انواع ملات آماده و خصوصیات هر یک از آن‌ها

انواع ملات آماده

آیا با انواع ملات آماده و خصوصیات هر کدام از آن‌ها آشنایی دارید؟ به نظر شما کدام یک از انواع ملات‌های آماده گزینه بهتری برای ساخت و ساز هستند؟ ملات‌های آماده نسل جدیدی از ملا‌های سنتی به حساب آمده که می‌توان از آن‌ها در بخش‌های مختلف یک سازه بهره برد. برای کسب اطلاعات بیش‌تر پیرامون ملات‌های آماده در ادامه همراه ما باشید.

هر آنچه که باید درباره انواع ملات آماده بدانید!

انواع ملات آماده

معرفی ملات آماده

ملات یکی از قدیمی‌ترین و پُرطرفدارترین مواد در ساخت و ساز به حساب می‌آید که می‌توان از آن‌ در هر نوع ساخت و سازی بهره‌گیری نمود. ملات‌هایی که در ساخت و سازهای سنتی به کار گرفته می‌شوند، از تنوع محدودی برخوردار بوده و ترکیبات موجود در آن‌ها نسبت دقیقی ندارد. عدم استفاده از دستورالعمل‌ها در ساخت این دسته از محصولات موجب کاهش کیفیت آن‌ها در اجرا خواهد شد؛ از این رو برای افزایش مقاومت سازه و بالا بردن کیفیت کار ملات‌های جدیدی تحت عنوان ملات آماده روی کار آمده‌اند.

انواع ملات آماده

گروت‌ها

گروت یکی از انواع ملات آماده بوده که با استفاده از مواد اولیه باکیفیت تهیه شده و جایگزین مطلوبی برای سیمان و ماسه در مصارف عمومی و تعمیرات غیرتخصصی به حساب می‌آید. از جمله ویژگی‌های برجسته این نوع ملات می‌توان به کیفیت بالای مواد اولیه و تولید بر حسب استانداردهای صنعتی اشاره داشت.

نحوه استفاده از این دسته ملات‌ها بسیار ساده بوده و قابلیت پُر کردن درزها و فاصله‌ها با بهترین کیفیت را نیز دارند. از جمله مصارف این دسته از ملات‌ها می‌توان به پُر کردن شکاف، زیرسازی ساختمان و تعمیرات سریع اشاره داشت. ناگفته نماند که این مدل از انواع ملات خود به سه دسته گروت سیمانی منبسط‌شونده، گروت اپوکسی و گروت پلیمری قابل تقسیم‌بندی هستند.

بتن خشک

نمونه دیگری از انواع ملات آماده، بتن خشک بوده که در شرایطی که نیاز به بتن‌های خودتراکم باشد می‌توان از آن بهره برد. فرآیند مکانیزه بتن خشک امکان بهره‌برداری از آن را در مقادیر مختلف متناسب با نیاز پروژه فراهم خواهد ساخت. این ویژگی به مدیریت بهتر منابع و همچنین کاهش هزینه‌های مالی کمک شایانی خواهد کرد.

بتن خشک به واسطه میکسرهای کوچک و قابل حمل آماده شده و برای تهیه نیازی به تجهیزات پیچیده‌ای نظیر تراک میکسر نخواهد داشت. این مدل از انواع ملات آماده کیفیت و مقاومت بسیار مطلوبی داشته و به همین خاطر گزینه‌ای ایده‌آل برای پروژه‌های ساختمانی محسوب می‌شود.

ملات نفوذگر

انواع ملات آماده

مدل بعدی ملات‌های نفوذگر بوده که دارای توانایی نفوذ به درزها و منافذ سطوح سیمانی و بتنی است. واکنش ماده مذکور با آهک آزاد باعث تشکیل یک لایه آب‌بند در سطح مورد نظر خواهد شد و ملات آماده مذکور با نفوذ و تراکم در ساختارهای سیمانی و بتنی موجب ایجاد عایقی ضد آب می‌گردد.

ملات آماده بندکشی

از جمله ملات‌های آماده پُرطرفدار در صنعت ساخت و ساز، ملات بندکشی یا پودربندکشی بوده که مزیت‌های فراوانی دارد. از جمله ویژگی‌های برجسته این نوع از ملات‌ها، عدم نیاز آن‌ها به استفاده از مقادیر زیاد آب برای روان‌سازی ملات است. به بیان دیگر، برای تراکم و ایجاد لایه بندکشی نیازی به آب فراوان نبوده و همین موضوع می‌تواند در پروژه‌هایی که دسترسی به منابع آبی در آن‌ها محدود بوده بسیار مفید واقع شود.

ملات‌های بندکشی برای استفاده از دیوارها گزینه مناسبی بوده و می‌توان از آن‌ها به عنوان یک لایه بندکشی در ساختار دیوارها بهره برد. ویژگی مذکور این مدل از انواع ملات آماده را برای ایجاد عایق‌های حرارتی یا آب‌بندی در دیوارها بسیار مناسب خواهد کرد.

ملات آماده خودترازشونده

نمونه دیگری که از ملات‌های آماده می‌توانیم به شما عزیزان معرفی کنیم، ملات آماده خودترازشونده است. از این دسته ملات‌ها می‌توان برای ایجاد سطوح صاف و یکدست در پروژه‌های ساختمانی بهره برد. این ملات ترکیبی از سیمان پرتلند، رزین، ماسه و مواد دیگر بوده و از جمله ویژگی‌های برجسته آن می‌توان به وجود افزودنی‌های شیمیایی در ترکیباتش اشاره داشت. شایان ذکر است که وجود این افزودنی‌های شیمیایی در ترکیبات این مدل از انواع ملات آماده موجب کاهش چشم‌گیر ویسکوزیته سیمان خواهد شد.

به لطف چنین ساختاری ملات مذکور به صورت مایع و با روانی بالا جاری شده و این امکان را فراهم می‌کند تا بتوان بدون نیاز به ماله‌کشی آن را بر روی سطح اجرا نمود. بهره‌گیری از این نوع ملات موجب ایجاد سطحی صاف و یکدست و بدون نقاط ناهموار خواهد شد. این ملات بعد از ریخته شدن بر روی سطح مورد نظر به صورت خودبه‌خود جاری شده و تراز سطح مورد نظر را تصحیح خواهد کرد؛ از این رو دیگر نیازی به ماله‌کشی و ترازکاری نخواهد بود.

باتارد

این ملات به دلیل ویژگی ضد آب آهک به عنوان یکی از اجزای اصلی در ساخت مخازن و کانال‌های آبی و دیوارچینی و همچنین کف‌سازی ساختمان به حساب می‌آید. ناگفته نماند که در مناطق مرطوب میزان آهک در ترکیب مورد نظر افزایش پیدا کرده تا مقاومت آن در برابر نفوذ آب افزایش یابد.

ملات ضد اسید

نوع دیگری از انواع ملات آماده، ملات ضد اسید بوده که در برابر مواد شیمیایی و اسیدها مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد. از انواع ملات‌های آماده ضد اسید می‌توان به ملات‌های ضد اسید پلیمری، ملات ضد اسید رزینی، ملات ضد اسید سیلیکاتی و همچنین پودر بندکشی ضد اسید اشاره داشت. قابل ذکر است که این دسته از ملات‌های آماده به عنوان یک راهکار ضروری در صنایعی نظیر پلایشگاه‌ها، تصفیه‌خانه‌ها، صنایع مواد غذایی و… به کار گرفته می‌شوند.

سخن پایانی

ملات آماده نمونه‌ باکیفیت‌تر و بهبودیافته از ملات‌ سنتی محسوب شده که امروزه به وفور در بخش‌های مختلف ساختمان به کار گرفته می‌شود. این مدل ملات‌ها دارای مدل‌های مختلفی هستند که در این راهنما به معرفی رایج‌ترین انواع ملات آماده پرداختیم. هر یک از ملات‌های مذکور ویژگی‌های ساختاری منحصربه‌فردی داشته و می‌توان از آن‌ها در بخش‌های مختلف ساختمان از کف‌سازی گرفته الی دیوارچینی بهره برد. به نظر شما کدام یک از ملات‌های آماده معرفی شده در این راهنما کیفیت بهتری دارد؟ آیا تجربه استفاده از ملات‌های آماده در پروژه‌های خود را دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون انواع ملات‌های آماده در قسمت ارسال دیدگاه برای ما و کاربران محترم وب سایت زیمابان بنویسید.

1 دیدگاه برای “انواع ملات آماده و خصوصیات هر یک از آن‌ها

  1. احمدحسینی میگوید:

    با استفاده از ملات آماده کار خیلی راحت میشه هم بسته بندی مرتب داره و هم اینکه کار برای بنا راحت میشه و واقعا در ساختمان های آپارتمانی و مکان هایی که نیاز به بازسازی دارند و مخصوصا تهران خیلی عالیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *