکواریوم بدانید!

حلال چسب آکواریوم

اگر در زمان کار با چسب آکواریوم مقداری از آن بر روی دست یا لباستان ریخت، اصلاً نگران نباشید! چرا که انواع حلال چسب آکواریوم در بازار موجود بوده و شما می‌توانید با استفاده از آن‌ها اقدام به پاک کردن چسب کنید. در ادامه، به شما خواهیم گفت که در چنین شرایطی چه کاری باید انجام دهید:

از بین بردن چسب آکواریوم خشک شده

با گذشت زمان چسب آکواریوم بر روی سطوح مختلف خشک شده و مقاومت بسیار بالایی پیدا خواهد کرد؛ از این رو زمانی که چسب آکواریوم روی سطحی غیر از آن چه که مد نظر داشتید بریزد، پاک کردن آن کار بسیار دشواری خواهد بود. چنانچه پس از خرید چسب و در هنگام استفاده از آن با لکه مواجه شدید، پیشنهاد می‌شود که نکات زیر را رعایت نمایید:

  • پیش از این که چسب به طور کامل خشک شود اقدام به پاک کردن آن کنید؛
  • در زمان پاک کردن و استفاده از حلال چسب آکواریوم توجه داشته باشید تا به سطوحی نظیر استیل و چوب صدمه وارد نشود؛
  • بهتر از که از حلال برای چسب آکواریوم در هر سطحی استفاده نکنید. همچنین، بهتر است که در زمان استفاده از حلال نکات ایمنی نظیر استفاده از دستکش را نیز رعایت کنید.

استفاده از حلال چسب آکواریوم روی لباس

برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقی پیشنهاد می‌شود که در زمان کار با این چسب حتماً از لباس کار استفاده کنید تا اگر چسب بر روی لباس شما ریخته شد چندان اهمیتی نداشته باشد. در صورتی که چسب آکواریوم به هر دلیلی روی لباس شما ریخت، می‌توانید مراحل زیر را طی کنید:

  • یک فرچه را برداشته و آن را به ماده حلال آغشته کنید؛
  • فرچه را روی لکه ایجاد شده حاصل از چسب آکواریوم کشیده و این کار را به مدت پنج دقیقه ادامه دهید؛
  • چنان‌چه نیاز بود بخشی از لکه چسب را از روی سطح بتراشید، می‌توانید از یک شی تیز استفاده کنید. توجه داشته باشید که در این مرحله نباید به بافت لباس آسیبی وارد شود.

استفاده از حلال چسب آکواریوم از روی دست

اگر در حین کار مقداری از چسب آکواریوم بر روی دست شما ریخت، می‌توانید برای از بین بردن آن از حلالی مثل استون استفاده کنید. استون نوعی حلال بوده که برای حل نمودن مواد چسبنده مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای استفاده از این نوع حلال تنها کافی است که یک تکه پنبه را به استون آغشته کرده و بعد آن را روی لکه چسبی که روی دستتان ایجاد شده قرار دهید. با این روش، استون به آرامی موجب حل شدن چسب شده و در نهایت آن را از بین خواهد برد.

استفاده از حلال چسب آکواریوم برای از بین بردن چسب روی بدنه ماشین

حلال چسب آکواریوم

پاک کردن چسب آکواریوم از روی بدنه ماشین بایستی با دقت بالایی صورت بگیرد؛ چرا که هرگونه کم‌توجهی موجب می‌شود بخشی از رنگ ماشین نیز از بین برود. برای انجام این کار می‌توانید مطابق دستورالعمل زیر پیش بروید:

  • مقداری کرم نرم‌کننده دست و یک پاک‌کننده صابونی را درون یک ظرف آب گرم ریخته و با استفاده از پارچه مقداری از این مخلوط را روی لکه رنگ بریزید؛
  • استون می‌تواند بهترین نوع حلال برای از بین بردن چسب آکواریوم از روی بدنه ماشین باشد. توجه داشته باشید که اگر استون برای مدت طولانی روی بدنه ماشین قرار بگیرد، می‌تواند موجب از بین رفتن رنگ ماشین شود. از این رو، پیشنهاد می‌شود از یک پاک‌کننده که حاوی استون بوده استفاده کنید. برای انجام این کار پاک‌کننده استون را با استفاده از یک دستمال روی سطح چسب قرار دهید. اگر استون با رنگ ماشین ترکیب شد، سریعاً آن را با استفاده از یک دستمال خشک پاک کنید؛
  • می‌توانید از سرکه نیز برای از بین بردن چسب آکواریوم بر روی بدنه ماشین نیز بهره ببرید. برای انجام این کار مراحل قبلی را تکرار کرده و بعد آن بخش که پاک شده را با استفاده از واکس ماشین برق بیندازید.

اگر چسب بر روی شیشة ماشین ریخت، بایستی در ابتدا چسب را خیس کرده و بعد یک پارچه مرطوب و گرم را روی آن نگه دارید تا چسب کمی شل شود و سپس آن را خراش دهید. می‌توانید یک تیغ را با زاویه ۴۵ درجه نگه داشته و آن را درون چسب بلغزانید. به منظور جلوگیری از ایجاد خراشیدگی بر روی شیشه بهتر است که زاویه را حفظ کنید. در نهایت تکه‌های چسب خراشیده را پاک نمایید. البته ناگفته نماند که می‌توان از استون به عنوان حلال چسب آکواریوم نیز استفاده کرد.

استفاده از حلال چسب آکواریوم برای از بین بردن چسب از روی کاشی

برای انجام این کار ابتدا با کمک ابزاری مثل سوهان، چاقو یا کاتر سطح کاشی را تراشیده و تا جایی که امکان دارد اضافات چسب را از روی سطح جدا کنید. برای اطمینان از عدم آسیب دیدن سطح کاشی بهتر است که حلال را به صورت مستقیم بر روی سطح اسپری نکنید و به جای آن از یک دستمالی که به حلال آغشته بوده بهره ببرید.

در مرحله بعدی، اضافات چسب را با کمک سوهانی که درجه سختی کمی داشته از روی سطح بتراشید. اگر لکه چسب بیش از اندازه مقاوم بود، می‌توانید چند بار از حلال استفاده نمایید. علاوه بر این، می‌توانید با کمک سشوار و باد گرم به مدت یک دقیقه لکه را تحت حرارت قرار داده تا مقاومت آن کاهش پیدا کند. در مرحله بعدی، لکه را تراشیده و با استفاده از پاک‌کننده، سطح را تمیز نمایید.

استفاده از حلال چسب آکواریوم برای شیشة پنجره

اگر چسب آکواریوم بر روی سطح شیشه‌ای ریخته، می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد:

  • روش اول استفاده از یک روان‌کننده برای از بین بردن چسب است.
  • علاوه بر روان‌کننده می‌توانید از ترکیب آب گرم و صابون نیز بهره ببرید. با ترکیب آب گرم و صابون و استفاده از پارچه مرطوب، می‌توان سطحی که به چسب آکواریوم آغشته شده را تمیز کنید. برای انجام این کار تنها کافی است که پارچه را برای ده الی بیست دقیقه بر روی سطح مورد نظر کشیده و این عمل را تکرار کنید.
  • با استفاده از هر یک از روش‌های فوق اگر همچنان مقداری از چسب بر روی سطح باقی ماند، پیشنهاد می‌شود از وازلین استفاده کنید. سپس، اجازه دهید که برای مدت یک شبانه روز وازلین بر روی سطح باقی بماند و در نهایت پس از گذشت مدت مذکور وازلین و چسب را از روی سطح پاک کنید.

سخن پایانی

در این راهنما به بررسی حلال چسب آکواریوم و نحوه از بین بردن این چسب بر روی سطوح مختلف پرداختیم. توجه داشته باشید که اگر مطابق دستورالمعل پیش نروید، حلال چسب آکواریوم نمی‌تواند کار خود را به درستی انجام داده و سطح مورد نظر شما آسیب می‌بیند. شما چه روش دیگری برای از بین بردن چسب آکواریوم می‌شناسید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در این رابطه در بخش ارسال دیدگاه بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *