چسب نانو نواری؛ چیستی، ویژگی و کاربرد

چسب نانو نواری

آیا می‌دانید چسب نانو نواری چیست و در چه شرایطی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ با ویژگی‌های چسب دو طرفه نانو آشنایی دارید؟ چسب‌های دو طرفه نوعی نوار چسبی دو رو به همراه ماده‌ای چسبناک در هر دو لایه هستند که می‌توانند بدون نمایش دادن آثار چسب دو سطح را به هم دیگر بچسبانند. در ادامة این راهنما قصد داریم به بررسی این چسب بپردازیم. برای کسب اطلاعات بیش‌تر در ادامه همراه ما باشید.

هر آنچه که باید درباره چسب نانو نواری بدانید!

چسب نانو نواری

در اولین قدم بایستی با چیستی چسب‌های نواری نانو کمی بیش‌تر آشنا شویم. همان‌طور که گفته شد چسب نانو نواری نوعی نوار چسب بوده که می‌توان با استفاده از آن بدون این که آثار چسب مشخص شود، دو سطح مختلف را به یک دیگر چسباند. این مدل چسب به علت جنس پلی اتیلن ترفتالاتی که داشته می‌تواند مقاومت بسیار بالایی در برابر ساییدگی، رطوبت، مواد شیمیایی، حرارت و اشعه ماورای بنفش از خود نشان دهد.

متریال به کار رفته در این چسب‌ها سبب شده تا انعطاف‌پذیری بالایی از خود نشان دهند؛ به همین خاطر برای اتصال دو سطح هموار و ناهموار و یا فضاهای رطوبتی با عملکردی فوق‌العاده، مقاومت و استحکام عالی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

چسب‌های نواری نانو بعد از طی کردن مراحل ساخت در حالات مختلف رولی، ورقه‌ای و قطعه‌ای در ضخامت‌های گوناگون به بازار عرضه شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند. از آن جایی که استقامت چسب نانو نواری طولانی مدت بوده و قدرت چسبندگی بالایی نیز داشته، به وفور در صنایع مختلف و همچنین مصارف خانگی به کار گرفته می‌شود. مکانیزم عملکرد این نوع از چسب‌ها نسبت به فشار حساس بوده و به سهولت دو سطح را بدون این که اثری از کثیفی چسب بر جا بماند، به صورت مرئی به هم دیگر متصل خواهد کرد.

ساختار چسب نانو نواری

این مدل از چسب‌ها از چند لایه مهم تشکیل شده که اتحاد لایه‌های مذکور موجب افزایش قدرت این چسب در اتصال دو سطح در مقایسه با چسب‌های معمولی خواهد شد. در واقع، قدرت چسبندگی بسیار بالای این محصول موجب شده که کنده شدن آن بسیار سخت باشد؛ به همین علت به مرور زمان موجب ایجاد چسبندگی مطمئن بین دو سطح خواهد شد. در ادامه با لایه‌های مختلف این چسب آشنا می‌شویم:

  • لاینر: اولین لایه چسب نانو نواری لاینر بوده که پلاستیک یا کاغذی به رنگ سفید یا زرد بوده و به شکل سیلیکونی روی چسب دو طرفه قرار داده شده و بعد از برداشته شدن امکان استفاده از چسب فراهم خواهد شد. قابل ذکر بوده که این لایه می‌تواند کیفیت مواد چسب را حفظ کند؛
  • لایه رو: این لایه به سطح دوم چسبیده و با استفاده از کریر اتصال به سطح اول انجام خواهد شد؛
  • کریر:‌ بخش سوم چسب‌های دو طرفه نانو، مغز چسب یا در واقع لایه داخلی به حساب آمده که موجب اتصال دو بخش می‌شود؛
  • لایه زیرین: آخرین لایة تشکیل‌دهنده چسب‌های نواری نانو، لایه زیرین بوده که به سطح اولیه می‌چسبد و با کمک لایه سوم، سطح سوم را می‌توان به بخش اولیه چسباند.

انواع چسب نانو نواری

چسب نانو نواری

این چسب‌ها تنوع بسیار بالایی دارند و انواع مختلف آن‌ها در بازار موجود است. قابل ذکر است که چسب‌های نواری نانو را می‌توان بر اساس جنس، ساختار، ابعاد و ضخامت به دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی نمود که هر کدام از آن‌ها برای چسباندن و اتصال سطوح گوناگون به کار گرفته می‌شوند.

در ادامه با برخی از رایج‌ترین چسب‌های دو طرفة نانو آشنا خواهیم شد:

  • سلولزی
  • فوم‌دار
  • ژله‌ای
  • شیشه‌ای
  • سلفونی
  • ژله‌ای نخ‌دار
  • موبایلی
  • کاغذی
  • نسوز
  • صحافی

کاربرد چسب نانو نواری

ویژگی‌های مختلف و منحصربه‌فرد این چسب نظیر دو طرفه بودن، قدرت چسبندگی بسیار بالا، مقاومت عالی در برابر رطوبت، حرارت و همچنین نامرئی بودن آن موجب شده که این چسب به صورت گسترده به منظور اتصال دو سطح مختلف به هم دیگر مورد استفاده قرار بگیرد. به عبارت دیگر، ضخامت عالی این چسب موجب شده که بتوان از آن در بخش‌های تولیدی، صنعتی و خانگی بهره برد. در ادامه با مصارف چسب‌های نانو بیش‌تر آشنا می‌شویم:

  • طراحی و تولید آلبوم‌های دیجیتال
  • امکان استفاده در صنایع تولید کیف و کفش
  • استفاده در صنعت تولید لباس
  • ساخت ماشین، بدنه، اتاقک و درزگیری آن‌ها
  • تولید قطعات الکتریکی
  • کاربرد در صنایع بهداشتی و آرایشی و درمانی
  • کاربرد در صنعت شیشه‌سازی و آینه‌کاری
  • صنعت ماکت‌سازی
  • امکان استفاده در کارخانجات کارتن‌سازی
  • کاربرد در تولید قطعات کامپیوتری و سخت‌افزارها

مزایای استفاده از چسب نانو نواری

همان‌طور که گفته شد، چسب نانو نواری یکی از پرکاربردترین چسب‌های موجود در بازار بوده که قدرت چسبندگی بسیار ایده‌آلی داشته و می‌توان از مدل‌های مختلف این چسب برای چسباندن دو سطح مختلف بهره برد. استفاده از این محصول مزیت‌های فراوانی برای مصرف‌کنندگان دارد که در ادامه به شرح این مزایا می‌پردازیم:

تمیزی کار

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این محصول، تمیزی کار با آن است. در زمان اتصال و چسباندن دو قطعة مختلف به هم دیگر یا دو سطح هموار و ناهموار امکان دارد که در صورت استفاده از چسب‌های معمولی، روی سطوح مورد نظر آثار چسب باقی مانده و محل اتصال به طور واضح مشخص باشد که این موضوع می‌تواند موجب کاهش تمیزی کار شود. خوشبختانه چسب‌های دو طرفه نانو چنین مشکلی ندارند و ضمن این که موجب ایجاد اتصالی قوی بین دو سطح می‌شوند، محل اتصال به هیج وجه نمایان نبوده و آثار آن کاملاً نامرئی است؛ همین موضوع سبب می‌شود تا ظاهر کار تمیز به نظر برسد.

اتصال محکم

اولین انتظاری که از یک چسب می‌رود این است که سبب ایجاد اتصالی قوی بین دو سطح بشود. همان‌طور که در بخش‌های قبل گفته شد چسب‌های دو طرفه نانو به دلیل قدرت بالایی که در چسبندگی داشته سبب می‌شوند تا اتصال بسیار محکمی بین دو سطح ایجاد شود. شایان ذکر است که شما می‌توانید از این چسب در صورت شکستگی یا اتصال دو سطح بدون استفاده از میخ، پیچ یا جوشکاری و سایر چسب‌ها، اتصالی ایمن و مستحکم ایجاد نمایید. ناگفته نماند که متریال استفاده شده در ساختار این چسب موجب شده تا در صورت افتادن یا ضربه، اتصال دچار مشکل نشده و دو سطح از هم دیگر جدا نشوند.

دوام بالا در طولانی مدت

مزیت بعدی استفاده از چسب نانو نواری دوام بالای آن در طولانی مدت است. از این مدل چسب‌های منحصربه‎‌فرد می‌توان در بخش خانگی برای چسباندن شکستگی‌ها یا سطوح سبک استفاده کرد، اما این مژده را به شما می‌دهیم که چسب نانو تنها برای بخش خانگی مورد استفاده قرار نگرفته و می‌توان از آن در بخش تولیدی و صنعتی نیز بهره برد. این چسب در طولانی مدت دوام داشته و قدرت خود را از دست نمی‌دهد. علاوه بر این، خاصیت ضد آب بودن آن سبب شده تا شما بتوانید برای چندین سال بدون مشکل از قطعاتی که به هم دیگر چسبانده‌اید بهره ببرید.

سخن پایانی

در این راهنما ضمن آشنایی با چیستی چسب نانو نواری به بررسی انواع، کاربرد و مزایای استفاده از این محصول پرداختیم و دانستیم که چسب‌های دو طرفه نانو از جمله مقاوم‌ترین و بهترین چسب‌های موجود در بازار هستند که هم می‌توان از آن‌ها در مصارف خانگی و هم مصارف صنعتی و تولیدی بهره برد. آیا تجربه کار با این چسب را دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون چسب‌های دو طرفه نانو در قسمت ارسال دیدگاه با ما و کاربران محترم وب سایت زیمابان به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *