معرفی انواع و قیمت ملات آماده ساختمانی

انواع و قیمت ملات آماده ساختمانی

آیا می‌دانید انواع و قیمت ملات آماده ساختمانی چیست؟ به نظر شما قیمت ملات آماده ساختمانی بر چه اساسی تعیین می‌شود؟ ملات آماده نسل جدیدی از ملات‌های سنتی بوده که با بهبود کیفیتِ خود توانسته است که در سایر بخش‌های ساخت و ساز مورد استفاده قرار گیرد. در ادامه این راهنما با ملات‌های آماده ساختمانی بیش‌تر آشنا خواهیم شد.

هر آنچه که باید درباره انواع و قیمت ملات آماده ساختمانی بدانید!

ملات آماده ساختمانی نسل جدیدی از ملات‌های قدیمی بوده که مصارف مختلفی هم‌چون اندود کردن سطوح، بنایی، بندکشی و چسباندن متریال مختلف پوششی و موارد دیگری را دارد. این دسته از ملات‌های موجود در بازار در مقایسه با ملات‌هایی که به صورت دستی و سنتی و یک‌جا توسط نیروی کار آماده می‌شدند، مزیت‌های بسیار بهتری را به ارمغان می‌آورد.

از آن جایی که در فرآیند تهیه این دسته از ملات‌ها، نسبت ترکیبات مواد به طور دقیق رعایت شده، کیفیت نهایی ملات آماده ساختمانی بالا است و همین موضوع می‌تواند بر قیمت ملات آماده ساختمانی موثر باشد. در ادامه با برخی از رایج‌ترین ملات‌های آماده ساختمانی آشنا خواهیم شد.

انواع ملات آماده ساختمانی

انواع و قیمت ملات آماده ساختمانی

ملات آماده گروت

این دسته از ملات‌ها ترکیبی از سیمان، ماسه و مابقی افزودنی‌های مورد نیاز بوده که در نسبت‌های از پیش تعیین شده‌ای با یک دیگر مخلوط شده‌اند. گروت‌ها دارای انواع گوناگونی هستند که هر یک از آن‌ها به منظور استفاده در یک شرایط یا پروژه خاص کارایی دارند؛ به عنوان مثال گروت‌های منبسط‌شونده را داریم که به دلیل ساختار منحصربه‌فردی که داشته این اطمینان خاطر را می‌دهند که در طی عملیات گروت‌ریزی، فضای داخلی حفره‌ها را به صورت کامل پُر کرده و بعد از سخت شدن حداکثر میزان مقاومت را از خود نشان خواهند داد و همین ویژگی به تبع بر روی قیمت ملات آماده ساختمانی مذکور تأثیرگذار خواهد بود.

این دسته از ملات‌های آماده برای بهره‌وری در زیر صفحات ستون گزینه‌ای مناسب خواهند بود. در این کاربرد، گروت در اثر انتقال بارهای وارده به فوندانسیون می‌تواند نقش بسیار به سزایی را در تأمین پایداری و مقاومت ستون‌ها ایفا نماید. افزون بر این، از این مدل ملات آماده ساختمانی به دلیل توانایی انتقال بار به سطوح پایین‌تر می‌توان با هدف زیرسازی در مسیرهای تردد ماشین‌آلات سنگین بهره برد.

ملات خود تراز شونده

از دیگر انواع ملات‌های آماده می‌توان به مدل خود تراز شونده اشاره داشت که ترکیبی پودری بوده و متشکل از اجزایی نظیر سیمان، پرتلند، رزین، ماسه و… هستند. به دلیل استفاده از افزودنی‌های شیمیایی در ساختار این ملات، ویسکوزیته سیمان به طرز قابل توجهی کاهش پیدا کرده و همین موضوع موجب افزایش روان بودن آن می‌شود. با کمک این دسته ملات دیگر نیازی به اجرای ماله‌کشی نخواهد بود؛ چرا که با ریختن آن روی سطوح مورد نیاز، مواد به صورت خود به خود جاری شده و موجب ایجاد سطحی یکدست و صاف خواهند شد.

قیمت ملات آماده ساختمانی به دلیل این ویژگی کمی بالا بوده و عمدتاً از آن می‌توان در فرآیند تسطیح بتن استفاده نمود. از آن جایی که ملات‌های مذکور یک سطح مقاوم و یکدست ایجاد می‌کنند، می‌توانند برای کف‌پوش‌هایی نظیر کاشی و سرامیک نیز گزینه‌ای ایده‌آل باشند.

ملات آماده آب بند

انواع و قیمت ملات آماده ساختمانی

نمونه‌ دیگری از ملات‌های آماده تحت عنوان ملات آب بند شناخته شده و از موادی نظیر سیمان، پرتلند، مواد معدنی و یک سری افزودنی دیگر تولید می‌شود. می‌توان این ملات را به صورت یک لایه نازک روی سطح بتنی مورد نظر ایجاد کرده و از نفوذ رطوبت و آب به درون تخلخل‌ها جلوگیری نمود.

از جمله ویژگی‌های این محصول که بر قیمت ملات آماده ساختمانی مورد بحث موثر بوده می‌توان به چسبندگی بالا و مقاومت عالی در برابر فشار هیدرواستاتیک اشاره داشت. ملات‌های آب بند عمدتاً در استخرها، لوله‌ها، مخازن، دیوار نگهبان، سازه‌های آبی و تمامی سطوحی که در معرض آب قرار دارند به کار گرفته می‌شوند.

ملات ضد اسید

یکی از اصلی‌ترین پارامترهای آسیب‌رسان به مصالح ساختمانی، مواد شیمیایی و اسیدها به دلیل داشتن خاصیت خورندگی هستند؛ از این رو به منظور ثبات رنگ، حفظ دوام و همچنین بالا بردن مقاومت سطوح ساختمانی در مقابل اثرات شیمیایی و شوینده‌ها بایستی از نوعی ملات ساختمانی استفاده شود که ضد اسید باشد. قیمت ملات آماده ساختمانی مذکور بر حسب خاصیت ضد اسید و مواد خورنده‌ای که داشته طبیعتاً در مقایسه با ملات‌های معمولی گران‌تر است، اما کارایی ارزشمندی دارد و می‌تواند از سازه مورد نظر شما به خوبی مراقبت کند.

 به طور معمول از این دسته ملات در زیرسازی متریال پوششی در مراکز صنعتی و آزمایشگاهی بهره‌گیری می‌شود. ساخت واحدهای تصفیه‌خانه‌‌ای، پالایشگاه‌ها، صنایع غذایی و حتی آجرکاری دودکش‌هایی که در معرض بخارهای اسیدی قرار دارند از جمله مواردی محسوب می‌شوند که می‌توان برای آن‌ها از ملات‌های آماده ساختمانی ضد اسید بهره برد. ناگفته نماند که این مدل ملات در انواع ملات ضد اسید پلیمری، ملات ضد اسید رزینی و ملات ضد اسید سیلیکاتی قابل تولید و خرید است.

ملات سخت‌کننده بتن

این دسته از ملات‌ها معمولاً در کف‌سازی‌هایی که در معرض بارهای دینامیکی سنگین قرار داشته کارایی دارند. در فرآیند تولید این نوع ملات عمدتاً از سیمان پلیمری و برای بخش پُرکننده از سنگدانه‌های کواتز با سختی بالا بهره‌گیری می‌شود.

ملات خشک زیمابان

همان‌طور که گفته شد، مدل ملات می‌تواند بر قیمت ملات آماده ساختمانی موثر باشد. در فرایند تولید هر یک از ملات‌های آماده معرفی شده از یک سری متریال خاص استفاده شده و مجموع هزینه هر یک از آن‌ها تعیین‌کننده قیمت ملات آماده ساختمانی است. شما می‌توانید برای خرید بهترین ملات با درجه کیفی عالی که همواره از ویژگی‌های بهترین ملات آماده برخوردار باشد، اقدام به سفارش ملات خشک آماده زیمابان کنید.

سخن پایانی

در این راهنما دانستیم که قیمت ملات آماده ساختمانی بر حسب متریالی که در فرآیند تولید آن به کار رفته و همچنین مصارفی که پوشش می‎‌دهد، تعیین خواهد شد. ملات‌های آماده دارای انواع گوناگونی بوده و به تبع قیمت‌های متفاوتی دارند. شما چه اطلاعات دیگری پیرامون ملات‌های آماده و قیمت آن‌ها دارید؟ به نظر شما ملات آماده قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای دارد یا خیر؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون این دسته از محصولات ساختمانی در قسمت ارسال دیدگاه برای ما و کاربران محترم وب سایت زیمابان بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *