طرز استفاده از چسب نانو؛ آموزش قدم به قدم

طرز استفاده از چسب نانو

آیا با طرز استفاده از چسب نانو آشنایی دارید؟ به نظر شما در زمان استفاده از این محصول باید چه نکاتی را رعایت کنیم؟‌ چسب بتن یکی از پرکاربردترین و پرفروش‌ترین محصولاتی بوده که در حوزه ساخت و ساز به عنوان افزودنی بتن و سازه‌های بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه این راهنما قصد داریم با نحوة استفاده از این چسب آشنا شویم؛ لذا از شما دعوت می‌شود تا انتهای این راهنما همراه ما باشید.

نگاهی بر طرز استفاده از چسب نانو

طرز استفاده از چسب نانو

ساخت بتن و سازه‌های بتنی بایستی که بر اساس یکسری اصول خاص صورت بگیرد. در واقع، در هنگام ساخت بتن باید برای تولید یک بتن توانمند و آب‌بندی شده از محصولی تحت عنوان چسب بتن استفاده شود تا ترک‌های ایجاد شده بر روی سطح این محصول را از بین ببرد. در حالت کلی، چسب بتن نوعی ترکیب خمیری یا مایع بوده که برای مصارف متعددی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده در انواع اپوکسی و لاتکس قابل ارائه بوده که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های ساختاری مخصوص به خود را دارند.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که از چسب نانو انتظار می‌رود که آن را دارا باشد، امکان چسبیدن به سطوح مرطوب و خیس است. جالب است بدانید که از این مدل چسب‌ها می‌توانیم برای چسباندن فولاد، چوب، سنگ و سایر مصالح به بتن بهره ببریم. ناگفته نماند که چسب‌های نانو موجب افزایش استحکام و توانمندی سازه در برابر رطوبت نیز خواهند شد.

طرز استفاده از چسب نانو؛ بررسی انواع روش مصرف چسب بتن

در حالت کلی می‌توان از چسب بتن به روش‌های مختلفی بهره برد که در ادامه با این تکنیک‌های مصرف آشنا می‌شویم:

استفاده از چسب بتن به صورت دوغابی

در این روش مصرف بایستی که در ابتدا یک واحد چسب را به همراه یک واحد آب و چهار واحد سیمان ترکیب کرده و مکان مورد نظر را تا حد اشباع با کمک مرطوب کنید. توجه داشته باشید که در این روش بتن نباید آب اضافی داشته باشد. در مرحله بعدی می‌توانید لایه‌ای از دوغاب رقیق شده را در حدود 2 میلی متر بر روی سطح مورد نظر ریخته و این کار را با سرعت انجام دهید؛ چرا که اگر این مرحله را به آرامی انجام دهید، مخلوط شما سفت خواهد شد. توجه داشته باشید که اگر قصد دارید از چسب بتن به این روش استفاده کنید، استفاده از لایه غلیظ و ضخیم مجاز نخواهد بود.

استفاده از چسب بتن به شکل ملاتی

روش بعدی بهره‌گیری از چسب بتن که بایستی در طرز استفاده از چسب نانو به آن اشاره‌ای داشته باشیم، تکنیک ملاتی است. در این روش استفاده بایستی که از چسب به شکل ملات در هر پروژه متناسب با نیاز پروژه بهره‌گیری شود. در این شیوه استفاده بایستی که یک الی چهار واحد چسب بتن به همراه یک الی سه واحد آب مخلوط شده تا در نهایت چسبی با بافتی رقیق به دست آید. بر اساس نیاز سازه می‌توان ده الی چهل درصد از میزان آب مصرفی ملات سیمان را کاهش داد.

طرز استفاده از چسب نانو؛ نگاهی بر نانو افزودنی زیمابان

طرز استفاده از چسب نانو

شرکت زیمابان مفتخر است که نانو افزودنی زیمابان را در ظرفیت‌های 5 و 10 لیتری با کیفیت عالی به بازار عرضه کند. این محصول در واقع همان چسب بتن بوده که به علت بهره‌مندی از فناوری نانو ویژگی‌های ساختاری باکیفیت‌تر و پایدارتری داشته و استفاده از آن می‌تواند به شیوه بهتری استحکام سازه بتنی شما را تأمین کند. پیش از این که به طرز استفاده از چسب نانو بپردازیم بایستی در نظر داشته باشید که این محصول به شکل مایع توسط زیمابان به بازار عرضه شده و برای این که بتوانیم آن را روی سطوح مورد نظر خود اعمال کنیم، به یک پمپ، پیستوله یا قلم مو نیاز خواهیم داشت.

برای استفاده از این محصول بایستی که چسب نانو مایع را به شکل نفوذی و جذبی بدون هرگونه شره و ریزش بر روی سطح اعمال نمایید. در ادامه با مراحل مهم در طرز استفاده از چسب نانو آشنا خواهیم شد:

طرز استفاده از چسب نانو: آموزش گام به گام

اگر قصد دارید نانو افزودنی 5 لیتری زیمابان را تهیه کنید، باید در نظر داشته باشید که از این محصول در بتن 3 الی 6 درصد عیار مصرفی سیمان استفاده شده و برای افزایش میزان چسبندگی و آب‌بندی به کار گرفته می‌شود. به منظور آب‌بندی سطوح می‌توانید مراحل زیر را گام به گام پیش ببرید:

  1. در قدم اول از بایستی کلیه نقاطی که دارای خلل و فرج بوده که تخریب نمایید. توجه داشته باشید که سطح مورد نظر باید کاملاً خشک، تمیز و فاقد هرگونه آلودگی باشد؛
  2. نقاطی که در مرحله اول تخریب کرده بودید را با استفاده از ملات پُر کرده و اجازه دهید که ملات به طور کامل خشک شود؛
  3. در قدم سوم از طرز استفاده از چسب نانو، نانو افزودنی را به همراه آب به نسبت یک به یک ترکیب کرده و بعد به میزان یک سوم وزنی به آن سیمان بیفزایید؛
  4. مواد را به طور کامل هم زده و بعد قلموی رنگ را به شکل جذبی بر روی سطح مورد نظرتان به شیوه‌ای که تمامی سوراخ‌ها به طور کامل پُر شود اعمال نمایید؛
  5. در گام پنجم برای اطمینان از این که تمامی سوراخ‌ها و حفره‌ها به طور کامل پُر شده می‌توانید مقداری پودر سنگ و سیمان را به این مواد افزوده و برای بار دوم قلموزنی را تکرار نمایید؛
  6. اگر می‌خواهید که سطح موردنظرتان رنگی باشد، می‌توانید در زمان اعمال این مواد بر روی سطح به ساختار آن رنگ‌های پودری معدنی افزوده و سپس مواد را با استفاده از قلموی رنگ اعمال نمایید؛
  7. ناگفته نماند که پس از آشنایی با طرز استفاده از چسب نانو و آماده‌سازی آن، می‌توانید از این مواد برای تعمیر و ترمیم ایزوگام نیز استفاده کنید. به منظور انجام این کار بایستی که چسب بتن را به نسبت یک به یک با سیمان ترکیب کرده و بعد در سه مرحله مختلف به همراه تور فایبرگلاس، مواد را بر روی سطوح مد نظرتان قلموزنی کنید.

کاربردهای نانو افزودنی زیمابان

اکنون که با طرز استفاده از چسب نانو آشنا شدیم، بهتر است که پیش از خرید و آماده‌سازی این محصول با مصارف آن کمی بیش‌تر آشنا شوید. سطح بتن همواره دارای خلل و فرج بوده و به همین خاطر اگر این نقاط آب‌بندی نشود، احتمال نفوذ مولکول‌های آب به درون بافت بتن و آسیب‌دیدگی سازه افزایش پیدا خواهد کرد. از این جهت می‌توان گفت که اولین و اصلی‌ترین کاربرد این محصول پُر کردن فضاهای ریز و خالی روی سطح بتن برای جلوگیری از ورود و نفوذ رطوبت است.

علاوه بر این، نانو افزودنی زیمابان برای افزایش مقاومت ملات و بتن در فوندانسیون، مخازن بزرگ بتنی، سد، کف ساختمان، چاله آسانسور، استخر و غیره نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سخن پایانی

در این راهنما ضمن آشنایی با چیستی چسب بتن و روش‌های اعمال آن، به بررسی طرز استفاده از چسب نانو نیز پرداختیم و دانستیم که استفاده از چسب بتن منجر به افزایش استحکام بتن و در نهایت آب‌بندی سازه شده و می‌تواند از سازه در مقابل نفوذ رطوبت و نم به خوبی جلوگیری به عمل آورد. آیا تجربة استفاده از چسب بتن را دارید؟ به نظر شما بهترین روش برای استفاده از این چسب چیست؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با انواع چسب بتن نانو در قسمت ارسال دیدگاه برای ما بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *