استفاده از عایق نانو؛ نگاهی کلی به نحوه و آشنایی

استفاده از عایق نانو

آیا می‌دانستید عایق رطوبتی نانو را می‌توان به عنوان یک جایگزین مناسب برای ایزوگام، قیرگونی و سایر روش‌های سنتی بدون نیاز به تخریب اجرا کرد؟ عایق نانو یکی از روش‌های جدید عایق‌کاری بخش‌های مختلف ساختمان از جمله پشت بام، استخر، دیوار و کف، سرویس بهداشتی، چاله آسانسور و غیره به شمار می‌رود که نحوه اجرای آن نیز بسیار ساده و کم‌هزینه است. در ادامه با ما همراه باشید تا به نحوه استفاده از عایق نانو بپردازیم.

نگاهی به عایق رطوبتی نانو و مزایای آن

استفاده از عایق نانو

در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی، گزینه‌های مختلفی برای عایق‌سازی ساختمان‌ها به وجود آمده است که افراد می‌توانند از آن‌ها بهره ببرند. یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین گزینه‌ها، عایق‌های نانو هستند که به بازار عرضه شده‌اند. این عایق‌ها شامل عایق‌های حرارتی، صوتی، رطوبتی، ضد تشعشع و ضد خوردگی می‌شوند. سازندگان عایق‌های نانو را از مواد پلیمری به کمک فناوری نانو تولید می‌کنند.

این فناوری، مواد مختلف را با هم ترکیب کرده و به عایق‌هایی با عمر طولانی‌تر و مقاومت بیشتر تبدیل می‌کند. قبل از اینکه با نحوه استفاده از عایق نانو آشنا شویم، بیایید مزایای این نوع عایق را در مقایسه با سایر روش‌های عایق‌بندی بررسی کنیم:

سهولت اجرا و چسبندگی به انواع سطوح

یکی از مزایای عایق‌های رطوبتی نانو، اجرای آسان آن‌هاست. می‌توان این نوع عایق‌های مقرون به‌صرفه را به راحتی با برس، غلطک و اسپری بدون نیاز به فشار نصب کرد. برای کار با این فناوری پیشرفته، نیازی به هیچ ابزار یا اقدام ایمنی خاصی نیست. عایق نانو همچنین در مقایسه با سایر محصولات عایق‌بندی، به خوبی به سطح زیرین خود می‌چسبد.

عمر مفید طولانی (تا ۳۰ سال) و مقاومت بالا

یکی از مزایای اصلی نانوعایق علاوه بر آسان بودن نحوه استفاده از عایق نانو، بالا بودن عمر مفید آن است. عایق حرارتی و رطوبتی، که یکی از پرکاربردترین انواع عایق نانو هستند، علاوه بر سهولت و سرعت بالای اجرا، عمر طولانی و دوام بسیاری نیز دارند. این نوع عایق‌ها همچنین بدلیل کشسانی بالا، به هیچ عنوان پوسته‌پوسته نمی‌شوند و ترک نمی‌خورند.

مزیت دیگر این محصول، مقاومت آن در برابر اسیدها، بازها و روغن‌های صنعتی است که باعث بالا رفتن طول عمر آن می‌شود. به‌طور کلی، عمر مفید عایق نانو به حدود ۳۰ سال می‌رسد که بیشتر آن‌ها دارای بیمه ۱۰ ساله هستند.

تنوع در طرح و رنگ و امکان اجرا روی هر سطح

این نوع عایق‌ها به دلیل تنوع بالا در رنگ و طرح، امکان انتخاب طرح متناسب با فضاهای مختلف را فراهم می‌کنند. همچنین، عایق‌های نانو قابلیت اجرا بر روی هر سطحی (حتی سطوح ناهموار) را نیز دارند. نصب این عایق‌ها بر روی سطوح افقی شیب‌دار و عمودی نیز امکان‌پذیر است. بدلیل یکپارچگی و بدون درز بودن نانوعایق، می‌توان در زوایای مختلف از آن استفاده کرد.

قابلیت ترمیم سریع و سازگاری با محیط زیست

علاوه بر آسان بودن نحوه استفاده از عایق نانو و سایر موارد فوق، یکی از مزایای دیگر عایق‌های نانو قابلیت ترمیم سریع آن‌هاست. این عایق‌ها با طبیعت سازگاری داشته و برای محیط زیست هیچ آسیبی به دنبال ندارند. سبکی این عایق‌ها باعث می‌شود که وزن پشت بام و بار بر روی سطوح را کاهش دهند. همچنین، این عایق‌ها غیرآتش‌زا و غیرسمی هستند و قیمتی کاملاً مناسب دارند که این موارد باعث می‌شود استفاده از آن‌ها روز به روز بیشتر شود.

آشنایی با نحوه استفاده از عایق نانو به سه روش

استفاده از عایق نانو

همانطور که گفته شد، نحوه استفاده از عایق نانو بسیار آسان بوده و می‌توانید این عایق رطوبتی را بدون نیاز به تخریب لایه‌های زیرین، روی هر سطحی با هر زیرساختی که دارید، نصب کنید. برای اجرای این عایق بر روی سطح مورد نظر، می‌توانید از ۳ روش مختلف بهره‌مند شوید که انتخاب روش مناسب به زیرساخت سطح شما وابسته است:

عایق رطوبتی بی‌رنگ (کریستالی) نانو

این عایق رطوبتی همانطور که از نامش مشخص است، بی‌رنگ و شفاف بوده و در بازار به نام عایق نانو کریستالی نیز شناخته می‌شود. این عایق به صورت یک مایع غلیظ شیری‌رنگ بوده که پس از خشک شدن به صورت آستری بی‌رنگ سطح را می‌پوشاند، آن را آب‌بندی کرده و از نفوذ آب به سطوح زیرین آن جلوگیری می‌کند.

این عایق برای سطوحی که از جنس سنگ یا سرامیک هستند مناسب است. نحوه استفاده از عایق نانو کریستالی بدین شکل است که ابتدا سطح را تمیز و خالی از هرگونه لک و کثیفی می‌کنید. سپس درزهای بین سنگ و کاشی‌ها را با استفاده از پودر مخصوص نانو ترمیم کرده و پس از خشک شدن، عایق رطوبتی بی‌رنگ را با قلمو و یا غلطک اعمال می‌کنید.

این پوشش نانو به صورت شفاف روی سطح قرار می‌گیرد و سطح را کاملاً آب‌بند و آب‌گریز می‌کند، همچنین باعث جلوگیری از زوال مصالحی که در سطح استفاده شده‌اند می‌شود. این عایق بر روی تراس، روف‌گاردن، پشت‌بام، پارکینگ، سرویس بهداشتی و استخر قابل استفاده بوده و می‌تواند بر روی کار و زیرکار نیز اعمال شود.

نحوه استفاده از عایق نانو رطوبتی رنگی

این نوع عایق رطوبتی به صورت رنگی روی سطح اعمال می‌شود و دارای طیف رنگی متنوع است. شما می‌توانید رنگ مناسب را بر اساس سلیقه و سطح مورد نظر انتخاب کنید.

این عایق همانند عایق بی‌رنگ، به صورت مایع و سرد با قلمو و غلطک اعمال می‌شود، با این تفاوت که دارای رنگ است. در صورتی که سطح اعمال‌شده را یکدست و یک‌رنگ می‌خواهید، عایق رنگی نانو بهترین گزینه محسوب می‌شود. این عایق علاوه بر این که سطح را آب‌بند و آب‌گریز می‌کند، قابلیت رنگ‌آمیزی سطح را نیز به شما می‌دهد.

نحوه استفاده از عایق نانو دوجزئی

این نوع عایق به صورت دو جزئی روی سطح اعمال می‌شود و شامل پودر و مایع نانو است. قبل از اعمال، این دو عنصر با هم مخلوط شده و سپس بر روی سطح اعمال می‌شوند. این نوع عایق برای سطوح سیمانی مناسب بوده و با چسبندگی بسیار بالای خود، سطح را کاملاً آب‌بند و آب‌گریز می‌کند.

رنگ این عایق مشابه رنگ سیمان بوده و معمولاً پس از اعمال، مشتریان می‌خواهند سطح را رنگ‌آمیزی کنند که پس از خشک شدن عایق دو جزئی، این امر کاملاً بدون مشکل قابل انجام خواهد بود. این نوع عایق نانو بیشتر برای استخر، پشت‌بام و دیوارهای سیمانی استفاده می‌شود و نیازمند استفاده از قلمو یا کاردک است.

سخن پایانی

در این مقاله به نحوه استفاده از عایق نانو پرداختیم و با مزایای این نوع عایق آشنا شدیم. اجرای عایق رطوبتی نانو بسیار ساده و راحت بوده و بدون نیاز به دانش یا ابزار تخصصی قابل انجام است. آیا شما تاکنون از عایق رطوبتی نانو استفاده کرده‌اید؟ لطفا تجربیات و نظرات خود را در این مورد با ما در قسمت ارسال دیدگاه به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *