ملات آماده سرامیک؛ چیستی، ویژگی و کاربرد

ملات آماده سرامیک

آیا می‌دانید ملات آماده سرامیک چه برتری‌های نسبت به ملات‌های قدیمی دارد؟ با ساختار ملات‌های آماده مناسب برای کاشی کاری آشنایی دارید؟ ملات‌ها جزو مهم‌ترین و پُرکاربردترین اجزا در ساختمان‌سازی به حساب می‌آیند که امروزه شاهد نوعِ جدیدی از آن‌ها تحت عنوان ملات آماده هستیم. برای کسب اطلاعات بیش‌تر پیرامون ملات‌های آماده مناسب کاشی و سرامیک در ادامه همراه ما باشید.

نگاهی بر ملات آماده سرامیک و کاشی

ملات آماده سرامیک

سرامیک از جمله مصالح و قطعات پرکاربردی بوده که برای پوشش کف فضای داخلی ساختمان‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای انجام چنین کفپوش‌هایی لازم است که از کمک افراد ماهر و باتجربه استفاده شود؛ چرا که اجرای این کار توسط افراد مبتدی در نتیجه کار تأثیر منفی خواهد داشت. علاوه بر این، در زمان اجرای سرامیک در کف سازه بایستی که از ملات باکیفیتی بهره‌گیری شود.

ملات آماده سرامیک نوعی ملات درجه یک بوده که می‌توان از آن به منظور نصب سرامیک بهره برد. زمانی که از ملات آماده مناسب کاشی کاری و نصب سرامیک صحبت می‌کنیم، به این معناست که فقط به مقداری آب نیاز داریم! امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن نیروی متخصص در صنعت ساخت و ساز تحولاتی رخ داده و مصالحی مورد استفاده قرار می‌گیرند که نسبت به گذشته کیفیت بسیار بالاتری دارند؛ ملات آماده سرامیک نمونه‌ای از این محصولات کارآمد است.

بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که این روزها دیگر ملات‌های سنتی و قدیمی نمی‌توانند سرعت و کارایی لازم را داشته باشند؛ به همین خاطر لازم است که در نقاط مختلف ساختمان و هر جایی که از ملات‌های سنتی استفاده می‌شد، ملات آماده به کار گرفته شود.

نگاهی بر ملات آماده کاشی و سرامیک

ملات آماده سرامیک و کاشی به صورت بسته‌بندی شده عرضه می‌شود. به طور معمول بسته‌بندی‌های 2 الی 50 کیلویی می‌توانند نیاز مصرف‌کنندگان را برطرف کنند. این دسته از ملات‌های آماده معمولاً در ساختار خود از سیمان خاکستری، پودر سنگ و همچنین سنگدانه‌ها بهره برده و برای تولید آن‌ها از دستگاه‌های مکانیزه صنعتی استفاده شده و بعد عملیات پاکت‌زنی به منظور عرضه آن‌ها صورت گرفته است.

چنین ملات‌هایی برای مصرف به هیچ‌گونه ترکیب اضافی نیازی نداشته و تنها کافی است که آن‌ها را با آب ترکیب کرده و در نهایت استفاده کنید. از دیگر ویژگی‌هایی که می‌توان برای ملات آماده سرامیک و کاشی برشمرد، نسبت اختلاط آن بوده که بسیار استاندارد و دقیق و مشخص است. عمده کارایی این محصول چسباندن سرامیک کف و بندکشی کاشی بوده و می‌توان از آن برای مصارف عمومی و همچنین تعمیرات نیز بهره‌گیری کرد.

این محصول به گونه‎‌ای تولید شده که می‌توان از آن با حداقل دخالت نیروی انسانی و پرتی مصالح بهره برد. ناگفته نماند که ملات‌های آماده سرامیک و کاشی برای حمل و نقل در بخش‌های مختلف کارگاه مورد استفاده قرار گرفته و محتویات درون هر یک از کیسه‌های آن با آب ترکیب شده و به صورت همگن اجرا خواهد شد.

زمانی که ملات سفت می‌شود دیگر نیازی به آب نخواهد داشت. توجه داشته باشید که این ملات نباید به صورت مستقیم با پوست دست مصرف‌کننده تماس داشته باشد؛ به همین جهت توصیه می‌شود که در زمان استفاده از آن حتماً دستکش بپوشید. افزون بر این، در فرآیند استفاده از این محصول به اندودکاری مخصوصی نیاز بوده و سرعت اجرای کار هم بایستی با دقت مشخص شده و اجرا صورت گیرد.

انواع ملات آماده سرامیک و کاشی کاری

ملات آماده سرامیک

ملات آماده تینست

این دسته از ملات‌های موجود در بازار در انواع و سبک‌های متعددی قابل تولید و عرضه هستند. از جمله مدل‌های پرطرفدار آن‌ها حاوی ماده‌ای تحت عنوان تینست بوده که برای پروژه‌های داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ملات مذکور استحکام بسیار بالایی در برابر آب و رطوبت از خود نشان داده و در برابر کپک نیز مقاوم است.

تینست‌های آماده عمدتاً قیمت بالاتری در مقایسه با مدل‌های پودری خشک دارند و می‌توان از آن‌ها برای حمام و رختکن و همچنین آبدارخانه بهره برد. از جمله مزیت‌های این دسته از ملات‌های آماده می‌توان به هموارسازی سطوح نامیزان اشاره داشت؛ به اندازه‌ای که موجب ایجاد تعادل شده و رطوبت روی آن بی‌تأثیر خواهد بود. ناگفته نماند که این محصولات برای کاشی، سرامیک، دیوار، سقف و کف وان نیز گزینه خوبی هستند.

ملات آماده مصطکی

منظوراز ملات آماده مصطکی نوعی چسب بوده که تحت عنوان چسب ارگانیک نیز شناخته می‌شود. به طور معمول این دسته از ملات‌ها برای کاشی‌های آشپزخانه و مکان‌های خشک مورد استفاده قرار می‌گیرند.

می‌توان گفت که این ملات نوعی چسب اکریلیک بوده که بر پایه آب تولید شده و به همین خاطر در برابر حرارت و رطوبت مقاومت چندانی از خود نشان نمی‌دهد. بهره‌گیری از این دسته ملات برای کاشی‌کاری آسان است، اما نمی‌توان چندان بر روی مقاومت آن حساب باز کرد.

ملات آماده اپوکسی

نوع دیگری از ملات آماده سرامیک بوده که در مدل‌های صمغ و سفت‌کننده و همچنین در مدل پودری تولید و عرضه می‌شود. این دسته از ملات‌ها قدرت بسیار زیادی دارند و می‌توان گفت که برای کاشی‌کاری بهترین گزینه به حساب می‌آیند. مقاومت این دسته از ملات‌ها در برابر رطوبت و آب بسیار قابل توجه بوده و به لاتکس نیازی نخواهد داشت.

ناگفته نماند که این دسته از ملات‌ها قابلیت فشرده‌سازی بالایی نیز داشته و برای سنگ‌های صمغی چسبناک هستند. همچنین، ملات مذکور از لحاظ شیمیایی نیز مقاوم بوده و به همین خاطر قیمت نسبتاً بالایی دارد. از دیگر ویژگی‌های این مدل ملات آماده می‌توان به نصب ساده اما تخصصی آن اشاره داشت؛ چرا که این دسته از ملات‌ها به سرعت سفت شده و به همین خاطر فرصت برای تغییر موقعیت به افراد مبتدی نخواهند داد.

سخن پایانی

در این راهنما با ملات آماده سرامیک و مزیت‌های استفاده از آن برای کفسازی و بخش‌های مختلف ساختمان آشنا شدیم. ملات‌های آماده در حقیقت فرمِ بهبودیافته و توسعه‌یافته ملات‌های سنتی به حساب می‌آیند که از لحاظ کیفیت و سرعتِ اجرا عملکرد بسیار بهتری دارند.

این مدل ملات‌ها می‌توانند استحکام کار را به طرز چشم‌گیری افزایش دهند و در عین حال سرعت انجام عملیات را نیز زیادتر کنند. شما چه اطلاعات دیگری پیرامون ملات‌های آماده مخصوص کاشی‌کاری دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون ملات‌های آماده کاشی و سرامیک با ما و کابران محترم وب سایت زیمابان در بخش ارسال دیدگاه به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *