تاریخچه عایق کاری رطوبتی

تاریخچه عایق کاری رطوبتی

تاریخچه عایق کاری رطوبتی

عایق کاری رطوبتی و تلاش برای استفاده از تکنیک های ضد آب سازی اجسام به 13000 سال پیش برمی گردد

که بشر احساس نیاز و تمایل به محافظت از پناهگاه خود در برابر عناصرطبیعی مانند طوفان ، باران ، باد می کند و سعی می کند از این طریق توانایی زنده ماندن از عناصر طبیعی را افزایش دهد. انسان با جستجوی ذاتی برای محافظت از خود ، ساختمان ها و کالاهای خود ، نیاز به ضد آب بودن ساختمان ها و خانه های خود احساس می نماید.

همچنین در این عصر بود که سرامیک تولید شد و آنها را با قیر پوشانده اند تا ضدآب شوند و برای زهکشی و انتقال مایعات مناسب باشند ، که تا آن زمان امکان پذیر نبود. این رویه همچنین به انسان امکان می داد در یک مکان خاص مستقر شود. در خصوص مقایسه عایق های سنتی و نانو عایق ها گروه صنعتی زیمابان مقاله ای مفصل دارد که جهت نحوه خرید آن می توانید به سایت دیجی کالا یا بخش فروش گروه صنعتی زمابان اقدام کنید.

کشف روش های عایق کردن رطوبتی انسان را قادر می سازد تا در بقا و رفاه خود پیشرفت چشمگیری داشته باشد. این پیشرفت یکی از سه تکنیک مهم تا آن زمان در نظر گرفته شده بود ، همراه با نجاری و سنگ تراشی ، نشان دادن اهمیت رو به رشد عایق کاری رطوبتی در مسیر پیشرفت بشر از این طریق بود.

دوره نوسنگی

هزاران سال بعد در طول انقلاب نوسنگی ، علاوه بر ضد آب بودن ساختمان ها ، انسان نیاز به محافظت از قایق ها داشت که اجازه می داد تا به اکتشافات، ماهیگیری و تجارت بپردازد. این موضوع هم نشان از اهمیت موضوع عایق کاری رطوبتی در پیشرفت تمدن بشریت است.

دوران نوسنگی و عایق کاری رطوبتی مقایسه عایق های سنتی
دوران نو سنگی و عایق کاری رطوبتی

آنها از امولسیون قیر با آب  برای ضد آب سازی قایق های اولیه استفاده کردند که در چوب و سایر مواد آن استفاده شده بود. بنابراین قایق ها در شرایط سختی که حمل و نقل آب با آن روبرو می شد، ضد آب شده و از قابلیت اطمینان بیشتری برخوردار می شدند و به بشر اجازه می داد تا از جریان های آب بهتر و موثرتر از قبل استفاده کند.

مصر باستان

در مصر باستان (حدود 3600 سال قبل از میلاد) ، مصری ها ابتدا ساختمان های یکپارچه و هرم بزرگ جیزه را ساختند که همچنان بزرگترین بنای مصالح ساختمانی بشر در جهان است.

این بنای مهم با استفاده از تکنیک های ضد آب ساخته شده است و اثبات آن زمانی است که باستان شناسان استفاده از امولسیون قیر را که در کتان های با الیاف نی خشک استفاده شده در لایه های عرضی بر روی بلوک های سنگ آهک اعمال شده است، نشان دادند. هنگامی که هرم در سال 1800 میلادی بازگشایی شد ، مقبره ها خشک بودند و تمام ساختار داخلی آن حتی با سیل سالانه رود نیل که هرم را احاطه کرده بود ، سالم بود.

مصر باستان و عایق کاری رطوبتی امولسیون قیر
مصر باستان و عایق کاری رطوبتی

در این دوره، مصری ها از تکنیک های ضد آب سازی برای اهداف دیگری مانند مومیایی ها استفاده می کردند.

با استفاده ازمخلوط قیر با رزین، آنها می توانستند مومیایی ها را بسیار عالی حفظ کنند ، این امر باعث می شد دانش این تمدن مهم توسط باستان شناسان، مورخان و دانشمندان حفظ شود.

دوران رومی

رومی ها همچنین از روش های ضد آب سازی در ساخت و سازهای مسکونی و ساختمان های عمومی خود مانند حمام های حرارتی، تئاترها و آمفی تئاترها، قنات ها و معابد استفاده می کردند.

بخش ساخت و ساز در دوران امپراتوری روم مهمترین ساختمان های خود را با استفاده از دیوارهای مقاوم ساخته تا ضد آب بودن آنها را تضمین کنند، که باعث می شود آنها تا به امروز در شرایط بسیار خوبی مقاومت کنند.

بناهای رومی ها با عظمت و تکنیک های ضد آب بودن به کار رفته، همچنان یکی از ستون های بزرگ تمدن خود هستند که امکان انتقال دانش برای نسل های آینده را فراهم کرده است.

روم باستان و عایق کاری رطوبتی تئاتر
روم باستان و عایق کاری رطوبتی

عایق کاری رطوبتی با توجه به اهمیت آن در تضمین کیفیت، آسایش، پایداری، دوام، پایداری و ایمنی بیشتر، بخشی اساسی از زندگی انسان ها و ساختمان های آنها شد.

قرون وسطا

در دوران قرون وسطی ، انسان همچنین از برخی تکنیک های ضد آب سازی استفاده کرده اند. در قرن سیزدهم ، استفاده از آهک به عنوان یک عنصر ضد آب کننده در برخی از سازه های ضد آب استفاده شده است و همچنین قلعه ها، استحکامات یا شهرهای کوچک که بیشتر اوقات از نظر جغرافیایی توسط یک تپه محافظت نمی شدند، توسط خندق احاطه شده بودند، که در طول ساخت آن به طور منظم با قیر ضخیم، سرب یا چسب پوشانده شده تا از ضد آب بودن آن اطمینان حاصل کنند.

ایران در عایق کاری

سنگ یکی از اولین مصالح ساختمانی است که مورد استفاده قرار گرفت در زیربنای برخی از ساختمان ها در شمال ایران در حدود 7000 سال پیش با در دسترس بودن خاک رس استفاده از گل بی شکل را ترویج داد و بعدها از رونق افتاد.

گل و لای قالب شده در هزاره ششم قبل از میلاد ماسون ها فهمیدند که آجر گلی جمع می شود و ترک می خورد.

بنابراین ، آنها از کاه و تراش برای تقویت آن استفاده کردند. بنابراین ترکیب آجر گل و کاه را می توان اولین ترکیب کامپوزیت در سازه های ایرانی دانست و بعبارتی این نیز می تواند به عنوان اولین گام برای استفاده مواد تقویت شده داخل ساختمان در نظر گرفته شود.

ایران باستان باستان و عایق کاری رطوبتی تخت جمشید
ایران باستان باستان و عایق کاری رطوبتی

آجر مستطیل دو طرفه تخت، ساخته شده در قالب، توسط ایرانیان در هزاره چهارم پیش از میلاد استفاده شد.

در بنای یادبود هخامنشی از سنگ آهک استفاده شده است (560–330 قبل از میلاد) و در زمان سلوکیان (330–250 پیش از میلاد) ، اشکانیان (250 پیش از میلاد – 224 میلادی) و ساسانیان  (224–642 ق. م.) قلوه سنگهای موجود در خمپاره عمومی شد.

از زمان ساسانیان، آجر به تدریج ماده رونق گرفت و جز مصالح ساختمانی در ساختمان های ایرانی شد وتا امروز جز مصالح اصلی و مجاز حساب می شود. انطباق ساختار جدید به تصویب رسیده است. اشکال، به یاد می آورد که اشکال ساختاری ایرانی از تنوع بسیار زیاد و توسط طاق متمرکز شده است.

در ایران برای اولین بار؛ کاربرد ملات گچ و آهک در عایق کاری ساختمان ها استفاده شده است. سابقه استفاده از آهک جهت عایق کاری ساختمان ها به زمان اشکانیان باز می گردد. این ملات در زمان ساسانیان رونق بیشتر پیدا کرد. ایرانیان باستان با مخلوط کردن مارن(کربنات کلسیم)، آهک هیدرولیکی درست می کردند و خشتی که در ساختمان های داخلی استفاده می شد،

به عنوان مثال در امتداد خطوط ساحلی شمالی خلیج فارس آهک هیدرولیک ، که همچنین می تواند در نظر گرفته شود. ساروج ، یک ملات ضدآب اختراع شده توسط ایرانیان که از آهک ذوب شده، خاک رس و دانه های سنگ تشکیل شده است. خاکستر آتشفشانی، ماده دیگری بود که در مخازن آب  استفاده شد.

گیره های آهن و برنز که در سرب قرار گرفته اند ، برای اتصال استفاده شد. بلوک برخی از ساختمان ها مانند پاسارگاد (550 قبل از میلاد) ، شوش (521 قبل از میلاد )و تخت جمشید (518–330 قبل از میلاد).

چوب ماده دیگری است که در ساختمان ها استفاده می شد.

 چوب سرو، که به مقدار بسیار بالا سخت است دارای خاصیت ارتجاعی و بوی شیرین صمغ و رزین از موریانه ها جلوگیری می کند، سقف اتاق های بزرگ شوش (1000 قبل از میلاد) و تخت جمشید و تیرها و ستون های کاخ های دیگر بخاطر این خاصیت ضد آبی و ضد موریانه بودن که توسط ایرانیان کشف شد استفاده می شد و از بلوط به میزان کمتری در تخت جمشید مشاهده شد.

چوب درخت چنار در قرن شانزدهم مورد استفاده گسترده قرار گرفت و در قرن هفدهم میلادی در سازه با شکوه عالی قاپو و چهل ستون استفاده شد.

عالی قاپو و عایق کاری رطوبتی
عالی قاپو و عایق کاری رطوبتی

علیرغم اینکه مصری ها، رومی ها و ایرانی ها هزاران سال پیش مهارت های شگفت انگیزی در ضد آب سازی ساختمان ها نشان دادند، باز در سال های جدید انسان، شکست های زیادی را در زمینه آب بندی متحمل می شود. نفوذ نم و رطوبت بزرگترین مشکلی هستند که صنعت ساختمان با آن روبرو است و تعمیر آن ها سالانه هزینه های هنگفتی دارد.

افتخار میکنیم که گروه صنعتی زیمابان با استفاده از تلفیق دانش قدیم و تکنولوژی های روز دنیا، ترکیبات نانویی عایق رطوبتی را جهت جلوگیری از نفوذ نم و رطوبت طراحی کرده که هم استفاده از آن ساه است و هم دارای سرعت عمل واجرای ساده ای دارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و گرفتن مشاوره های رایگان با ما تماس بگیرید.

مقالات بیشتر:

روش آب بندی تراس و پشت بام

 علت نم و رطوبت در سرویس های بهداشتی

خرید بهترین عایق رطوبتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *