استاندارد دوغاب پشت کاشی؛ نگاهی بر مهم‌ترین نکات دوغاب‌ریزی

استاندارد دوغاب پشت کاشی

آیا می‌دانید استاندارد دوغاب پشت کاشی چیست؟ به نظر شما در طی دوغاب‌ریزی چه نکاتی بایستی که رعایت شوند؟ دوغاب یا بند بین و پشت کاشی و سرامیک با گذشت زمان از بین رفته و همین موضوع می‌تواند باعث نم و نشتی در قسمت‌های مختلف ساختمان شود؛ از این جهت بایستی که در نحوة تهیه دوغاب دقت بالایی داشته باشید و در این راهنما نیز تمرکز اصلی ما بر روی همین موضوع است.

هر آنچه که باید در رابطه با استاندارد دوغاب پشت کاشی بدانید!

استاندارد دوغاب پشت کاشی

نگاهی بر دوغاب کاشی و سرامیک

پیش از این که به بررسی استاندارد دوغاب پشت کاشی بپردازیم، در ابتدا بایستی که بدانیم دوغاب کاشی و سرامیک چیست. منظور ما از دوغاب کاشی و سرامیک در حقیقت یکی از پُرکاربردترین مصالح برای پُر کردن درزهای کاشی و سرامیک بوده که میزان چسبندگی بالایی دارد، اما با این حال ممکن است که به تدریج در اثر قرارگیری در مجاورت با رطوبت تغییر رنگ داده و خاصیت چسبناک خود را از دست بدهد. علاوه بر این، گاهاً ممکن است که دوغاب دچار شکستگی و یا کپک و قارچ شود که در چنین حالتی نیز بایستی اقدام به ترمیم دوغاب نمود.

اهمیت دوغاب‌ریزی بر اساس استاندارد دوغاب پشت کاشی

دوغاب در سرویس بهداشتی و حمام نقش عایق ضد آب برای جلوگیری از نفوذ رطوبت به داخل کاشی و موزاییک را ایفا می‌کند؛ از این جهت دوغاب‌ریزی سرویس بهداشتی و حمام بایستی که توسط متخصصین کاشی‌کاری صورت بگیرد تا زمان ترمیم دوغاب تا حد امکان به تعویق بیفتد. همان‌طور که گفته شد، گاهاً دوغاب دچار تغییر رنگ شده و بستری مناسب برای رشد قارچ و باکتری فراهم می‌کند. ترمیم دوغاب‌ باعث می‌شود تا علاوه بر برگرداندن سفیدی به جدارة میان سرامیک و کاشی، از رشد قارچ و باکتری به ویژه در محیط‌های مرطوبی نظیر سرویس بهداشتی و حمام نیز جلوگیری به عمل آید.

استاندارد دوغاب پشت کاشی؛ بهترین فرمول تهیه دوغاب

مادة اصلی برای ساخت دوغاب سیمان بوده که معمولاً با پودر خاک سنگ ترکیب شده و در نهایت به آن آب اضافه خواهد شد. قابل ذکر بوده که مطابق با استاندارد دوغاب پشت کاشی میزان پودر سنگ به سیمان به منظور درزگیری کاشی و سرامیک یک به یک خواهد بود. در این شرایط آب را بایستی تا زمانی به ترکیب مورد نظر اضافه کرد تا دوغاب کمی شل شده و امکان فرم‌دهی آن فراهم شود.

اگر نمی‌خواهید که خودتان دوغاب پشت کاشی را در منزل تهیه کنید، امکان خرید دوغاب آماده برای موزاییک‌کاری و کاشی‌کاری نیز فراهم بوده و می‌توانید از این محصول برای فرایند دوغاب‌ریزی بهره ببرید. ناگفته نماند که نحوه استفاده از دوغاب آماده مثل دوغابی بوده که در منزل تهیه می‌شود و هیچ‌گونه تفاوتی بین آن‌ها از این نظر وجود ندارد.

استاندارد دوغاب پشت کاشی؛ ابزار مورد نیاز برای دوغاب‌ریزی

مطابق با استاندارد شما به یک سری ابزارآلات نیاز دارید تا بتوانید با استفاده از آن‌ها اقدام به دوغاب‌ریزی کنید. البته در نظر داشته باشید که اکثر ابزارآلاتی که می‌خواهیم به شما در ادامه معرفی کنیم برای متخصصین کاشی‌کاری ارزش خرید دارد؛ از این رو شما می‌توانید بدون تهیه تمامی آن‌ها عملیات دوغاب‌ریزی را در خانه انجام دهید. در ادامه با این ابزارآلات آشنا خواهیم شد:

  • توری نازک هم‌چون توری‌هایی که در پنیرسازی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛
  • کمچه دوغاب‌کاری یا چاقوی گچ‌زنی؛
  • تیغه به منظور تراشیدن سطوح کاشی؛
  • یک مسواک قدیمی؛
  • قلموی رنگ؛
  • دستکش؛
  • اسفنج به منظور جمع‌آوری دوغاب به جا مانده بر روی سطوح کاشی و موزاییک.

مراحل اجرای دوغاب‌ریزی

استاندارد دوغاب پشت کاشی

اکنون که با اهمیت دوغاب‌ریزی بر اساس استاندارد دوغاب پشت کاشی آشنا شدیم، در این بخش از راهنما قصد داریم به بررسی مراحل اجرای دوغاب سیمان و سرامیک بپردازیم:

  1. برای اجرای دوغاب‌کاری بایستی یک شبانه روز از آخرین زمان نصب کاشی یا موزاییک روی سطح مورد نظرتان بگذرد. همچنین بایستی به این موضوع توجه داشته باشید که دیوارهای سرویس بهداشتی و حمام باید با استفاده از یک لایه عایق پوشانده شده تا احتمال جذب رطوبت کاهش پیدا کند.
  2. بعد از گذشت یک الی دو روز از زمان نصب کاشی و سرامیک می‌توانید به آرامی اقدام به تمیز کردن جداره‌های میان آن‌ها کنید. چنان‌چه این مرحله را به درستی انجام ندهید، دوغاب دست‌ساز یا آماده به خوبی میان جداره‌ها جای نخواهد گرفت.
  3. اگر مصالح میان جداره‌ها به درستی تمیز نشدند، می‌توانید اسفنج را کمی به آب آغشته نموده و با استفاده از آن مصالح بر جای مانده را تمیز نمایید. بعد از آن می‌توانید برای اطمینان از تمیز شدن جداره‌ها آن را با مسواک پاک کنید.
  4. در مرحله چهارم مقداری از مخلوط دوغاب سیمانی دست ساز یا آماده را با استفاده از کمچه دوغاب‌کاری برداشته و با کمی شتاب به طرف جداره موزاییک پرتاب کرده و با حرکت کمچه مابقی دوغاب را مطابق با استاندارد دوغاب پشت کاشی در میان جداره‌های موجود پخش نمایید.
  5. اگر بخشی از جداره‌های دیوار به خوبی دوغاب آماده را به خود نگرفت می‌توانید با انگشت خود دوغاب را در جداره‌ها فرو کنید.
  6. بعد از اتمام مرحله اول دوغاب‌کاری، 15 الی 45 دقیقه صبر کرده تا دوغاب سفت شود. اکنون با استفاده از اسفنج که کمی خیس و مرطوبش کردید، سطح کاشی را از دوغاب‌های باقی مانده پاک کنید. پیشنهاد می‌شود که این فرایند را چندین مرتبه تکرار کنید تا از عدم وجود هرگونه دوغاب بر روی سطح کاشی و سرامیک اطمینان حاصل نمایید.
  7. در مرحله هفتم می‌توانید با توری خشک رطوبت موجود بر روی سطوح خیس را بگیرید.
  8. پس از گذشت 24 ساعت اگر هنوز برخی از جداره‌ها بدون دوغاب بودند می‌توانید یک بار دیگر دوغاب‌ریزی را مطابق مراحل گفته شده بر اساس استاندارد دوغاب پشت کاشی تکرار کنید.

سخن پایانی

در این راهنما ضمن آشنایی با چیستی دوغاب، با مراحل دوغاب‌ریزی بر اساس استاندارد دوغاب پشت کاشی نیز آشنا شدیم و دانستیم که اگر دوغاب‌کاری مطابق با اصول انجام نشود، نتیجة حاصل شده چندان رضایت‌بخش نخواهد بود. شما چه اطلاعات دیگری در رابطه با نحوة دوغاب‌کاری دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون دوغاب‌ریزی و اصول انجام این کار در قسمت ارسال دیدگاه با ما و کاربران محترم وب سایت زیمابان به اشتراک بگذارید.

1 دیدگاه برای “استاندارد دوغاب پشت کاشی؛ نگاهی بر مهم‌ترین نکات دوغاب‌ریزی

  1. saba میگوید:

    ممنون از مقاله خوب زیمابان درباره دوغاب
    اگر این استاندارد دوغاب پشت کاشی اجرا بشه خیلی عالی میشه کاش همه کاشی کار ها این مطلب رو بخونند و تو ساخت دوغاب کاشی عملی کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *