ملات آماده دیوار چینی؛ مزایا، ویژگی‌ها و کاربردها

ملات آماده دیوار چینی

به نظر شما ملات آماده دیوار چینی می‌تواند جایگزین به صرفه‌ای برای ماسه و سیمان باشد؟ آیا تجربه استفاده از ملات آماده برای دیوار چینی دارید؟ امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی و استفاده روزافزون از متریال مختلف در صنعت ساخت و ساز، ملات‌های جدیدی ساخته شده‌اند که تحت عنوان ملات آماده شناخته می‌شوند. در ادامه این راهنما تمرکز اصلی ما بر روی ملات آماده مخصوص دیوار چینی است. با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید درباره ملات آماده دیوار چینی بدانید!

ملات آماده دیوار چینی

دیوارچینی چیست؟

منظور از دیوارچینی در فرآیند ساختمان‌سازی در حقیقت فرآیندی بوده که در طی آن با کمک بلوک‌های آجری، بلوک‌های بتنی، بلوک‎‌های سفالی و حتی سنگ و مصالحی از این دسته اقدام به ساخت دیوار شده و از موادی هم‌چون ملات یا چسب و… به منظور محکم کردن مصالح مذکور بهره‌گیری می‌شود. می‌توان گفت چیدن دیوار از جمله اصلی‌ترین و حائز اهمیت‌ترین مراحل در ساخت و ساز به شمار می‌آید؛ زیرا نقش مهمی در جلوگیری از ریزش آوار و انتقال نیروها و فشارها به اسکلت اصلی ساختمان دارد. هدف اصلی از انجام این فرآیند در ساختمان تفکیک قسمت‌های مختلف و ایجاد کاربری‌های متنوع است.

کیفیت دیوار چینی در هر سازه‌ها به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد که از جمله مهم‌ترینِ آن‌ها می‌توان به کیفیت مصالح ساختمانی، میزان تخصص بنا و نحوه انجام کار، کیفیت سیستم سازه، کیفیت ملات مصرفی و مواردی از این قبیل اشاره داشت. توجه داشته باشید که اگر دیوارچینی به صورت اصولی صورت نگیرد، مشکلاتی نظیر عدم امنیت، عبور صوت، مشکلات نازک‌کاری و… رخ خواهد داد.

دیوارچینی مراحل مختلفی دارد که در مرحله بلوک‌گذاری آن بایستی از بهترین ملات آماده دیوار چینی استفاده شود. توجه داشته باشید که استفاده از ملات مناسب و در حجم کافی بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که اگر میزان ملات استفاده شده نامناسب باشد می‌تواند موجب کاهش استحکام دیوار گردد. اما سوال این‌جاست که ملات آماده دیوار چینی چیست؟ چرا باید از این ملات استفاده کرد؟ در ادامه ضمن آشنایی با ملات آماده به بررسی مزایای استفاده از این محصول نیز خواهیم پرداخت.

نگاهی بر ملات آماده

ملات از جمله عناصر بنیادی و قدیمی‌ترین مواد مصرفی در صنعت ساخت و ساز به حساب می‌آید؛ به طوری که ملات از ساختمان‎‌های سنتی گرفته الی پروژه‌های بزرگ صنعتی به عنوان یکی از اجزای اساسی در بناها به حساب می‌آید. امروزه به دلیل پیشرفت فناوری و روی کار آمدن روش‌های نوین در افزایش سرعت و کیفیت ساخت و سازها، ملات‌های آماده یک جایگزین بسیار کاربردی برای روش‌های سنتی به حساب می‌آیند. ملات آماده دیوار چینی با استفاده از فرآیندهای صنعتی تولید شده و هزینه‌های نیروی انسانی را به حداقل می‌رساند.

در حالت کلی تهیه ملات با ترکیب مواد اولیه به نسبت‌های مشخص با آن انجام شده که نیازمند تجربه و تخصص نیروی کار انسانی است. سال‌های زیادی است که ملات مورد نیاز برای ساختمان‌سازی به صورت سنتی تهیه شده و به کار گرفته می‌شود، اما در اکثر مواقع خطاهای انسانی و عدم دقت در محاسبات موجب کاهش کیفیت ملات خواهد شد. همین موضوع باعث می‌شود که مواد نهایی کیفیت پایینی داشته، عمر مفید آن کاهش یافته و در نهایت مقاومت کلی ساختمان نیز کم‌تر شود.

ملات آماده دیوار چینی

ملات آماده دیوار چینی

ملات‌های آماده مخصوص دیوار چینی و آسترزنی از جمله پُرکاربردترین محصولات باسکاتی به حساب آمده که جایگزین بسیار مناسبی برای ملات ماسه و سیمان به حساب می‌آیند. از این محصول می‌توان برای انواع بلوک‌های بتنی و سبک، انواع مختلف آجر و سایر مصالح مصرفی در دیوارچینی و پارتیشن‌بندی ساختمان بهره برد. از جمله ویژگی‌های ملات آماده دیوار چینی می‌توان به قدرت چسبندگی و دوام بسیار بالای آن در مقایسه با ملات ماسه و سیمان اشاره داشت. علاوه بر این، بهره‌گیری از این نوع ملات موجب کاهش حداقل 25 درصدی وزن کلی سازه و در نهایت کاهش هزینه اسکلت بنا خواهد شد.

ملات آماده باسکاتی

همان‌طور که گفته شد، ملات آماده دیوار چینی از جمله محصولات باسکاتی به حساب می‌آید که برای دیوار چینی و آسترزنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. زمانی که صحبت از ملات باسکاتی می‌شود، منظور ملاتی بوده که نیازمند ماسه و سیمان نیست. ملات‌های مذکور از لحاظ مقاومت فشاری بی‌نظیر بوده و گیرایش بسیار بالایی نیز دارند. قابل ذکر است که این دسته از ملات‌ها در مقایسه با ملات‌های سنتی قیمت گران‌تری دارند؛ با این حال اگر مزایای استفاده از این ملات‌ها را بدانید قطعاً شگفت‌زده می‌شوید!

مزایای استفاده از ملات آماده دیوار چینی

از جمله مهم‌ترین مزیت‌های بهره‌گیری از ملات‌های باسکاتی این است که سرعت اجرا حداقل 2 برابر می‌شود. بر اساس ارزیابی‌های انجام شده، ملات باسکاتی به گونه‌ای اجرا می‌شود که سبب تقویت خاصیت چسبندگی شده و در نهایت باعث می‌شود که عملیات خیلی سریع‌تر پیش برود. از طرف دیگر، این نوع ملات دارای عایق است؛ به این شکل که هم عایق صوت بوده و هم می‌تواند نقش عایق حرارتی را ایفا نماید. با استفاده از این نوع ملات برای اجرای دیوار چینی نیاز به کارگر و هزینه بابت کارگر به منظور آماده‌سازی ملات نخواهید داشت؛ به بیان دیگر میزان پِرتی به صفر رسیده و در هزینه‌ها نیز کاهش چشم‌گیری را شاهد خواهید بود.

سخن پایانی

دیوارچینی یکی از مهم‌ترین مراحل در ساختمان‌سازی به حساب می‌آید که باید در حین انجام مراحل آن به منظور تقویت استحکام دیوار از بهترین ملات آماده دیوار چینی استفاده شود. البته می‌توان از انواع چسب و ملات سنتی هم برای انجام این کار بهره برد؛ اما با این حال با تکیه بر اطلاعاتی که در این راهنما در اختیار شما قرار دادیم، می‌توان نتیجه گرفت که ملات‌های آماده ضمن ایجاد سهولت در کار، کیفیت بالاتری نیز دارند و می‌توانند به نوعی مقاومت سازه مورد نظر و دیوارها را تضمین نمایند.

توجه داشته باشید که اگر در فرآیند دیوار چینی از بهترین ملات با کیفیت عالی بهره‌گیری نشود، در نهایت مقاومت و استحکام دیوار پایین آمده و همین موضوع بر کاهش کیفیت و پایداری کلی ساختمان نیز موثر خواهد بود. آیا تجربه استفاده از ملات‌های آماده در ساختمان‌سازی برای دیوارچینی را دارید؟ به نظر شما ملات‌های آماده گزینه بهتری برای دیوارچینی هستند یا ملات‌های سنتی؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون ملات‌های آماده مخصوص دیوارچینی در قسمت ارسال دیدگاه به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *