کاربرد محصولات افزودنی بتن در اجزای بتنی ساختمان

محصولات افزودنی بتن

آیا می‌دانستید بتن به عنوان یکی از پرمصرف‌ترین مواد مورد استفاده در سازه‌ها، نیاز به یک سری مواد افزودنی دارد تا کیفیت، عملکرد و پایداری آن به حد مطلوب برسد؟ افزودنی بتن ماده‌ای است که برای بهینه‌سازی آن استفاده می‌شود و با تغییر خصوصیات و خواص بتن، کیفیت، مدیریت‌پذیری، شتاب یا تأخیر در زمان گیرش را بهبود می‌بخشد و آن را برای پروژه مد نظر سازگارتر می‌کند. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با محصولات افزودنی بتن زیمابان بیشتر آشنا شویم.

نگاهی به محصولات افزودنی بتن و ضرورت استفاده از آن‌ها

محصولات افزودنی بتن

افزودنی‌های بتن به عنوان موادی جدا از سنگدانه، آب و سیمان در بتن مورد استفاده قرار می‌گیرند. این افزودنی‌ها می‌توانند مواد شیمیایی یا معدنی باشند که معمولاً به صورت درصدی از وزن سیمان به بتن اضافه می‌شوند تا برخی از ویژگی‌های بتن را به شکل مطلوبی تغییر دهند. هرگونه اشتباه در مقدار افزودنی‌های بتن ممکن است منجر به نتایج نامطلوب در بتن تازه یا سفت‌شده شود.

محصولات افزودنی بتن زیمابان انواع مختلفی دارند و هرکدام بر خواص بتن تأثیر منحصر به فردی می‌گذارند. این افزودنی‌ها که می‌توانند به بهبود کیفیت بتن تازه و یا سفت‌شده کمک کنند، نقش بسزایی در توسعه صنعت بتن داشته و آگاهی کامل در مورد آن‌ها برای مهندسان عمران امری ضروری است.

بتن به تنهایی یکی از پرکاربردترین مصالح به شمار می‌رود و اکنون با استفاده از انواع افزودنی‌های بتن، می‌توان به نتایج بهتری دست یافت. استفاده از این افزودنی‌ها در شرایط محیطی مختلف و برای سازه‌های بتنی با کاربردهای گوناگون بسیار مفید است. همانطور که گفته شد، انواع افزودنی‌های بتن ممکن است مواد معدنی یا شیمیایی باشند که به صورت پودر یا مایع در فرآیند اختلاط بتن اضافه می‌شوند. این مواد بتن را به شدت تحت تأثیر قرار داده و به همین دلیل میزان دوز مصرفی باید به دقت محاسبه شود. به طور کلی، میزان انواع افزودنی‌ها در بتن همیشه کمتر از ۵٪ وزن سیمان است.

مزایا و اهمیت استفاده از محصولات افزودنی بتن زیمابان

استفاده از محصولات افزودنی بتن زیمابان دارای مزایای چشمگیری است که موجب استفاده گسترده آن‌ها در صنعت ساخت‌و‌ساز می‌شود. یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از این مواد، تسریع فرایند کسب مقاومت اولیه بتن است. این افزودنی‌ها موجب می‌شوند که بتن سریع‌تر مقاومت خود را نشان دهد و زمانی که نیاز به استفاده فوری از بتن وجود دارد، این مورد بسیار مهم است.

همچنین، افزودنی‌های بتن کنترل واکنش‌های قلیایی‌ سیمان با سنگدانه‌ها را تنظیم می‌کنند و هم‌زمان باعث طولانی شدن زمان گیرش بتن می‌شوند. این ویژگی‌ها به بهبود کیفیت بتن کمک کرده و از این طریق، مصرف سیمان نیز کاهش می‌یابد.

علاوه بر این، افزودنی‌های بتن نقش مهمی در ایجاد بتنی با مقاومت بالا در برابر یخ زدن و آب شدن مکرر دارند. این مواد علاوه بر کاهش هزینه‌های ساخت و ساز، ویژگی‌های بتن را بهبود می‌بخشند و در نهایت به توسعه پایداری کمک می‌کنند. به طور کلی، استفاده از افزودنی‌های بتن نه تنها به بهبود عملکرد و ویژگی‌های بتن کمک خواهد کرد؛ بلکه هزینه‌های ساخت و ساز را نیز کاهش می‌دهد.

آشنایی با انواع محصولات افزودنی بتن زیمابان

محصولات افزودنی بتن

محصولات افزودنی بتن زیمابان انواع مختلفی دارند و مواردی مانند روان‌کننده، چسب بتن، ژل سیلیس و غیره را در بر می‌گیرند. در ادامه با این محصولات و ویژگی‌ها و کاربردهای آن‌ها بیشتر آشنا خواهیم شد:

نانو ژل سیلیس زیمابان

نانوسیلیس یکی از محصولات کاربردی است که در صنایع مختلف به عنوان مات‌کننده، افزاینده غلظت و افزاینده مقاومت محیطی و خواص سایشی به کار می‌رود. این محصول به صورت پودر، ژل و کلوئید تولید شده و به دلیل شفافیت کامل، در پوشش‌های شفاف نیز استفاده می‌شود. ژل سیلیس (میکروسیلیس) ۲۰ کیلوگرمی از محصولات شرکت زیمابان است که به افزایش مقاومت بتن در برابر سایش و عوامل فرساینده کمک می‌کند. این محصول دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است؛ از جمله افزایش مقاومت بتن در برابر عوامل شیمیایی و خورنده، روان‌کنندگی، افزایش دوام و پایداری در برابر اشعه فرابنفش خورشیدی.

این محصول در موارد گوناگونی به کار می‌رود که عبارتند از بتن‌های نظامی و پدافندی خاص، بتن‌های با تراکم آرماتور بالا، بتن‌های خود تراکم، عایق حرارتی و برودتی بتن، مخازن، سازه‌های آب‌بندی، سازه‌های ساحلی، موزاییک‌های فیبر بتنی، سدها و تونل‌ها، کانال‌های انتقال آب، بتن‌های مقاوم در مراکز درمانی و پزشکی و غیره.

روان‌کننده و فوق روان‌کننده زیمابان

یکی دیگر از محصولات افزودنی بتن زیمابان، روان‌کننده‌ها و فوق روان‌کننده‌ها هستند. ابرروان‌کننده AC 6 کاهنده آب ۲۰ لیتری زیمابان که به منظور افزایش روان بودن بتن و کاهش آب مورد استفاده قرار می‌گیرد، دارای ساختاری منحصربه‌فرد است که باعث افزایش مقاومت بتن می‌شود و در سازه‌های بلند و پیچیده، بتن را به راحتی قابل پمپاژ می‌کند. همچنین، این محصول امکان افزایش زمان ترکیب و ریخته‌گری بتن را نیز فراهم می‌سازد.

ویژگی‌های این محصول عبارتند از درجه کیفیت عالی، سازگاری با محیط زیست، افزایش مقاومت بتن و جلوگیری از خوردگی آن. این محصول به‌طور گسترده در صنعت ساخت و ساز استفاده شده و باعث بهبود خواص بتن می‌شود.

افزودنی‌های فوق روان‌کننده نیز معمولاً از ترکیبات آلی یا پلیمری تشکیل شده‌اند و می‌توانند به بتن کمک کنند تا خواصی همچون اسلامپ کم، کارایی در روان‌کنندگی، قابلیت پمپاژ و کاهندگی نسبت آب به سیمان را داشته باشد. یکی از مثال‌های برتر این نوع افزودنی‌ها، فوق ابرروان‌کننده AC 11 کاهنده آب زیمابان است.

نانو افزودنی (چسب بتن)؛ از پرکاربردترین محصولات افزودنی بتن زیمابان

نانو افزودنی (چسب بتن) یکی از کاربردی‌ترین محصولات افزودنی بتن زیمابان است که برای عمل‌آوری و مقاوم‌سازی بتن و ملات در محیط‌های مختلف از جمله کف‌های ساختمانی، سدها، چاه‌های آسانسور، سازه‌های فوندانسیونی، استخرها، مخازن بتنی و موارد دیگر استفاده می‌شود. ویژگی‌های نانو افزودنی (چسب بتن) زیمابان به شرح زیر است:

  • اجرای سریع و آسان در کم‌ترین زمان ممکن؛
  • آب‌بندی کامل به صورت صد در صد؛
  • تولیدشده بر اساس استانداردهای بهداشتی آب شرب؛
  • قدرت و دوام چسبندگی بسیار بالا؛
  • مقاومت عالی در برابر انواع خورنده‌های اسیدی و بازی؛
  • افزایش چشمگیر مقاومت در برابر کشش، خمش و سایش برای ملات و بتن؛
  • جلوگیری از خرابی و تخلخل در بتن.

سخن پایانی

بتن یکی از موادی است که به دلیل ویژگی‌های خاص خود در ساختمان‌سازی کاربردهای گسترده‌ای دارد. با این وجود برای افزایش مقاومت بتن و اضافه کردن برخی خواص به آن، نیاز است که محصولات افزودنی بتن زیمابان از جمله نانو افزودنی، روان‌کننده، نانوسیلیس و غیره مورد استفاده قرار گیرند. آیا شما تجربه استفاده از این محصولات یا دیگر افزودنی‌ها را داشته‌اید؟ لطفاً نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در مورد افزودنی‌های بتن را در قسمت ارسال دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *