کاشی سرویس بهداشتی؛ مهم‌ترین نکات خرید

کاشی سرویس بهداشتی

آیا می‌دانید در زمان خرید کاشی سرویس بهداشتی به چه نکاتی باید توجه داشته باشیم؟‌ از کاشی‌ها به عنوان یک پوشش در ساختمان‌سازی بر روی دیوار و کف استفاده می‌شود. کاشی‌ها علاوه بر سرویس بهداشتی در آشپزخانه و نما نیز کارایی دارند. کاشی‌ها بایستی در برابر رطوبت مقاومت خوبی از خود نشان داده و از رشد و تکثیر باکتری نیز جلوگیری به عمل آورند. در ادامه این راهنما به بررسی مهم‌ترین نکات خرید این تجهیزات ساختمانی می‌پردازیم.

هر آنچه که باید درباره کاشی سرویس بهداشتی بدانید!

کاشی سرویس بهداشتی

پیش از این که به بررسی مهم‌ترین نکات خرید کاشی سرویس بهداشتی بپردازیم، در ابتدا بایستی نگاهی بر چیستی کاشی داشته باشیم. کاشی نوعی قطعه سنگ مصنوعی بوده که عمدتاً از سنگ مرمر، گرانیت، اونیکس و تخته سنگ به دست می‌آید. کاشی‌ها دارای ضخامت و ابعاد مختلفی بوده و از آن‌ها می‌توان در صنایع مختلفی نظیر ساختمان‌سازی بهره برد. از جمله اصلی‌ترین خاصیت‌هایی که کاشی‌ها دارند می‌توانیم به خاصیت عایقی آن‌ها اشاره داشته باشیم. این تجهیزات دارای یک سطح کاملاً صاف و صیقلی بوده و عمدتاً از سرامیک ساخته می‌شوند.

ضرورت استفاده از کاشی سرویس بهداشتی در دیوار

سال‌هاست که از کاشی در سرویس بهداشتی استفاده می‌شود، اما باید این نکته را در نظر داشت که بهره‌گیری از کاشی‌ها روی دیوار سرویس بهداشتی کار چندان ساده‌ای نبوده و بایستی برای انجام این کار نیمی از دیوار و یا سه چهارم از آن را کاشی کرد. استفاده از کاشی در دیوار سرویس بهداشتی موجب بزرگ‌تر نشان دادن فضا شده و می‌تواند به عنوان یک پوشش سراسری مورد استفاده قرار گیرد. برای این که بتوان دیوار سرویس بهداشتی را با استفاده از کاشی پوشش داد به تعداد زیادی کاشی نیاز خواهیم داشت؛ تعداد بالای کاشی‌ها موجب انعکاس نور بیش‌تری در فضا شده و همین موضوع بر بزرگ‌تر نشان دادن فضا موثر خواهد بود.

مهم‌ترین نکات انتخاب کاشی سرویس بهداشتی برای فضای کوچک

کاشی سرویس بهداشتی

انتخاب بهترین کاشی سرویس بهداشتی به ویژه در سرویس بهداشتی‌هایی که دارای متراژ کوچکی هستند بایستی مطابق با یکسری فاکتور صورت بگیرد. در چنین شرایطی بایستی که طرح، رنگ و اندازه کاشی به گونه‌ای انتخاب شود که فضای سرویس را کوچک‌تر نشان نداده و در عوض سبب بزرگ‌تر نشان دادن و دل‌بازتر نشان دادن فضا شود.

از آن جایی که سرویس بهداشتی به منظور رعایت نظافت بایستی مدام شسته شود، بهترین کار این است که از کاشی و سرامیک در دیواره و کف سرویس بهداشتی استفاده کنید. کاشی و سرامیک سرویس بهداشتی دارای سطحی صاف و صیقلی بوده و در برابر آب نیز عایق است؛ به همین خاطر می‌توان آن‌ها را به راحتی مورد شست‌وشو قرار داد.

این تجهیزات در طرح‌ها، رنگ‌ها، اشکال و اندازه‌های متنوعی طراحی و تولید می‌شوند که می‌توان آن‌ها را با یکدیگر ترکیب کرد و در نهایت بهترین طراحی را برای سرویس بهداشتی در اختیار داشت. با توجه به تنوع بالایی که کاشی سرویس بهداشتی دارد، ممکن است که انتخاب بهترین گزینه برای شما به کاری دشوار تبدیل شود. البته ناگفته نماند که انتخاب بهترین کاشی برای سرویس بهداشتی می‌تواند کاملاً متناسب با سلیقه افراد انجام شود، اما باید این موضوع را در نظر داشته باشید که سطح کاشی‌ها یا به صورت مات بوده و یا براق.

کاشی‌هایی که سطح براق داشته می‌توانند نور بیش‌تری را منعکس کنند و همین موضوع سبب می‌شود تا فضا روشن‌تر به نظر برسد. افزون بر این، باید در نظر داشته باشید که هر اندازه کاشی کوچک‌تر باشد، به همان نسبت می‌تواند فضا را شلوغ‌تر نشان دهد؛ در نتیجه باید برای اجرای کاشی‌کاری سرویس بهداشتی از کاشی‌هایی با ابعاد بزرگ‌تر استفاده نمایید.

توجه به رنگ و طرح کاشی سرویس بهداشتی

در سرویس بهداشتی می‌توانید از کاشی‌های طرح‌دار و گل برجسته استفاده نمایید تا فضای شما کمی از حالت سادگی خارج شود. پیشنهاد ما این است که این کاشی‌ها را با کاشی‌های ساده ترکیب کرده تا فضای شما بیش از اندازه شلوغ به نظر نرسد. مورد بعدی که بایستی در رابطه با انتخاب کاشی سرویس بهداشتی در نظر داشته باشید، رنگ کاشی است.

اگر کاشی مورد نظر رنگ روشن‌تری داشته باشد، به همان نسبت می‌تواند فضای سرویس بهداشتی را بزرگ‌تر جلوه دهد؛ از این رو پیشنهاد می‌شود که استفاده از کاشی‌هایی با رنگ تیره برای محیطی مثل سرویس بهداشتی را محدود کنید. یکی از بهترین رنگ‌ها برای کاشی در سرویس بهداشتی سفید است. کاشی‌های سفید از لحاظ رنگ و ابعاد و اشکال بسیار متنوع هستند و می‌توان آن‌ها را به راحتی با سایر متریال ترکیب کرد.

ابعاد کاشی سرویس بهداشتی

کاشی سرویس بهداشتی

همان‌طور که گفته شد، کاشی و سرامیک علاوه بر این که در طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی در بازار موجود بوده، ابعاد و اندازه‌های گوناگونی نیز دارند؛ به طوری که شما می‌توانید انواع کاشی‌ها از چند سانتی‌متر گرفته تا چند متر را در بازار بیابید. چنان‌چه متراژ سرویس بهداشتی شما کوچک است، پیشنهاد می‌شود که به سراغ کاشی‌هایی با ابعاد کوچک نروید؛ زیرا کاشی‌های کوچک در چنین فضاهایی موجب کوچک‌تر نشان دادن فضا شده و همچنین تعداد بندهای مابین کاشی‌ها افزایش پیدا کرده و به تبع نظافت بندها سخت‌تر خواهد شد.

بافت سرامیک سرویس بهداشتی

از دیگر مواردی که بایستی در زمان خرید کاشی سرویس بهداشتی به آن توجه داشته باشید، بافت کاشی مورد نظر است. در حالت کلی، بافت کاشی و سرامیک استاندارد بایستی صاف و صیقلی و یا زبر باشد. بهتر است که در کف سرویس بهداشتی به سراغ کاشی‌هایی بروید که بافت زبری دارند؛ استفاده از چنین کاشی‌هایی در کف سرویس بهداشتی موجب کاهش خطر لیز خوردن روی کاشی‌های خیس خواهد شد.

تفاوت کاشی دیوار و کف در سرویس بهداشتی

اصلی‌ترین تفاوتی که می‌توان بین کاشی‌های کف و دیوار سرویس بهداشتی قائل شد، در ابعاد این کاشی‌ها است. در حالت کلی، ابعاد کاشی‌های دیوار در مقایسه با کاشی‌های کف بیش‌تر بوده و به همین خاطر بهتر است که در پوشش دیوار از کاشی‌های براق استفاده شود. قابل ذکر بوده که از لحاظ طرح و الگوی کاشی‌ها دست شما کاملاً باز خواهد بود.

در مقابل، پیشنهاد می‌شود که برای پوشش کف سرویس بهداشتی از کاشی چینی استفاده شود؛ چرا که این مدل از کاشی‌ها در مقایسه با سایر کاشی‌ها متراکم‌تر، متخلخل‌تر و سخت‌تر هستند. افزون بر این، کاشی‌های مذکور در مقایسه با کاشی‌های سرامیکی در برابر آب مقاومت بیش‌تری از خود نشان داده و می‌توان گفت که عایق بسیار بهتری هستند. بهتر است کاشی‌هایی که برای کف مورد استفاده قرار می‌گیرند به منظور زهکشی بهتر، کوچک باشند.

همچنین، پیشنهاد می‌شود که در سرویس بهداشتی از کاشی‌های غیر لغزنده که دارای الگوهای ریزی بوده بهره‌گیری شود. ناگفته نماند که در انتخاب بهترین کاشی برای سرویس بهداشتی می‌توان از انواع کاشی‌های مینیاتوری، مراکشی، ساده و تک رنگ بهره برد که هر یک از این موارد طیف طرح و رنگ‌های خاص خود را دارند. در کنار این موارد، امروزه انواع کاشی‌های دیگری تحت عنوان کاشی لوزی، پازلی، براق و آینه‌ای نیز در بازار موجود هستند که شما می‌توانید بر اساس سلیقه خود بهترین مورد را انتخاب کنید.

سخن پایانی

در این راهنما ضمن آشنایی با چیستی کاشی، به بررسی نکاتی که باید در زمان خرید خرید کاشی سرویس بهداشتی مد نظر داشته باشید نیز پرداختیم و دانستیم که کاشی‌ها انواع مختلفی دارند و در طرح‌ها، رنگ‌ها و ابعاد گوناگونی در بازار قابل خرید هستند. به نظر شما در زمان خرید بهترین کاشی برای سرویس بهداشتی به چه نکات دیگری باید توجه کرد؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون کاشی و سرامیک سرویس بهداشتی در قسمت ارسال دیدگاه برای ما بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *