سازه استخر چگونه باید باشد؟

سازه استخر چگونه باید باشد؟

ساخت استخرها مستلزم رعایت نکاتی است.

این نکات که به آنها اشاره می کنیم عبارتند از:

ساخت یکپارچه کف و دیواره استخر، بتن ریزی ابتدا کف و سپس دیواره از نکات مهم ساخت استخر می باشد. در اکثر ساخت و سازهای سنتی استخر، ابتدا دیواره ها و سپس کف کار می شود که این شیوه مشکلات بسیاری از جهت آب بندی و ایستایی سازه ایجاد می کند. در ساخت استخرها حتما ابتدا باید کف تمام سازه ساخته شده و سپس اقدام به ساخت بدنه ها و میلگرد گذاری بدنه ها کنیم. یا به عبارتی باید دیوارها کاملا روی کف بنا شده باشد.

 

طریقه بستن میلگرد کف و دیواره استخر
طریقه بستن میلگرد کف و دیواره استخر

 

شکل فوق باید اصولی و یکپارچه دیواره و کف سازه بتنی را نمایش می دهد. در انجام این کار می توانید از مشورت یک مهندس سازه خبره استفاده نمایید.

گروه صنعتی زیمابان طراحی و نحوه ساخت استخر بتنی را با مشاوره های درجه یک خود انجام می دهد.

از دیگر موارد ساخت استخرها به طراحی سازه با توجه به حجم و میزان وزن وارد از سوی آب می باشد. با توجه به ساختار بتن که مقاومت خوبی در برابر نیروهای فشاری دارد، جهت تقویت بتن در برابر نیروهای خمشی و کششی از میلگرد بابت مسلح کردن آن استفاده می شود.  این شبکه ها حکم استخوان بندی سازه را دارد و باید در ساخت استخرها بتنی همواره به میزان فشار وارده از سوی آب به سازه ها توجه کرد.  برای همین در طراحی باید به سایز میلگردها توجه شود. این امر باعث می شود تا استخر وزن آب را تحمل کند.

یک نکته بسیار مهم در ساخت استخر با ابعاد مختلف، سایز میلگرد باید محاسبه دقیق شود. انتخاب غلط سایز میلگرد نشست استخر را به همراه دارد. شکت هم یعنی ایجاد مشکل آب بندی و تخریب سازه.

نکته بعدی اینکه، هنگام بتن ریزی شما می توانید به ازای هر یک متر معکب بتن، 10 لیتر از ژل نانو سیلیس و یا نانو افزودنی زیمابان استفاده کنید. اینکار باعث می شود تا مقاومت خمشی وکششی بتن را بسیار بالا رود و همچنین بتن در برابر خورنده های شیمیایی بسیار مقاوم شود.

از نکات دیگری که در ساخت استخرهای بتنی باید مورد توجه قرار گیرد مقاومت سازه در نقاط پر فشار یا در محل اتصال دو بدنه یا بدنه به کف می باشد. این نقاط جز نقاطی از سازه هستند که به دلیل فشار بالا باید  تقویت شوند.

از نکات قابل توضیح در مورد ساخت استخرهای بتنی استفاده از سازه های ساده می باشد، به طوریکه ایجاد اختلاف ارتفاع و شکل های غیر منظم جلوگیری شود. ایجاد این انقطاع ها باعث ایجاد نقاط ضعف در سازه شده و برای تقویت این نقاط باید اقدام شود.

لوله گذاری و ورودی و خروجی های آب از محل هایی است که حتما باید دقت بالایی در نصب این نقاط انجام گیرد و از افراد با تخصص برای نصب و راه اندازی تاسیسات استخرها استفاده شود.

تاسیسات استخر
تاسیسات استخر

از شیوه های مرسوم و  غلط مرسوم در ساخت استخرها می توان به ساخت بدنه ها قبل از کف سازی اشاره کرد. همچنین ساخت استخرها با سازه های سنتی مانند آجر و سنگ و بلوک به دلیل عدم یکپارچگی این مصالح در گذر زمان باعث ایجاد مشکل آببندی می شود.

عدم آببندی و ایجاد هزینه های بالاسری و دوباره کاری و همچنین عدم ایجاد نتیجه مطلوب از آثار استفاده از مصالح سنتی می باشد. که باعث هدر رفت سرمایه، آب و انرژی می شود.

هزینه های ساخت با مصالح سنتی همچون آجر، سنگ و بلوک شاید در مرحله اول خیلی به صرفه تر نسبت به سازه های بتنی باشد، ولی ایجاد هزینه های مازاد در مراحل بعدی و مشکلات ایجاد شده بعدی، هزینه های بسیار بیشتری را نسبت به سازه های بتی اعمال می کند. در شکل های زیر مشکلات شکست و نشست را می بینید.

نشسا استخر

ترک خوردن دیوار
نشست در استخر
نتیجه گیری :

در ساخت استخر این نکات بسیار قابل اهمیت است:

  • نوع و اندازه میلگرد
  • یکپارچگی و سادگی استخر
  • استفاده از نانو ژل زیمابان جهت افزایش تراکم و مقاومت فشاری.
  • استفاده از نانو افزودنی زیمابان جهت افزایش مقاومت کششی و خمشی.

نحوه آبندی استخر های بتنی با محصول نانو افزودنی زیمابان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *