حلال چسب قطره ای؛ چیستی، ویژگی و کاربرد

حلال چسب قطره ای

آیا با حلال چسب قطره ای آشنایی دارید؟ به نظر شما بهترین روش برای پاک کردن چسب قطره‌ای از روی سطوح مختلف چیست؟ چسب سیانواکریلات که تحت عنوان چسب قطره‌ای یا چسب 123 نیز شناخته شده نوعی چسب فوری به حساب آمده که موجب ایجاد پیوندهای پلیمری فوق‌العاده‌ قوی مابین انواع مختلف مواد می‌شود. در این راهنما قصد داریم به بررسی روش‌های پاک کردن این چسب از روی سطوح مختلف بپردازیم.

نگاهی بر حلال چسب قطره ای

حلال چسب قطره ای

پیش از آن که به بررسی انواع حلال چسب قطره ای بپردازیم، در ابتدا باید بدانیم که منظور از حلال برای این چسب‌ها چیست. تنوع موادی که می‌توان با کمک آن‌ها اقدام به پاک کردن چسب قطره‌ای از روی سطوح مختلف کرد بسیار زیاد است؛ از این جهت دانستن مواد تشکیل‌دهنده حلال و این که برای چه سطوحی مناسب بوده بسیار حائز اهمیت خواهد بود. توجه داشته باشید که برخی از حلال‌ها دارای ترکیباتی هستند که استفاده از آن‌ها می‌تواند موجب آسیب دیدن سطح بشود؛ به عنوان مثال حلال‌هایی که ساختار اسیدی داشته برای پاک کردن چنین چسبی از روی پارچه گزینه مناسبی نبوده و موجب تغییر رنگ پارچه خواهد شد.

بهترین حلال چسب قطره ای

همان‌طور که گفته شد موادی که به عنوان حلال چسب‌های قطره‌ای شناخته می‌شوند بسیار متنوع هستند. ما در ادامه قصد داریم نمونه‌هایی را به شما معرفی کنیم که معمولاً در هر منزلی پیدا شده و می‌توان با کمک آن‌ها اقدام به پاک کردن چسب قطره‌ای از روی سطوح مختلف کرد:

  • استون: یکی از بهترین حلال‌ها برای پاک کردن چسب قطره‌ای از روی پوست، استون است. اگر پوست حساسی ندارید می‌توانید از این حلال استفاده کرده و بعد از حل شدن چسب، دستان خود را به طور کامل با آب گرم و صابون بشویید؛
  • سرکه: حلال بعدی سرکه بوده که می‌توان با کمک آن چسب قطره‌ای را از روی سطوح مختلف پاک کرد. البته باید در نظر داشته باشید که سرکه اسیدیته بالایی داشته و به همین خاطر برای سطوحی نظیر لاستیک، سنگ و چوب گزینه مناسبی نیست؛
  • الکل: به منظور پاک کردن چسب قطره‌ای از روی سطوح چوبی، فلزی و… می‌توانید مقدار کمی الکل را بر روی چسب ریخته و محل مورد نظر را به مدت 5 الی 10 دقیقه بپوشانید؛ به این شیوه چسب شل شده و می‌توان به راحتی آن را تراشید؛
  • روغن نارگیل و جوش شیرین: می‌توانید یک خمیر حاوی مقدار برابر روغن نارگیل و جوش شیرین تهیه کرده و به مدت 15 دقیقه آن را بر روی محل مورد نظر قرار دهید. به این طریق چسب نرم شده و می‌توان آن را به سهولت از روی سطح جدا کرد.

حلال چسب قطره ای برای سطوح شیشه‌ای

چسب قطره‌ای از نمونه چسب‌هایی بوده که به راحتی روی سطوح شیشه‌ای نظیر عینک یا هر سطح ظریف دیگری می‌چسبد. اگر سطح شیشه‌ای مورد نظر مقاومت بالایی در برابر خش داشته باشد، می‌توانید برای شل شدن چسب از حلال چسب قطره ای استفاده کرده و در نهایت چسب شل شده را با استفاده از تیغ خراش دهید. در نظر داشته باشید که اگر سطح مورد نظر عینک بوده بایستی که دقت بیش‌تری داشته باشید. برای از بین بردن چسب قطره‌ای از روی عینک می‌توانید از آب داغ، الکل، استون و خمیر دندان و سایر حلال‎‌های ملایم بهره ببرید.

حلال چسب قطره ای برای پارچه

حلال چسب قطره ای

یکی از آزاردهنده‌ترین اتفاقاتی که می‌تواند بیفتد، مالیده شدن چسب قطره‌ای بر روی لباس است. با توجه به نوع پارچه می‌توانید اقدام به پاک کردن چسب از روی پارچه کنید؛ البته باید توجه کنید که چسب بایستی سفت شود تا بتوانید اقدام به پاک کردن چسب کنیم.

پیشنهاد می‌شود که چسب را از روی سطح پارچه‌ای با استفاده از قاشق یا چاقوی کره جدا کنید. چنان‌چه پس از انجام این کار همچنان مقداری از چسب بر روی سطح باقی ماند، می‌توانید با استفاده از کمی استون اقدام به پاک کردن چسب کنید؛ پیشنهاد می‌شود که ابتدا مقدار کمی از استون را بر روی قسمت دیگری از پارچه امتحان کرده و ببینید که آیا استون باعث تغییر رنگ آن می‌شود یا خیر.

چنان‌چه پارچه مورد نظر نسبت به این حلال چسب قطره ای واکنس خاصی نشان نداد می‌توانید با کمک یک تکه پنبه یا گوش پاک کن مقداری از آن را بر روی چسب بمالید. استون باعث شل شدن چسب شده و این امکان را به شما می‌دهد که آن را از روی پارچه به راحتی جدا کنید. در آخر می‌توانید مقداری مادة شوینده یا لکه‌بر را مورد استفاده قرار داده و با کمک آن لباس را بشویید. اگر پارچة شما ظریف است، پیشنهاد می‌شود که برای از بین بردن چسب لباس خود را به خشک‌شویی ببرید.

حلال چسب قطره ای برای فلز

ممکن است که پاک کردن چسب قطره‌ای از روی فلز کار سختی به نظر بیاید، اما شما می‌توانید با کمک حلالی هم‌چون استون، چکش و ابزار خراش‌دادن آن را از روی سطح فلزی پاک کنید. به منظور پاک کردن چسب قطره‌ای از روی سطح فلزی در ابتدا بایستی مقدار کمی از حلال چسب را به منظور شکستن پیوند چسب روی محل مورد نظر ریخته و بعد با کمک ابزار خراش دادن چسب را جدا کنید. اگر قطرات چسب روی سطح فلزی بزرگ است، می‌تواند برای شل کردن آن با استفاده از چکش ضربات ملایمی به آن وارد نمایید.

پاک کردن چسب قطره‌ای از روی چوب

چوب دارای ساختاری بسیار متراکم بوده که همین ویژگی باعث می‌شود چسب بسیار راحت‌تر به سطح آن چسبیده و در مقابل سخت‌تر از روی سطح پاک شود. برخلاف فلز، زمانی که چوب در معرض حلال چسب قطره ای نظیر استون قرار بگیرد، دچار تغییر رنگ خواهد شد. برای این که چنین اتفاقی رخ ندهد پیشنهاد ما این است که قدرت حلال را با استفاده از کمی آب کاهش دهید.

توصیه می‌شود که قبل از استفاده از حلال چسب قطره ای بر روی سطح چوب حتماً آن را در یک نقطه دیگری تست کرده و اگر چوب نسبت به حلال واکنش نداد از آن استفاده کنید. می‌توانید با کمک یک تکه پنبه یا گوش پاک کن مقداری از حلال که قبلاً تست شده را بر روی چسب مالیده و پس از این که چسب نرم شد آن را با کمک یک ابزار تیز جدا کنید. یکی از بهترین موادی که می‌تواند به عنوان حلال چسب قطره‌ای مورد استفاده قرار گیرد، روغن است.

پاک کردن چسب قطره‌ای از روی پلاستیک

برای این که به سطح پلاستیکی آسیبی وارد نشود بهتر است که در ابتدا محل مورد نظر را با کمک مواد شوینده بدون آمونیاک و آب خیس کنید. با انجام این کار پیوندهای مابین چسب و سطح نرم شده و می‌توان چسب را بدون این که به سطح آسیبی وارد شود جدا کرد. اگر شوینده به پاک شدن چسب قطره‌ای کمکی نکرد می‌توانید از نیترومتان استفاده کنید. نیترومتان نوعی حلال شیمیایی سخت‌تر از استون بوده که در مقایسه با استون آسیب کم‌تری به سطح وارد خواهد کرد.

سخن پایانی

در این راهنما ضمن آشنایی با حلال چسب قطره ای به بررسی نحوة پاک کردن این چسب از روی سطوح مختلف شیشه‌ای، پلاستیکی، پارچه‌ای، چوبی و فلزی پرداختیم. توصیه می‌شود که برای از بین بردن چسب از روی سطوح مختلف مطمئن شوید که مواد تشکیل‌دهنده حلال به سطح مورد نظر صدمه نمی‌زند. به نظر شما بهترین حلال برای چسب قطره‌ای چیست؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون حلال‌های چسب قطره‌ای در قسمت ارسال دیدگاه برای ما بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *