بهترین عایق رطوبتی برای دیوار و نما سیمانی

بهترین عایق رطوبتی برای دیوار و نما سیمانی

بهترین عایق رطوبتی برای دیوار و نما سیمانی

رطوبتی که به دنبال شستشو و بارش برف و باران در خانه‌ها ایجاد می‌شود می‌تواند بر قسمت‌های مختلف ساختمان همانند پشت بام و دیوار خانه تاثیر گذاشته و موجب نم دادن و پوسته شدن رنگ دیوار شود که با گذشت زمان طول عمر مصالح را کاهش داده و به فرسودگی سریعتر سازه منجر می‌شود.

در مورد بهترین عایق های رطوبتی برای پشت بام خانه که باید آن ها را بشناسید مقاله ای مفصل ارائه شد و همچنین در مورد اثرات منفی نم و رطوبت بر انسان و ساختمان صحبت های زیادی شد، حال در مورد دیوار و نما های سیمانی بهترین عایق رطوبتی چیست و اینکه از کدام یک در دیوار و نمای خارجی ساختمان می شود استفاده کرد، که در عین کارای بسیار بالا دارای قیمت مناسب باشد.

در بین انواع نما ها و دیوارهای ساختمانی، نما و دیوار سیمانی جز آن دسته است که نسبت به جذب آب حساس هست و در برابر آن نفوذپذیر می باشد.
بر روی دیوارهای سیمانی در اثر الاستیسیته ذاتی پایین ترکیبات معدنی نسبت به تغییرات دمایی در زمان های مختلف روز و همچنین فصل های مختلف، ترک ها و حفرات کوچک و بزرگی مشاهده می شود.

این ترک ها و حفره ها که در ابعاد میکرونی هم ممکن است باشند، باعث نشت آب و خسارت به دیوارمی شوند. برای جلوگیری از این مشکلات، استفاده از عایق رطوبتی مناسب بسیار مهم است.
عایق های ‌رطوبتی نوین در واقع یک پوشش جایگزین برای انواع عایق ‌رطوبتی سنتی مانند قیر گونی، ایزوگام و کاهگل است که عمدتا در مناطقی انجام می‌شد که رطوبت زیادی در آنجا وجود داشت و کمک می‌کند تا نم و رطوبت به فضای داخلی ساختمان نفوذ پیدا نکند.

به عبارت دیگر عایق ‌رطوبتی نوین دارای مقاومت بسیار زیادی در برابر انبساط و انقباض مصالح در یک سازه است که به راحتی نیز اجرا و ترمیم می‌شود.

در این مقاله، به بررسی انواع عایق های رطوبتی برای دیوارهای سیمانی و مزایا و معایب هر کدام پرداخته می شود. همچنین، در انتها به بررسی نانو عایق رطوبتی زیما بان پرداخته می شود.

عایق کاری رطوبتی چیست؟
در عایق کاری رطوبتی این عایق ‌رطوبتی به وسیله نفوذ به بافت و لایه‌های زیرین مانع از ورود رطوبت به بافت داخلی ساختمان شده و سطح را به صورت کامل آب بندی می‌کند. وزن عایق ‌رطوبتی بسیار سبک است به گونه‌ای که در فرآیند عایق کاری رطوبتی وزن کم این محصول هیچ گونه اضافه باری را به سازه وارد نمی‌کند.

عایق کاری رطوبتی
روش های عایق کاری رطوبتی

همچنین فشار آب زیادی در عایق ‌رطوبتی قابل تحمل است که به صورت کامل نیز غیر قابل اشتعال است. عایق ‌رطوبتی در انواع و ترکیبات مختلفی ساخته می‌شود که این ترکیبات موجود در عایق نقش مهمی در کیفیت آن ایفا می‌کند که در ادامه به بررسی انواع آن می‌پردازیم.

عایق رطوبتی سنتی:

عایق قیر و گونی چیست؟
عایق قیر و گونی از اولین و سنتی‌ترین روش ها به منظور عایق کردن ساختمان در برابر نم و رطوبت است که سال ها از آن برای جلوگیری از ورود رطوبت به داخل ساختمان استفاده می‌شده و امروزه هم در برخی از مکان‌ها کاربرد دارد.

در روش عایق قیر و گونی قیر که با همراهی پارچه گونی استفاده می‌شود که در طی این روش قیر که یک ماده حاصل از نفت خام است و به دنبال تقطیر نفت خام و ترکیبی از هیدروکربن‌های آلی، به دست می‌آید، گرم شده و بر روی گونی ریخته می‌شود.

قیر و گونی
روش قیر و گونی

شرایط عایق کاری قیر و گونی
عایق کاری با استفاده از قیر و گونی شرایط خاصی دارد که در صنعت ساخت و ساز اجباری است. در درجه اول عایق کاری نباید در هنگام بارندگی انجام شود. همچنین عایق کاری بر روی سطوح مرطوب مجاز نیست چرا که حباب‌هایی در زیر لایه عایق ایجاد می‌شود که با تغییرات در آب و هوا موجب صدمه به عایق می‌شود.

قیر را تا زمانی که گرم است باید استفاده کرد و در غیر این صورت سرد و بلا استفاده می‌گردد. استفاده از میخ برای محکم کردن لایه‌های عایق کاری مجاز نیست و لایه‌های عایق باید از هر طرف حداقل ده سانت همدیگر را بپوشانند و با استفاده از قیر به همدیگر چسبانده شوند و با توجه به شیب بندی، لایه رویی باید به گونه‌ای بر روی لایه زیری قرار گیرد که آب بر روی عایق باقی نماند.

نکته مهم دیگر در عایق کاری قیر و گونی آن است که قبل از انجام کار زیر سازی لازم انجام شود و پس از تکمیل کار نیز باید با یک لایه محافظتی روی عایق پوشانده شود.

انواع عایق های رطوبتی نوین:

1- عایق های پلیمری

عایق های پلیمری شامل پلی اورتان، پلی استر، پلی وینیل کلراید و پلی اتیلن هستند. این عایق ها به راحتی قابل استفاده هستند و در برابر رطوبت و آب مقاومت خوبی دارند. همچنین، این عایق ها دارای ضخامت بالایی هستند به عنوان عایق های ایجاد کننده لایه محسوب می شوند که با بافت و ساختار اصلی بستر (دیوار سیمانی) ترکیب نمی شوند.

عایق پلیمری دیوار سیمانی
روش عایق پلیمری

مزایا:
– مقاومت بالا در برابر رطوبت و آب
– قابلیت استفاده آسان

معایب:
– قیمت بالا
– ضخامت بالا که سبب پیوند ضعیف واندروالسی با سطح می شود.

2- عایق های سرامیکی

عایق های سرامیکی شامل سرامیک های مختلفی مانند سرامیک سیلیکاتی، سرامیک آلومینا و … هستند. این عایق ها دارای خاصیت نفوذپذیری بسیار کمی هستند و به راحتی قابل استفاده هستند.

نما سرامیکی
نما سرامیکی

مزایا:
– خاصیت نفوذپذیری بسیار کم
– مقاومت بالا در برابر آب
– طول عمر بالا

معایب:
– قابلیت استفاده کمتر در مقایسه با عایق های دیگر در مناطق مختلف

3- عایق های پوششی

عایق های پوششی شامل رنگ ها، لاک ها و پوشش های مختلف هستند. این عایق ها به راحتی قابل استفاده هستند و دارای تنوع رنگ و الاستیسیته بالایی هستند.

مزایا:
– قابل استفاده آسان

معایب:
– مقاومت کم در برابر آب
– قابلیت نفوذ بخار آب
– قابلیت جذب آب و رطوبت

4- نانو عایق رطوبتی زیمابان

نانو عایق رطوبتی زیمابان یکی از بهترین عایق های رطوبتی برای دیوارهای سیمانی و بتنی است. این عایق دارای خاصیت نفوذپذیری بسیار کمی در برابر نم و رطوبت هستند و به راحتی قابل استفاده هستند. همچنین، این عایق دارای مزایایی همچون سرعت اجرای بالا، هزینه بسیار کم و مقرون به صرفه و طول عمر بالایی هست.

نانو عایق رطوبتی زیمابان برای دیوار و نما سیمانی
نانو عایق رطوبتی زیمابان

مزایا:
– خاصیت نفوذپذیری بسیار کم
– سرعت اجرای بالا
– هزینه بسیار کم و مقرون به صرفه
– طول عمر بالا

معایب:
– عدم آشنایی افراد مختلف از این محصول فوق العاده
– شکل ظاهری شبیه به انواع رزین ها و استفاده سودجویان جهت تقلب در فروش

نتیجه گیری

در نهایت، استفاده از عایق رطوبتی مناسب بسیار مهم است تا دیوارهای سیمانی در برابر نشت آب و خسارت های ناشی از آن محافظت شوند. عایق های پلیمری، سیلیکاتی، سرامیکی و پوششی هر کدام دارای مزایا و معایب خود هستند. همچنین، نانو عایق رطوبتی زیما بان به عنوان یکی از بهترین عایق های رطوبتی برای دیوارهای سیمانی شناخته شده است.

مقالات مرتبط:

روش آب بندی تراس و پشت بام

محصول نانو افزودنی زیمابان

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *