ملات و دوغاب پشت و زیر سنگ و کاشی

ملات و دوغاب پشت و زیر سنگ و کاشی

آیا می‌دانید ملات و دوغاب پشت و زیر سنگ و کاشی به چه صورت تهیه می‌شود؟ دوغاب در ساختمان‌سازی هم‌چون یک چسب عمل کرده و با استفاده از آن می‌توان بلوک، کاشی و سرامیک را به هم دیگر چسباند. در حقیقت دوغاب ترکیبی با پایه سیمان بوده که از جمله پرکاربردترین ترکیبات در صنعت ساخت و ساز به حساب می‌آید. در ادامه این راهنما قصد داریم اطلاعات تکمیلی در رابطه با ملات و دوغاب پشت و زیر سنگ و کاشی خدمت شما ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

ملات و دوغاب پشت و زیر سنگ و کاشی؛ آشنایی با انواع دوغاب

ملات و دوغاب پشت و زیر سنگ و کاشی

برخی افراد به اشتباه بر این باورند که دوغاب تنها دارای یک نوع خاص بوده، در صورتی که این یک تصور غلط است. چرا که دوغاب هم‌چون هر محصول دیگری دارای انواع مختلفی بوده و در حوزه‌های گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ به عنوان مثال دوغابی که برای کف سرویس بهداشتی کارایی داشته با دوغاب سیمان برای پشت بام از جنبه‌های مختلفی در تضاد است. در ادامه با انواع دوغاب بیش‌تر آشنا خواهیم شد:

۱. دوغاب سفید

دوغاب سفید ترکیبی از خاک و سیمان سفید بوده که عمدتاً در بازسازی ساختمان و نمای داخلی آن کارایی دارد.

۲. دوغاب رنگی یا پودر رنگ

دوغاب رنگی ترکیبی از سیمان سفید، پودر خاک و مقدار مشخصی پودر رنگ بوده که می‌توان از آن در نمای داخلی و خارجی ساختمان بهره برد. نکته قابل توجهی که در رابطه با این مدل دوغاب وجود داشته این است که مصرف‌کننده می‌تواند رنگ آن را به دل‌خواه تغییر دهد.

۳. دوغاب رنگی یا آکریلیک

این نمونه از ملات و دوغاب پشت و زیر سنگ کاشی این امکان را فراهم می‌آورد تا پس از پُر کردن درزهای مورد نظر، کلیه آن‌ها را بتوان با استفاده از دوغاب آکریلیک با رنگ و آب تهیه شده رنگ نمود.

۴. دوغاب سیمان سیاه

این محصول متشکل از سیمان سیاه، پودر سنگ و آب بوده و می‌توان از آن در تمامی سازه‌ها بهره برد.

۵. دوغاب ماسه‌ای

به طور معمول از دوغاب ماسه‌ای در شرایطی می‌توان استفاده کرد که میزان رطوبت زیاد باشد؛ به عنوان مثال کاشی استخر و حمام.

۶. دوغاب اپوکسی

یکی از انواع جدید و منحصربه‌فرد دوغاب بوده که از جمله ویژگی‌های بارز آن می‌توان به دوام بالا، ضد رطوبت بودن، طول عمر بالا و همچنین ضد لک بودن اشاره داشت.

مراحل دوغاب‌کاری با استفاده از ملات و دوغاب پشت و زیر سنگ و کاشی و سرامیک

ملات و دوغاب پشت و زیر سنگ و کاشی

اگر می‌خواهید درزگیری کاشی و سرامیک را با استفاده از دوغاب به انجام رسانید، لازم است 8 مرحله‌ای که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم را انجام دهید:

  • در وهله اول برای دوغاب‌کاری کاشی و سرامیک بایستی یک شبانه روز صبر کنید تا نصب آن تثبیت شود. برای این کار پیشنهاد می‌شود که دیوارهای سرویس بهداشتی و حمام را پوشانده تا میزان جذب رطوبت تا حد ممکن کاهش پیدا کند.
  • پس از گذشت یک شبانه روز، جداره‌های میان کاشی و سرامیک را تمیز کنید؛ چرا که اگر جداره‌ها به طور کامل تمیز نباشند ملات و دوغاب پشت و زیر سنگ کاشی و سرامیک به خوبی میان آن جای نخواهد گرفت.
  • مقداری از دوغابی که آماده شده را با استفاده از کمچه دوغاب‌کاری برداشته و آن را به طرف جداره موزاییک‌ها پرتاب کرده و مابقی دوغاب را در میان جداره‌ها پخش نمایید.
  • برای قرارگیری بهتر دوغاب در میان جداره‌ها، می‌توان دوغاب را به داخل جداره‌ها به کمک دست فرو برد.
  • بعد از این که مراحل فوق را به انجام رساندید، 15 الی 40 دقیقه صبر کرده تا دوغاب به طور کامل سفت شده و خود را بگیرد. اکنون می‌توانید یک اسفنج را بردارید و آن را کمی مرطوب کنید و در نهایت روی سطح کاشی و سرامیک بکشید تا مابقی مواد به جای مانده بر روی سطح سرامیک پاک شوند. برای اطمینان از این که سطح به طور کامل پاک شده است یا خیر، بهتر است این مرحله را چند مرتبه تکرار کنید.
  • پس از شست‌وشوی سطح کاشی‌ها، سطح را خشک کنید.
  • اجازه دهید یک روز از دوغاب‌کاری بگذرد. چنان‌چه برخی از جداره‌ها بدون دوغاب باشند می‌توانید فرآیند فوق را مجدداً تکرار کنید. در رابطه با خشک شدن دوغاب در نظر داشته باشید که این موضوع وابسته به نوعِ دوغاب مصرفی و مواد به کار رفته در آن است.

ترمیم ملات و دوغاب پشت و زیر سنگ و کاشی

برای ملات و دوغاب پشت و زیر سنگ و کاشی می‌توانید سه مرحله زیر را انجام دهید:

  • در اولین قدم دوغاب قدیمی را از جداره‌های کاشی و سرامیک جدا نمایید. در این مرحله بهتر است که کمی صبر و حوصله به خرج دهید تا خراشی بر روی سطح سرامیک‌ها به وجود نیاید.
  • در مرحله دوم بعد از خالی شدن درزها، گرد و خاک را با کمک دستمال مرطوب تمیز نمایید. (توجه داشته باشید که در این مرحله از ملات و دوغاب پشت و زیر سنگ و کاشی نباید کار را با آب پُر فشار انجام دهید)
  • در مرحله سوم دوغاب جدیدی که تهیه کرده‌اید را در لابه‌لای درزها قرار دهید.

علت خرابی ملات و دوغاب پشت و زیر سنگ و کاشی

بعد از گذشت یک بازه زمانی مشخص، دوغاب مابین جداره کاشی و سرامیک ضعیف شده و در نهایت از بین می‌رود که از جمله اصلی‌ترین دلایل آن نشتی ساختمان یا رطوبت است. علاوه بر این، استفاده از متریال بی‌کیفیت نیز می‌تواند باعث خرابی دوغاب در بازه زمانی کوتاه مدت گردد؛ لذا رعایت تمامی نکاتی که در رابطه با نحوه اجرای دوغاب‌کاری گفته شد حائز اهمیت بوده و بایستی به آن‌ها توجه شود. علاوه بر موارد مذکور، کاهش طول عمر دوغاب و از دست رفتن خاصیت چسبندگی آن به دلیل رطوبت حمام یا سرویس بهداشتی نیز می‌تواند موجب خرابی آن شود.

سخن پایانی

در این راهنما با انواع ملات و دوغاب پشت و زیر سنگ و کاشی و مراحل اجرای آن آشنا شدیم. شما چه اطلاعات دیگری پیرامون دوغاب‌کاری کاشی و ساختمان دارید؟ به نطر شما بهترین نوعِ دوغاب برای پُر کردن درزهای کاشی و سرامیک کدام است؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون دوغاب‌کاری و انواع ملات مصرفی برای پُر کردن درزهای کاشی با ما و کاربران محترم وب سایت زیمابان در قسمت ارسال دیدگاه به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *