با چه نشانه هایی نشتی در لوله کشی ساختمان مشخص می شود؟

با چه نشانه هایی نشتی در لوله کشی ساختمان مشخص می شود؟

با چه نشانه هایی نشتی در لوله کشی ساختمان مشخص می شود؟

قبل از اینکه به بحث عایق های رطوبتی و انواع آن و اینکه بهترین عایق رطوبتی پشت بام یا بهترین عایق رطوبتی دیوار سیمانی و یا قیمت های عایق های رطوبتی بپردازیم باید ببینیم که آیا نم و رطوبت منشا سازه ای یا ساختمانی دارد یا اینکه منشا تاسیساتی دارد؟ و اینکه با چه نشانه هایی نشتی در لوله ساختمان مشخص می شود؟

در این مقاله به نشانه های نشتی نم و رطوبت در لوله کشی ساختمان می پردازیم.

با مشاهده کوچکترین نشانه های نشتی آب در سیستم لوله کشی ساختمان، باید تمام اقدامات لازم را در سریعترین زمان ممکن در جهت رفع آن انجام داد، چرا که گاهی یک نشتی کوچک سبب خسارت های بزرگ می شود.

اما متاسفانه در نظر بسیاری از افراد نشانه های نشتی در سیستم لوله کشی ساختمان در ابتدا مورد توجه قرار نمی گیرد، البته یک دلیل این امر کوچک و غیرمحسوس بودن نشانه نشتی در ابتدای تشکیل آن است.

با این حال توجه به این نکته بسیاری ضروری است که اگر نشتی بزرگ و بزرگ تر شود، علاوه بر وارد شدن خسارت های زیاد به بنا می تواند به دلیل تشکیل قارچ و کپک، زمینه ساز ابتلای ساکنین به بیماری های تنفسی شود.

به دلیل اهمیت موضوع سلامتی افراد در یک ساختمان قصد داریم در ابتدا نشانه های نشتی آب را در ساختمان بررسی کنیم.

 

مسیر ایجاد نشتی در سیستم لوله کشی ساختمان

همیشه نشتی های بزرگ از نشتی های کوچک آغاز می شوند.

نشتی در سیستم لوله کشی می تواند علاوه بر لوله کشی آب در لوله کشی فاضلاب، لوله کشی شوفاژ، لوله کشی گرمایش از کف ولوله کشی پکیج نیز رخ دهد.

نشتی لوله کشی فاضلاب ساختمان
نشتی لوله کشی فاضلاب
نشتی لوله کشی شوفاژ ساختمان
نشتی لوله کشی شوفاژ
نشتی لوله کشی گرمایش از کف ساختمان
نشتی لوله کشی گرمایش از کف
نشتی پکیج ساختمان
نشتی پکیج

مثلاً ممکن است ابتدا یک نقطه از اتصال لوله های آب سست شده و از این محل آب شروع نشتی کند که قطعا به مرور زمان وسیع تر می شود.

 

علت سست شدن اتصال لوله ها عوامل مختلفی دارد که بعضی از آن ها عبارتند از:

  • اتصالات نا مرغوب
  • اجرای نا مناسب
  • استفاده از چسب های نا مناسب در لوله های پلیمری
  • گذر زمان طولانی و پایان عمر مفید تاسیسات
چسب ساختمانی در لوله کشی
چسب ساختمانی در لوله کشی

در صورت عدم رسیدگی به موقع به این عامل سست شدن اتصالات، لوله دچار ترک خوردگی های عمیق می شود، که طبیعتاً حجم خسارت های وارد شده در این حالت بسیار بیشتر خواهد بود.

یکی از معضلاتی که در زمینه تشخیص نشتی در ساختمان وجود دارد این است که نشتی ها همیشه جایی که در معرض دید باشند، ایجاد نمی شوند.

به عنوان مثال یک نشتی می تواند در پشت دیوارها یا پشت سرامیک و کاشی یا سقف پنهان شده و یا در کنج ترین نقطه در حمام، سرویس بهداشتی یا انباری ایجاد شود.

حال دانستن اینکه چطور می شود قبل از بزرگ تر شدن نشتی در سیستم لوله کشی ساختمان، هر چه زودتر متوجه این اتفاق شد، می تواند تا حد زیادی از صرف هزینه ها برای رفع نشتی و خسارت های بعد از آن بکاهد.

تشخیص نشتی آب در ساختمان

برای اینکه نشتی آب در سیستم لوله کشی آب ساختمان را سریع تر پیدا کنید، به چند روش تشخیصی مهم آن اشاره می کنیم:

  • بالا رفتن قبض آب

یکی از مشخص ترین علامت های وجود نشتی در سیستم لوله کشی به بالا رفتن یکباره قبض آب پرداختی ساختمان مربوط می شود.

البته در این مرحله نباید سریعاً به وجود نشتی در سیستم لوله کشی ساختمان شک کرد، چرا که ممکن است مشکل از کنتور آب ساختمان باشد، پس مرحله بعدی چک کردن کنتور آب است.

قبض آب ساختمان

  • چک کردن با کنتور آب

هدف از چک کردن با کنتور آب این است که ببینید آیا کنتور آب در زمان هایی که آب در ساختمان مصرف نمی شود، باز هم مصرف آب را نشان می دهد یا خیر.

کنتور آب لوله کشی ساختمان

مراحل چک کردن کنتور آب به منظور یافتن نشتی یا عدم نشتی در سیستم لوله کشی ساختمان

  • از بسته بودن تمامی شیرآلات ساختمانی و قطع بودن تجهیزاتی که با آب مصرفی کار می کنند، از قبیل کولرآبی، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، یخ ساز و وسایل آبپاش باغچه و حیاط مطمئن شوید.
  • کنتور آب تعبیه شده در ورودی ساختمان را پیدا کنید. بر روی صفحه کنتور آب که یا به صورت دیجیتال است و یا به صورت آنالوگ، می توان مصرف یا عدم مصرف آب را تشخیص داد.
  • چنانچه اعداد روی کنتور در حال اضافه شدن باشند و یا کنتور در حال چرخش باشد، به این معنی است که یک قسمتی از لوله های آب و یا تجهیزات آبی در ساختمان دچار نشتی هستند.
  • حتی اگر اعداد روی کنتور آب زیاد نمی شوند هم، بهتر است عدد ثبت شده روی کنتور را یادداشت کرده و بین 2 تا 4 ساعت صبر کنید تا مشخص شود در این مدت عدد کنتور ثابت می ماند یا خیر.
  • چنانچه بعد از گذشت این مدت و با وجود بسته بودن تمام شیرآلات داخل و خارج ساختمان، باز هم کنتور مصرف آب را نشان داد، به این معنی است که باید به دنبال محل نشتی در ساختمان خود باشید.

نکته مهم: توجه داشته باشید که کنتور آب ساختمان محل نشتی را به شما نشان نمی دهد، فقط وجود یا عدم وجود نشتی را مشخص می کند.

  • بوی نم و رطوبت در ساختمان

اصولاً ساختمانی که دچار نشتی در سیستم لوله کشی آب خود باشد، بعد از مدت کوتاهی بوی نم و رطوبت را نشان می دهد.

نشانه های نشتی در لوله کشی ساختمان

به خصوص در فصول سرد سال که در و پنجره ها بسته هستند و گردش هوا به خوبی صورت نمی گیرد، تشخیص وجود نشتی در سیستم لوله کشی از طریق پخش شدن بوی نم و رطوبت راحت تر است.

  • کاهش فشار آب ساختمان

اگر میزان نشتی در سیستم لوله کشی آب ساختمان بیش از حد باشد، شما با مشکل کاهش فشار آب نیز مواجه خواهید شد که البته در اینجا مشاهده نشتی بسیار ساده تر است. به حدی که در محل نشتی کمبود فشار آب کاملاً محسوس بوده و شاید بتوانید صدای حرکت آب را نیز از درون دیوار بشنوید.

نشانه های نشتی در لوله کشی ساختمان

محل های احتمالی نشتی

محل های احتمالی نشتی در سیستم لوله کشی ساختمان متعدد هستند، با این حال ما به چند مورد از مهمترین آن ها اشاره می کنیم:

  • نشتی از توالت فرنگی

چنانچه توالت فرنگی دچار نشتی شده باشد، میزان مصرف آب در این وسیله چند برابر حالت عادی می باشد.

در چنین شرایطی تعداد دفعات آبگیری سیفون توالت فرنگی بیشتر می شود، به صورتی که حتی اگر از توالت فرنگی استفاده نشود هم، صدای آبگیری سیفون آن به گوش می رسد.

نشانه های نشتی در لوله کشی ساختمان

برای کسب اطمینان از وجود نشتی در توالت فرنگی کافیست مقداری رنگ خوراکی را در داخل مخزن توالت فرنگی بریزید، اگر بعد 15 دقیقه هنوز هم رنگ در داخل آب مخزن وجود داشت، یعنی نشتی از توالت فرنگی نیست.

در غیر این صورت باید دریچه تخلیه، لوله و دریچه پر شدن آب در توالت فرنگی بررسی شده و تعویض شوند.

نکته: توجه داشته باشید که گاهی ممکن است نشتی از قسمت آب بند زیر توالت فرنگی باشد.

در این صورت نیز آب های فاضلابی این وسیله به جای خروج به داخل لوله فاضلاب زیرین در کف سرویس بهداشتی نشتی می کنند، که می توان با توجه به روش تعویض آب بند زیر توالت فرنگی این مشکل را به راحتی رفع کرد.

  • نشتی از زیر سینک ظرفشویی

لکه های خیس ایجاد شده در زیر خط لوله آب ورودی به سینک ظرفشویی نیز می تواند نشانه دیگری از نشتی آب در سیستم لوله کشی آب سینک ظرفشویی باشد.

نشانه های نشتی در لوله کشی ساختمان

البته گاهی این رطوبت به دلیل مشکلات رایج گرفتگی در لوله کشی سینک ظرفشویی است، که با باز کردن گرفتگی سینک ظرفشویی مسیر آب سینک را دوباره باز کرد.

  • نشتی در لوله های توکار ساختمان

گاهی مواقع لوله های آب و فاضلاب توکار ساختمان دچار ترک خوردگی یا حتی ترکیدگی می شوند، در این حالت علائمی همچون لکه های زرد رنگ، کپک و قارچ بر روی سطح خارجی دیوار، کف و یا سقف ساختمان قابل مشاهده است.

این مشکل حتی می تواند در سیستم لوله کشی سیستم گرمایش ساختمان نیز رخ دهد، چرا که اصولاً لوله کشی گرمایش از کف را به صورت توکار اجرا می کنند. حرارت بالای آب می تواند اتصالات لوله ها را به مرور زمان از بین ببرد، مخصوصاً اگر لوله ها از جنس چند لایه و پلیمری نباشند، احتمال ترک خوردن و انبساط آن ها در اثر تغییرات دمایی بسیار بیشتر است.

گرفتگی لوله های فاضلاب نیز می تواند عامل دیگری در نشتی مواد فاضلابی از این سیستم و مشاهده لکه های زرد رنگ بر روی کچ دیوار باشد.

  • ترک خوردگی های عمیق بنا

یکی از علامت های مهم ترکیدگی لوله های فاضلابی این است که فندانسیون بنا دچار ترک خوردگی های عمیق می شود.

چرا که وقتی لوله های فاضلابی ترکیده می شوند، حجم مواد فاضلابی می توانند سبب خوردگی در مصالح و خاک ساختمانی و نشست سازه شوند.

  •  لکه های نم در اطراف دوش حمام

چنانچه بعد از دوش گرفتن و حتی در زمان هایی که دوش حمام بسته است، لکه های نم و رطوبت را در اطراف دوش حمام و یا حتی دیوارهای حمام مشاهده می کنید، این احتمال وجود دارد که سیستم لوله کشی آب حمام دچار نشتی شده است.

نشانه های نشتی در لوله کشی ساختمان

  • لکه های نم در سقف حمام

اگر ساختمان شما چند طبقه است و لکه های نم بزرگ بر روی سقف حمام آن مشاهده می کنید، به احتمال زیاد لوله فاضلاب سرویس بهداشتی یا حمام طبقه بالایی شما دچار نشتی شده که نشانه های آن در ساختمان شما مشخص شده است.

حتی ممکن است این لکه ها نشانه هایی از نشتی در سیستم لوله کشی آب باشد، که در هر صورت بهتر است توسط یک مجری لوله کش ماهر مورد بررسی بیشتر قرار بگیرد.

یکی از دلایل بروز نشتی در ساختمان ترکیدگی لوله شوفاژ است، اگر شما هم با این مشکل مواجه هستید، مطالعه مقاله علت ترکیدگی لوله شوفاژ به همراه نحوه تشخیص نشتی و رفع آن را از دست ندهید.

جمع بندی:

اگر بخواهیم نشانه های نشتی در سیستم لوله کشی ساختمان را به صورت جمع بندی بیان کنیم، می توانیم اینطور بگوییم:

  • بالا رفتن مصرف آب در ساختمان
  • گسترش بوی نم و رطوبت
  • کاهش فشار آب در ساختمان
  • آبگیری بیش از حد سیفون توالت فرنگی
  • ترک خوردگی گچ دیوار و یا باد کردن کفپوش ها
  • وجود لکه های زرد رنگ، کپک، قارچ و نم بر روی سطح دیوارها، کف و سقف ساختمان

در چنین شرایطی باید قبل از اینکه شدت نشتی بیشتر شده و خسارت های سنگین تری به سیستم لوله کشی و فندانسیون بنا وارد شود، جلوی این مشکل گرفته شود.

بهترین اقدام برای این هدف کمک گرفتن از مجریان متخصص و استفاده از راهکارهای وی برای تعمیر لوله ها و رفع نشتی است که آیا این مشکلات از سیستم تاسیساتی ساختمان است یا از سیستم سازه ای و متریال سازه است.

تشخیص دلیل نم و رطوبت و نشتی در مرحله اول رفع مشکل نم و رطوبت است که هر مالکی باید آنرا بداند تا از پرداخت هزینه های گزاف جلوگیری شود.

مقالات بیشتر:

بهترین عایق های رطوبتی پشت بام که باید آن ها را بشناسید. 😍

روش‌های تشخیص منبع نم و رطوبت در ساختمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *