نکات مهم برای داشتن بهترین استخر عایق

نکات مهم برای داشتن بهترین استخر عایق

نکات مهم برای داشتن بهترین استخر عایق

طلایی ترین بخش ساخت یک استخر بخش عایق بندی آن است. از آنجایی که استخر از جمله مکان هایی است که هزینه ساخت و نگهداری بالایی دارد، باید به این بخش توجه ویژه ای داشت. استفاده از بهترین عایق استخر دوام و قوام یک استخر را تا حد شگفت انگیزی افزایش می دهد. بنابراین داشتن عایق با کیفیت برای استخر ضروری است، فرقی نمی کند که در چه ساختمان یا مکانی آن را می سازید. به همین دلیل آگاهی شما برای استفاده از مواد مناسب حرف اول را می زند، موادی که کیفیت و قیمت مورد نظر شما را برای ساخت استخر آب مناسب برآورده کنند.

 

عایق کاری استخر

عایق کاری و آب بندی استخر مهم‌ترین مرحله ساخت هر استخر است. زیرا عایق کاری استخر هم باعث جلوگیری از نشت آب استخر می‌شود و هم به حفظ گردش آب استخر کمک می کند. همچنین به دلیل جلوگیری از تبادل دما با محیط، نوعی عایق حرارتی برای استخر نیز محسوب می‌شود. در این مقاله به بررسی انواع روش‌های عایق کاری استخر و مسائل مرتبط با آن می‌پردازیم و مراحل عایق بندی استخر را شرح می‌دهیم.

 

انواع عایق کاری رطوبتی استخر

عایق رطوبتی استخر دارای اهمیت فوق العاده ای است. همچنین در شیوه اجرایی این بخش باید توجه ویژه تری نسبت به سایر قسمت های استخر داشت. اغلب برای عایق بندی رطوبتی استخر نیاز دارید که آن را در چند مرحله انجام دهید. انواع عایق‌های رطوبتی استخر شامل موارد زیر است:

1- عایق‌های رطوبتی پودری

این عایق‌ها شامل پودر‌های نفوذ گیر هستند و از موادی تشکیل می شوند که گیرایی بالا و سریعی دارند. این مواد می‌توانند با جلوگیری از فشار منفی به آب بندی استخر کمک کنند. سیکا نمونه معروفی از پودر های عایق رطوبتی است اما دو ایراد بزرگ دارد. اول اینکه به راحتی در ملات ترکیب نمی شود، دوم اینکه اگر در اجرای آن دقت نشود باعث ایجاد ترک در سطح کار می شود.

بهترین عایق کاری استخربهترین عایق کاری استخر

2- عایق‌های رطوبتی مایع

عایق‌های رطوبتی مایع نوع دیگری از عایق‌های استخر هستند که شامل عایق‌های پلیمری دو جزئی و عایق اکریلیکی دو جزئی می‌شوند. لازم است برای عملکرد عالی این عایق ها برای آب بندی استخر، آنها را روی سیمان و بتن نهایی اجرا کنید. سطح ایجاد شده همچون لایه محافظتی روی بتن و سیمان کشیده می شود و از هدر رفتن آب و نفوذ آن به استخر جلوگیری می‌کند. مهمترین ایراد این مواد ایجاد لایه بر سطح و پوسته پوسته شدن آن است و اینکه در برابر تابش های مستقیم نور خورشید دوام کمی دارد.

بهترین عایق کاری استخر

3- عایق رطوبتی بر پایه قیر

یکی از قدیمی ترین روش‌ها برای عایق کاری استخر، استفاده از عایق رطوبتی بر پایه قیر یا به اصطلاح ایجاد عایق استخر با ایزوگام است. این عایق کاری به خصوص در استخرهایی با کاربری کشاورزی و صنعتی استفاده می‌شود و مواد مورد نیاز آن قیر گونی و ایزوگام است. در این روش برای ایجاد پوشش مناسب اغلب از دو یا سه لایه ایزوگام استفاده می شود. این روش بهترین روش عایق بندی استخر سیمانی کشاورزی محسوب می شد. چرا که از لحاظ قیمت و از لحاظ اجرا مناسب بود اما آسیب بسیار جدی به محیط زیست و کاهش کیفیت محصولات کشاورزی سبب شده که استفاده از این عایق ها رفته رفته کمرنگ و ممنوع شوند.

بهترین عایق کاری استخر ایزوگام

4- عایق رطوبتی بر پایه نانو

این روش از راهکارهای  جدید عایق کاری استخر به حساب می آید و در مقابل نشتی آب بسیار کار آمد است. شما می توانید برای ایجاد عایق نانویی استخر، مواد این کار را با ملات سیمان مخلوط می کنند و برای سیمان کاری یا نرمه کشی در فرایند اجرا به کار می برند. در روش دیگر شما می توانید برای رنگ آمیزی و ایزولاسیون همزمان استخر، مواد عایق نانویی (نانو عایق رطوبتی زیمابان) را با انواع رنگ استخری ترکیب کنید. این کار نه تنها برای طراحی فضا به شما آزادی عمل بیشتری می دهد، بلکه خیال شما را از بابت آب بندی استخر راحت می کند. این روش به دلیل سهولت در اجرا و قیمت مناسب از طرف بسیاری افراد توصیه می شود.

 

5- عایق رطوبتی برای استخر های خاکی

این روش برای ساخت استخرهای طبیعی بیشترین کاربرد را دارد. شما می توانید بعد از خاک برداری در مکان مورد نظر خود، اقدام به ایجاد عایق استخر کشاورزی کنید. اگر برای ساخت استخر کشاورزی خود از بتن استفاده می کنید، می توانید با انواع مواد آب بندی که در بالا آمده اند کار را پیش ببرید در غیر اینصورت، راه دیگر استفاده از یک روکش ضد آب است که می توانید آن را برای عایق استخر خاکی هم به کار ببرید. برای این کار می توانید از لاستیک های مصنوعی مانند اتیلن پروپیلن، دیون مونومر یا روکش PVC که معروف به ژئوممبران هستند، استفاده کنید.

بهترین عایق کاری استخر ایزوگام ژئوممبران

6- عایق بندی با نانو افزودنی بتن زیمابان

این روش از راهکارهای مقرون به صرفه به حساب می آید که شما در آن آب بندی استخر خودتان را در کوتاه ترین زمان انجام می دهید. برای این کار لازم است در زمان ساخت بتن نانو افزودنی زیمابان را به مواد خود اضافه کنید. در عایق بندی استخر با نانو افزودنی زیمابان  می توانید با استفاده از ویبراتور تراکم بتن را بالا ببرید.

چرا عایق رطوبتی بیرونی استخر

وجود این عایق باعث جلوگیری از ورود آب‌های سطحی و زیر سطحی به داخل استخر می‌شود. با اجرای عایق روی دیواره بیرونی، می‌توانید عمر استخر خود را افزایش دهید. زیرا این کار از ورود آب‌های زیر سطحی در اثر فشار منفی به داخل استخر جلوگیری کرده و از استخر شما در مقابل هجوم مواد کلرات و سولفاته شدن محافظت می نماید. استفاده از این روش عایق کاری می‌تواند باعث تضمین کیفیت استخر شما در مقابل انواع نشتی‌ها می شود.

بهترین عایق کاری استخر ایزوگام ژئوممبران

سخن آخر

به طور کلی علم ساختمان همانند سایر علوم، روزانه در حال پیشرفت و توسعه می باشد. و از سویی استفاده از مخازن و استخر ها در ساختمان ها و ویلاها جز آپشن های اصلی آنها شده اند. از این رو گروه صنعتی زیمابان با این رویکرد تمام دانش 15 ساله خود را در حوزه آب بندی سازه های ساختمانی با تکنولوژی روز و برتر دنیا یعنی، نانو متریال در اختیار مراجعین عزیز قرار می دهد تا اطلاعات دقیقی را قبل از اجرای سازه های آب بند داشته باشند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و رایگان به شماره تلفن های موجود در سایت مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *