عایق رطوبت نانو؛ معرفی ویژگی‌ها و کاربردها

عایق رطوبت نانو

بدون شک عایق رطوبت نانو یکی از منحصربه‌فردترین و جدیدترین مواد عایق‌بندی در سال‌های اخیر به حساب آمده که توانسته با تکیه بر تکنولوژی نانو، به عنوان یکی از برترین مواد عایق‌کاری شناخته شود. در ادامه این راهنما ضمن آشنایی بیش‌تر با عایق رطوبتی نانو، به بررسی مزیت‌ها استفاده از این مواد نیز خواهیم پرداخت. برای کسب اطلاعات بیش‌تر در ادامه همراه ما باشید.

هر آنچه که باید درباره عایق رطوبت نانو بدانید!

عایق رطوبت نانو

نگاهی بر چیستی فناوری نانو

قبل از این که بخواهیم به سراغ معرفی عایق‌های رطوبتی نانو برویم، در ابتدا لازم است نگاهی بر چیستی تکنولوژی نانو داشته باشیم. در حالت کلی، نانو نوعی فناوری نوین و پُرکاربرد در صنایع گوناگون به حساب آمده که می‌توان از آن در بخش‌های مختلف بالاخص تولیدات شیمیایی بهره برد.

استفاده از فناوری نانو در فرایند تولید محصولات شیمیایی مختلف نظیر مواد عایق‌بندی، موجب بهبود ترکیبات مواد مورد نظر خواهد شد. شاید برایتان جالب باشد بدانید که واژه نانو اصالتاً یک کلمة یونانی و در معنای کوتوله است. در این فناوری، تمرکز اصلی بر روی نانوساختارهای ریز به اندازه چند نانومتر خواهد بود.

از دیگر مواردی که می‌توان در رابطه با فناوری نانو به آن اشاره داشت، این است که تکنولوژی مذکور طیف وسیعی از فعالیت‌ها را شامل شده و در طی پانزه سال گذشته در بخش‌های مختلفی مورد استفاده قرار گرفته است. تأثیر تکنولوژی نانو به حدی چشمگیر بوده که از واژه «نانو» برای توصیف دوره جدیدی از رشد اقتصادی جهانی استفاده می‌شود. از تکنولوژی نانو که گذر کنیم، نوبت به بررسی عایق‌های رطوبتی بر پایه این تکنولوژی می‌رسد.

معرفی عایق رطوبت نانو

عایق‌های رطوبتی که با تکیه بر این فناوری تولید می‌‌شوند، یک سری خصوصیات منحصربه‌فرد دارند. تولیدکنندگان مختلفی در زمینه تولید نانوموادها فعالیت می‌کنند که یکی از معروف‌ترینِ آن‌ها برند زیمابان است. در یک نگاه کلی به عایق‌های رطوبتی نانو که توسط برند زیمابان عرضه شده می‌توان گفت که از تأییدیه‌های مورد نیاز و معتبر برخوردار هستند. این محصولات به صورت مایع به بازار عرضه شده و پس از این که بر روی سطوح مختلف اجرا شوند، پیوندهای شیمیایی بسیار قوی ایجاد شده و در نهایت یک لایه مقاوم و ضد آب از عایق بر روی سطح ایجاد خواهد شد.

لایه‌ای که در اثر عایق رطوبت نانو بر روی سطح مورد نظر ایجاد می‌شود، بدون رنگ بوده و با چشم نیز قابل دیدن نخواهد بود؛ زیرا ذرات نانو ابعاد بسیار ریزی داشته و درون مایع وجود دارند. این ذرات به صورت کامل در ساختار مصالح ساختمانی نفوذ پیدا کرده و موجب پوشش خلل و فرج ریز خواهند شد. افزون بر این، با کمک عایق‌های رطوبتی نانو از نفوذ مولکول‌های آب به داخل ساختار سطح مورد نظر نیز جلوگیری به عمل خواهد آمد.

یکی دیگر از ویژگی‌های برتر این مواد، میزان چسبندگی بسیار بالای آن است؛ به طوری که با استفاده از آن ذرات عایق وارد سطح مورد نظر شده و از ورود و نفوذ رطوبت و آب به بهترین شکل ممکن جلوگیری به عمل خواهد آمد.

مصارف عایق رطوبت نانو

عایق رطوبت نانو

نانو عایق‌های رطوبتی نسل جدیدی از مواد عایق‌بندی به حساب می‌آیند که در ساختار خود از تکنولوژی نانو بهره‌مند هستند؛ از این جهت یک جایگزین بسیار فوق‌العاده برای عایق‌های رطوبتی سنتی هم‌چون قیر و ایزوگام به حساب می‌آیند. شما از این مواد می‌توانید در مقاطع گوناگون ساختمان‌سازی برای آب‌بندی و عایق‌کاری بهره ببرید.

این نوع مواد عایقی در مقابل تغییرات جوی، اشعه ماورای بنفش، یخ‌زدگی، شوینده‌هایی نظیر وایتکس، مواد اسیدی و بازی و غیره استحکام بسیار بالایی از خود نشان می‌دهند و بعد از نفوذ در سطح مورد نظر، به علت چسبندگی بسیار مناسبی که داشته در طی زمان کَنده نشده و پوسیده نیز نخواهد شد.

از این محصولات به طور خاص می‎‌توان برای عایق‌بندی و بندکشی انواع گوناگون کاشی و سرامیک، موزاییک و مواردی از این دسته در کف سرویس بهداشتی، گلخانه‎‌ها، استخر، حمام و غیره بهره برد. ناگفته نماند که عایق رطوبت نانو در نماسازی ساختمان‌های مختلف نیز کارایی خواهد داشت.

مزیت‌های استفاده از نانو عایق رطوبتی

این محصولات به لطف ساختار منحصربه‌فردی که داشته، برای عایق‌بندی مصالح گوناگون بدون تغییر رنگ یا آسیب‌دیدگی ظاهر مصالح در نمای ساختمان به کار گرفته می‌شوند. همان‌طور که در بخش‌های قبلی گفته شد، این مواد در نمونه‌های مایع تولید و عرضه می‌شوند، اما قابل ذکر است که مواد مذکور در بسته‌بندی‌های پودری نیز قابل تولید و عرضه به بازار هستند.

آن دسته از عایق رطوبت نانو که ساختار مایع داشته به درون هر سطحی که امکان جذب آب داشته باشد به خوبی نفوذ کرده و موجب عایق‌کاری سطح مورد نظر در برابر نفوذ رطوبت، نم و آب و همچنین مقاوم‌سازی آن در مقابل رنگ‌پریدگی، اشعه فرابنفش و حمله حشرات موذی خواهد شد.

از آن جایی که این محصولات می‌توانند به دلیل مایع بودنشان به درون درزها و ترک‌های مویی نیز نفوذ کنند، در بندکشی و درزگیری کاشی و سرامیک، سنگ، موزاییک و غیره کارایی دارند. شما می‌توانید از عایق رطوبت نانو در کلیه محیط‌هایی که به دلیل نقص در اجرای عایق‌بندی و یا از بین رفتن و خرابی لایه عایق قبلی دچار مشکل نم‌زدگی و رطوبت شده‌‌اند استفاده نمایید.

بخش‌های گوناگونی از ساختمان مثل پشت بام، استخر، تراس، سرویس بهداشتی و غیره با کاشی و سرامیک پوشش داده می‌شوند و همواره در معرض رطوبت و آب قرار دارند؛ از این جهت می‌توان با کمک نانو عایق‌های رطوبتی بدون نیاز به تخریب کاشی و سرامیک به شکل دوغابی برای عایق‌کاری و آب‌بندی سطح از این مواد بهره برد.

سخن پایانی

در این راهنما ضمن آشنایی با عایق رطوبت نانو، به بررسی مصارف و مزیت‌های این محصول نیز پرداختیم و دانستیم که مواد عایق‌بندی تولید شده بر پایه نانو از یک سری ویژگی‌های ساختاری منحصربه‌فرد برخوردار هستند. این نوع مواد به محض این که بر روی سطوح مورد نظر اعمال شوند، جذب سطح شده و آن سطح را در برابر نفوذ آب و رطوبت مقاوم می‌سازند. شما چه اطلاعات دیگری در رابطه با عایق رطوبت نانو دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون فناوری نانو، نانو مواد و عایق‌های رطوبتی که بر پایه این فناوری تولید شده‌اند در قسمت ارسال دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *